1 Laatst bewerkt door qmark (22-05-22 22:43:05)

Onderwerp: Triathlon Delft 6 juni 2022

Uiteraard ga ik voor een PR!
(mijn eerste triathlon dus dat moet lukken)

De tijden heb ik serieus proberen in te schatten, dus niet overdreven voorzichtig (of optimistisch)
Zwemmen (schoolslag) en fietsen (op een MTB) zijn niet echt mijn sterkste punt; lopen moet wel goed gaan, ook na de andere inspanningen.
2e pinksterdag zullen we zien hoe ver ik er naast zit.

Verwachting: 3:12
Waar: Delftse Hout
Wat: 1/4

Zwemmen:  0:29
Wissel 1: 0:04
Fietsen:  1:42
Wissel 2: 0.02
Lopen:    0:55

2

Re: Triathlon Delft 6 juni 2022

Ik heb het fietsparcours vandaag ook verkend, fijn met die GPX van de organisatie. Het is geen snel parcours, het is sowieso wel 42 km, en het is veel keren en draaien, met een paar rottige bochtjes erin. Ik vind het ook wel ambitieus: in de Randstad zo veel kruisingen en zijwegen en drukke stukken. Daar heb je sowieso veel vrijwilligers voor nodig, en ik  ben benieuwd of het lukt om dat op Tweede Pinksterdag een beetje verkeersluw te houden. Het is wel heel mooi in het groen!

De windgevoeligheid viel me mee: best veel beschutting door de bomen en het is nergens lang rechtdoor. Het woei stevig vandaag, ik had er op de heen- en terugweg uit Rotterdam meer last van dan op het parcours zelf.

Ik kom in de loop van volgende week nog wel met een nadere voorspelling, even het weerbericht afwachten.

Louise

3

Re: Triathlon Delft 6 juni 2022

Louise schreef:

Ik heb het fietsparcours vandaag ook verkend, fijn met die GPX van de organisatie. Het is geen snel parcours, het is sowieso wel 42 km, en het is veel keren en draaien, met een paar rottige bochtjes erin. Ik vind het ook wel ambitieus: in de Randstad zo veel kruisingen en zijwegen en drukke stukken. Daar heb je sowieso veel vrijwilligers voor nodig, en ik  ben benieuwd of het lukt om dat op Tweede Pinksterdag een beetje verkeersluw te houden. Het is wel heel mooi in het groen!

Vooropgesteld: dit wordt mijn eerste deelname aan een fietswedstrijd, dus ik heb absoluut geen idee over hoe 'druk' dit parcours is. Ik loop in dit gebied / deze paden nou juist vaak omdat het er (meestal) lekker rustig is en je niet al te veel auto's tegenkomt! Maar: als fietser gaat alles 3x zo snel, ook het naderen en oversteken van de kruisende wegen (Kleihoogt, Katwijkerlaan, Nieuwkoopseweg, Delftsestraatweg) waar ik als loper meestal niet zoveel last van heb en nu als fietser toch moet opletten...

Gisteravond in het tunneltje onder de Komkommerweg en verongelukte fietser gezien met een zware hoofdwond; dat zag er niet prettig uit. Normaal fiets ik zonder helm maar zo'n beeld maakt direct duidelijk waarom de organisatie een helm dragen verplicht maakt!

4 Laatst bewerkt door Louise (27-05-22 09:39:55)

Re: Triathlon Delft 6 juni 2022

qmark schreef:

Vooropgesteld: dit wordt mijn eerste deelname aan een fietswedstrijd, dus ik heb absoluut geen idee over hoe 'druk' dit parcours is. Ik loop in dit gebied / deze paden nou juist vaak omdat het er (meestal) lekker rustig is en je niet al te veel auto's tegenkomt!

Grappig: voor mij is dat gebied buiten mijn loop-bereik, en op de fiets staat het bij mooi weer op de rode lijst qua drukte. Die hele omgeving Delftse Hout - Dobbeplas: veel te veel e-bikes, gezinnen met kinderfietsjes, onoplettende wandelaars enzo (heel begrijpelijk trouwens, het is echt het recreatiegebied van Delft natuurlijk), en vrij smal ook alles. Gister was de Noordeindseweg vanaf Delfgauw door de auto's bijna geblokkeerd.

Dit is echt voor in zo'n drukke omgeving een bijzonder fietsparcours, met al die kruisende wegen en afslagen. Het is niet voor niks dat bijvoorbeeld TriRotterdam alleen maar rondjes om de roeibaan zijn. Het is echt lastig om hier in de omgeving iets veilig en verkeersluw te kunnen maken. Plus dat dat dus veel vrijwilligers vraagt, en dat is op dit moment dé beperking op het organiseren van triathlons.

Ik hoop dat het goed gaat. Je moet eigenlijk niet of nauwelijks op hoeven te letten in een triathlon. Ik neem aan dat ze erop rekenen dat het op 2e Pinksterdag 's ochtends rustig is.

Louise

5

Re: Triathlon Delft 6 juni 2022

Ik loop vaak vroeg, of juist 's avonds laat; en kom waarschijnlijk het meeste van dat recreatieverkeer niet tegen. Noordeindseweg op een mooie dag is inderdaad een ramp, iedereen die met de auto naar de Delftse Hout wil.

Louise schreef:

Ik hoop dat het goed gaat. Je moet eigenlijk niet of nauwelijks op hoeven te letten in een triathlon. Ik neem aan dat ze erop rekenen dat het op 2e Pinksterdag 's ochtends rustig is.

Ook al is het een wedstrijd, het blijft de openbare weg, dus (ook) zelf uitkijken. 2e pinksterdag is wel een vrije dag dus als het 's ochtends gelijk zonnig is zouden er al wel veel mensen op de been kunnen zijn. Qua publiciteit zie ik 'hier' ook niet zoveel dus ik denk dat heel veel mensen ook geen idee hebben dat er een evenement aan de gang is. Fingers crossed...

6

Re: Triathlon Delft 6 juni 2022

Ja, zeker zelf op blijven letten. Ik had zondag in Ter Aar nog dat er een bewoner met z'n auto achteruit van z'n oprit af kwam. Was niet gevaarlijk, maar ik moest er wel voor opzij - hij had ook duidelijk geen boodschap aan de triatleten. Zoiets kun je niet voor zijn. Maar in principe moet het kruisende verkeer wel tegengehouden worden. Anders is het geen doen.

Ik ben gister trouwens ook nog goed weggekomen, want 's middags was het de Golden Ten hardloopwedstrijd precies in dat gebied. Ik had er al wat dingen van zien hangen, maar ik had geen idee wanneer het was.

Louise

7

Re: Triathlon Delft 6 juni 2022

Update:
De Noordeindseweg (een deel ervan) is uit het parcours gehaald:

https://triathlondelft.nl/wp-content/uploads/2022/05/Dia2-1-1024x709.jpg

https://triathlondelft.nl/deelnemers/parcours/

Een echte verbetering kan ik dit niet noemen. Het grootste deel van de Noordeindseweg zit er nog gewoon in; daar waar je op zomerse dagen de auto's, wandelaars, fietsers en hardlopers tegenkomt. Ook het bospad waar we nu overheen fietsen is vaak druk (en smal).

Mark

8

Re: Triathlon Delft 6 juni 2022

Oef, dat is inderdaad geen verbetering.

9

Re: Triathlon Delft 6 juni 2022

Nou, mijn voorspelling dan. Weer (wind) en mijn eigen vorm (restanten freaky verkoudheid, zie blessure-subforum) zijn nog wat onzeker, en dit is voor mij een trainingstriathlon die ik vooral doe voor het parcours, zo dicht bij huis, en omdat ik het gaaf vind dat ze een nieuwe triathlon aandurven in Delft. Doel is vooral ook gewoon veel lol hebben.

Zwemmen, hopelijk klopt de afstand een beetje: 20'
T1: 5' (ik heb nog helemaal niet geoefend met wetsuit snel uittrekken, oeps)
Fietsen (42 bochtige kilometers inclusief smal stukje wandelpad): 1u20
T2: 2'
Lopen: 1u (trainingsdoel: mezelf pacen op 6'/km)

Totaal: 2u47.

qmark, het lijkt me leuk om elkaar in het echt te treffen dan. Ik wil zaterdag al m'n spullen ophalen, dan weet ik mijn startnummer, neem ik aan.

Louise

10

Re: Triathlon Delft 6 juni 2022

Louise schreef:

qmark, het lijkt me leuk om elkaar in het echt te treffen dan. Ik wil zaterdag al m'n spullen ophalen, dan weet ik mijn startnummer, neem ik aan.

Louise

Lijkt me ook leuk; moet dan wel voor de start, want daarna ben je veel te snel! Of we komen elkaar nog tegen bij het lopen, want dat zijn zo te zien 4 rondjes op hetzelfde parcours...

Ik fiets inderdaad ook zaterdag even naar Delft; met de spullen erbij kan ik me beter voorstellen hoe de startvoorbereiding zal moeten gaan. Met lopen probeer ik altijd op het laatste moment bij de start te komen, maar zo'n tri-start lijkt me toch wat complexer!

Mark

11

Re: Triathlon Delft 6 juni 2022

Louise schreef:

Ik wil zaterdag al m'n spullen ophalen, dan weet ik mijn startnummer, neem ik aan.

Je startnummer staat ook al in de mail die je vorige week hebt gekregen.
Ik heb startnummer 171

12

Re: Triathlon Delft 6 juni 2022

qmark schreef:

Je startnummer staat ook al in de mail die je vorige week hebt gekregen.

Oja, dat zie ik nu pas. Nouja, gisteravond kwam-ie nog een keer. Wij hebben  wel heel mooie startnummers: ik 246 en manlief 112! Ik heb de spullen vanmiddag opgehaald, dat ging allemaal vlekkeloos.

Louise

13

Re: Triathlon Delft 6 juni 2022

Die nummers zijn inderdaad goed te onthouden!

Dat blauwe stuk plastic: is het echt verplicht dat je dat over je hoofd trekt? Zit helemaal niet fijn en ik denk niet dat ik er sneller door ga zwemmen...

14

Re: Triathlon Delft 6 juni 2022

Bedoel je daarmee je badmuts?
Ja is verplicht. Ivm de zichtbaarheid/veiligheid.

Succes en veel plezier vandaag!
Ook voor Louise.

15

Re: Triathlon Delft 6 juni 2022

Veel plezier vandaag!

16

Re: Triathlon Delft 6 juni 2022

Hedcandy schreef:

Bedoel je daarmee je badmuts?
Ja is verplicht. Ivm de zichtbaarheid/veiligheid.

Heb het inmiddels gevonden in de regels, inderdaad verplicht.
Waarom staat er geen startnummer ofzo op. Als je een penalty krijgt: "He jij daar, met die blauwe muts!"

Met een fietshelm heb ik inmiddels een keer getraind, maar met een badmuts niet.
Zal 'm vanavond tijdens het douchen wel even opzetten...

Mark

17

Re: Triathlon Delft 6 juni 2022

Hedcandy schreef:

Succes en veel plezier vandaag!

rdlk schreef:

Veel plezier vandaag!

Bedankt!
(2e pinksterdag is morgen, maar ik ga evengoed plezier proberen te hebben)

18

Re: Triathlon Delft 6 juni 2022

qmark schreef:
Hedcandy schreef:

Bedoel je daarmee je badmuts?
Ja is verplicht. Ivm de zichtbaarheid/veiligheid.


Met een fietshelm heb ik inmiddels een keer getraind

Mark

Huh? Een keer getraind? Ik mag toch hopen dat je altijd een helm op zet met fietsen??!!

19

Re: Triathlon Delft 6 juni 2022

Hedcandy schreef:
qmark schreef:
Hedcandy schreef:

Bedoel je daarmee je badmuts?
Ja is verplicht. Ivm de zichtbaarheid/veiligheid.


Met een fietshelm heb ik inmiddels een keer getraind

Mark

Huh? Een keer getraind? Ik mag toch hopen dat je altijd een helm op zet met fietsen??!!

Idd. Ik ben nog steeds verbaast als ik wielrenners zonder helm zie...

Anywho, eerste keer een badmuts van de organisatie over mn hoofd trekken vond ik geen feest. STRAK!

20

Re: Triathlon Delft 6 juni 2022

Hedcandy schreef:
qmark schreef:

Met een fietshelm heb ik inmiddels een keer getraind

Mark

Huh? Een keer getraind? Ik mag toch hopen dat je altijd een helm op zet met fietsen??!!

Als ik echt op de fiets ga trainen dan zal ik wel een helm op doen; misschien vind ik de triathlon zo leuk dat ik ook weer met fietsen ga beginnen.
De tijd dat ik een racefiets had waarop ik regelmatig trainde is al weer meer dan 30 jaar geleden; in die tijd reed ik inderdaad zonder helm (en ook voetballen zonder scheenbeschermers, volleyballen zonder kniebeschermers, autorijden zonder gordels)

Een paar jaar geleden heb ik een MTB + helm gekocht en op een MTB parcours heb ik altijd netjes een helm op.
Maar fietsen is voor mij vooral naar mijn werk, op een stadsfiets; en dat gaat zonder helm. Ben wel benieuwd of dat ooit nog eens verplicht wordt, net als autogordels ;-)

21

Re: Triathlon Delft 6 juni 2022

davidr schreef:

Anywho, eerste keer een badmuts van de organisatie over mn hoofd trekken vond ik geen feest. STRAK!

Ik dacht dat het aan mijn dikke kop lag, maar ik ben blijkbaar niet de enige

22 Laatst bewerkt door Louise (05-06-22 14:21:10)

Re: Triathlon Delft 6 juni 2022

Ik heb ook vaak moeite met de badmutsen die je bij wedstrijden krijgt. Ik heb er wel eens kapot getrokken, en één keer ben ik naar de jury gegaan om te vragen of ik m'n eigen op mocht, toen had ik echt het gevoel dat m'n schedel barstte van strakte - dat mocht toen. Ik heb een groot hoofd (helm maat L of XL) en dan moet er ook nog een staart of knotje onder. Ik heb deze nog niet geprobeerd, ik ben benieuwd, ik acht het scheur-risico aanzienlijk wink

En ja, het is morgen. Da's gek, maar wel ook leuk. Ik heb nog nooit op een maandag getriathlond. Ik dacht gister de hele tijd: ik moet m'n spullen klaarleggen - onee, er zit nog een dag tussen.

Louise

23 Laatst bewerkt door Louise (06-06-22 14:47:12)

Re: Triathlon Delft 6 juni 2022

(oeps, overschreven)

24 Laatst bewerkt door qmark (05-06-22 17:47:27)

Re: Triathlon Delft 6 juni 2022

Louise schreef:

Manlief (Henk, net nog geen 65; donderdag is het zo ver) doet ook mee met voorspellen:

Zwem: 26'
T1: 5'
Fiets: 1u20
T2: 3'
Loop: 51'
-----------------------------
Eindtijd: 2u45 (2' sneller dan ik tongue )

Oeh, dat wordt spannend! Dan wil hij je dus tijdens het lopen inhalen, tijdens de 4 rondjes om de plas.
Een flink deel van de looproute is bochtig en bossig, maar op het stuk strandpad kun je bijna 4 minuten vooruit kijken, ideaal voor hem als hij aan het 'jagen' is ;-)

Misschien kun je nog aanhaken als hij voorbij komt? Wie van jullie heeft dan de scherpste eindsprint?

Ik kan bij het zwemmen proberen in z'n buurt te blijven maar waarschijnlijk gaat dat net iets te snel. Bij het fietsen is 'ie sowieso veel sneller...

25

Re: Triathlon Delft 6 juni 2022

qmark schreef:

Oeh, dat wordt spannend! Dan wil hij je dus tijdens het lopen inhalen, tijdens de 4 rondjes om de plas.
Een flink deel van de looproute is bochtig en bossig, maar op het stuk strandpad kun je bijna 4 minuten vooruit kijken, ideaal voor hem als hij aan het 'jagen' is ;-)

Ja, zo gaat dat standaard in een triathlon: ik zwem sneller, op de fiets zijn we aan elkaar gewaagd (hangt af van de vorm van de dag wie er sneller is; ik heb sowieso een snellere fiets) en dan komt hij me daarna hard voorbij. Lopen is zijn beste en mijn slechtste onderdeel. Aanhaken is dan ook tamelijk kansloos wink

Louise