1 Laatst bewerkt door YouriL (27-05-22 15:53:48)

Onderwerp: IronMan Hamburg 1e pinksterdag

Aan het begin van mijn trainingsperiode had ik nog wat kopzorgen over voornamelijk het zwemmen, maar hier heb ik nu op mijn niveau het meeste vertrouwen in!
Het is mijn eerste FD, dus finishen is het voornaamste doel uiteraard, maar op basis van trainingsarbeid en lichaamsbelasting zou dit in samenspraak met mijn coach een reële voorspelling moeten zijn:

Swim: 01:26:22
T1:     00:10:00
Bike:  06:00:00
T2:     00:06:00
Run:   03:55:23
Total: 11:37:45

Ik mikte op voorhand op <12u, dus dit zou een hele mooie tijd zijn voor mij. Maargoed er kan uiteraard vanalles gebeuren en ondanks dat lopen mijn sterkste onderdeel is, houd ik hier toch rekening met verval. Mijn eerste marathon liep ik 1,5 jaar terug in 03:57:57 en mijn huidige PR staat op 03:32:xx, dus alles onder de 4u zou ik prima vinden.
Ik ben heel benieuwd naar het resultaat, zolang het geen DNF is ben ik dolgelukkig big_smile

2

Re: IronMan Hamburg 1e pinksterdag

Succes! Plan the race, race the plan. Ik zou vooral op de fiets niet harder gaan dan gepland, ook al gaat het lekker. Het moet lekker gaan, want er komt nog een marathon aan, en daar kun je veel tijd mee verliezen. Succes met de taper!

3

Re: IronMan Hamburg 1e pinksterdag

Succes Youri! Ik zou hem ook doen maar sta niet aan de start. De finish halen is natuurlijk het allerbelangrijkste en dat moet je zeker wel lukken.

Fiets je op een racefiets of een tijdritfiets? Ik vind je fietstijdvoorspelling vergeleken met je looptijdvoorspelling relatief behoudend, maar wellicht is dat ook de bedoeling zodat je genoeg over hebt voor het lopen? Het is natuurlijk een redelijk snel fietsparcours. en met een 3:32 stand-alone marathon moet een sub-4 mogelijk zijn, maar dan doe je het heel erg goed. En voel je zeker niet te trots om bij de verzorgingsposten te wandelen (of in elk geval langzamer te lopen) als dat nodig is, als je maar genoeg vocht en voeding binnenkrijgt.

En laat na de wedstrijd weten hoe het je vergaan is, erg benieuwd!

4

Re: IronMan Hamburg 1e pinksterdag

Succes en veel plezier Youri!

Vooral proberen te genieten, makkelijker gezegd dan gedaan ik weet het. Maar zo'n eerste ervaring is het allemaal waard.

Ik kijk ook uit naar je race verslag straks!

5

Re: IronMan Hamburg 1e pinksterdag

MontanaMan schreef:

Succes! Plan the race, race the plan. Ik zou vooral op de fiets niet harder gaan dan gepland, ook al gaat het lekker. Het moet lekker gaan, want er komt nog een marathon aan, en daar kun je veel tijd mee verliezen. Succes met de taper!

Dankje! Ik ga mijn uiterste best doen met doseren. Ik heb me onlangs door een falende powermeter in de koppeltraining al een keer  gruwelijk opgeblazen in plaats van naar mijn gevoel te luisteren, dus ik weet in ieder geval hoe het een beetje moet voelen.
Ik heb al 2 a4tjes uitgeschreven met race planning, zodat ik die makkelijk meerdere malen door kan lopen en visualiseren, ik probeer zo min mogelijk aan het toeval over te laten.

Maca944 schreef:

Succes Youri! Ik zou hem ook doen maar sta niet aan de start. De finish halen is natuurlijk het allerbelangrijkste en dat moet je zeker wel lukken.

Fiets je op een racefiets of een tijdritfiets? Ik vind je fietstijdvoorspelling vergeleken met je looptijdvoorspelling relatief behoudend, maar wellicht is dat ook de bedoeling zodat je genoeg over hebt voor het lopen? Het is natuurlijk een redelijk snel fietsparcours. en met een 3:32 stand-alone marathon moet een sub-4 mogelijk zijn, maar dan doe je het heel erg goed. En voel je zeker niet te trots om bij de verzorgingsposten te wandelen (of in elk geval langzamer te lopen) als dat nodig is, als je maar genoeg vocht en voeding binnenkrijgt.

En laat na de wedstrijd weten hoe het je vergaan is, erg benieuwd!

Dankje! Ja, zo zonde:( Maar soms zijn er inderdaad belangrijkere dingen.
Ik heb een aero racefiets met opzetstuur en bikefit voor tijdrit. Ja, fietsvoorspelling is inderdaad wellicht ietwat behouden. Mijn halve in Maastricht fietste ik afgelopen augustus in 2u52, maar ik ben niet zo'n enorme sterke fietser. We gaan het zien, ik hoop stiekem wat minuutjes eraf te snoepen met gunstige omstandighed, maar ga niks forceren. Die 3u32 stand-alone was overigens met een fikse kuitblessure de 3 weken voor de race.
En heb inderdaad mezelf voorgenomen om ook zeker niet te trots te zijn om stukjes te wandelen, dat ben ik normaal wel, maar daar kan ik me nu wel overheen zetten smile
Qua vocht en voeding ben ik wel content met NutrID, dat dwingt me toch wat meer om ook regelmatig te drinken.

6

Re: IronMan Hamburg 1e pinksterdag

Succes Youri!!

7

Re: IronMan Hamburg 1e pinksterdag

Veel plezier en succes gewenst zondag, Youri!

Louise

8

Re: IronMan Hamburg 1e pinksterdag

Hey Youri,

Een mooi doel! alvast succes.
Ik sta ook aan de start van mijn eerste FD, ik mik op een sub-10 maar dit gaat lastig worden.

Groet, Meindert

9

Re: IronMan Hamburg 1e pinksterdag

Succes youri!

10

Re: IronMan Hamburg 1e pinksterdag

Succes Youri en vooral genieten.

Triathletes don't get older. They just change their age group.

11

Re: IronMan Hamburg 1e pinksterdag

Zet m op!

12

Re: IronMan Hamburg 1e pinksterdag

Succes , ik ga je volgen via de app

13 Laatst bewerkt door YouriL (06-06-22 16:05:41)

Re: IronMan Hamburg 1e pinksterdag

YouriL schreef:

Aan het begin van mijn trainingsperiode had ik nog wat kopzorgen over voornamelijk het zwemmen, maar hier heb ik nu op mijn niveau het meeste vertrouwen in!
Het is mijn eerste FD, dus finishen is het voornaamste doel uiteraard, maar op basis van trainingsarbeid en lichaamsbelasting zou dit in samenspraak met mijn coach een reële voorspelling moeten zijn:


Swim: 01:26:22
T1:     00:10:00
Bike:  06:00:00
T2:     00:06:00
Run:   03:55:23
Total: 11:37:45

Ik mikte op voorhand op <12u, dus dit zou een hele mooie tijd zijn voor mij. Maargoed er kan uiteraard vanalles gebeuren en ondanks dat lopen mijn sterkste onderdeel is, houd ik hier toch rekening met verval. Mijn eerste marathon liep ik 1,5 jaar terug in 03:57:57 en mijn huidige PR staat op 03:32:xx, dus alles onder de 4u zou ik prima vinden.
Ik ben heel benieuwd naar het resultaat, zolang het geen DNF is ben ik dolgelukkig big_smile

Dankjewel allemaal voor de succeswensen. Uitgebreid verslag volgt later middels een blog link, maar alvast een korte recap.

Het ging helaas niet zoals gepland, het zwemmen ging vér boven verwachting goed en makkelijk, zelfs mijn zwembad intervallen heb ik nog nooit zo snel gezwommen.
Fietsen de eerste 90km heel prima, los van een stop op 110km bij de tech support vanwege losgetrilde schroeven in het stuur. Daarna kreeg ik ook alweer snel last van mijn oude knieblessure en heb ik eigenlijk de laatste 70km met een best wel pijnlijk linkerbeen gefietst, rechts voelde wel super fris. Dat was tegelijkertijd een goed teken en frustrerend, want ik moest extra hard doseren om die linkerknie te sparen voor de marathon.
Dit heeft uiteindelijk niet mogen baten, ook al heb ik echt de tijd genomen in T2 (13min) om mijn knie wat extra rust te geven, na goed en wel 200m hardlopen moest ik al stoppen.
Nog paar keer een stukje (lees een paar passen) hardlopen, maar ik kwam al gauw voor de keuze te staan om door te lopen en 100% zeker niet de finish kunnen halen of de hele marathon gaan wandelen en hopen dat mijn knie dat zou overleven.
Dit heb ik 5km volgehouden en toen brak ik mentaal volledig, hoe ga ik nu in godsnaam nog 37km wandelen? Huilen, huilen, huilen en ik had besloten om uit te stappen, maar ik wilde dit wel eerst kenbaar maken bij mijn support die pas bij 10km stonden.
Daar aangekomen zagen ze gelijk dat het mis zat en heb ik me huilend in de armen van mijn goede vriendin gestort.
Ze zei terecht ik weet niet wat ik moet zeggen, want ik weet niet wat je voelt. Je moet niks kapot lopen.
Op dat moment kon ik nog door, maar dan? Op 20km alsnog uit moeten stappen? Dat zag ik echt niet zitten.
Maar toen kwam het besef, dit is niet vanwege mijn blessure, dit is opgeven en opgeven is geen optie.
Ik besloot om net zo lang door te wandelen tot het echt niet meer verantwoord was of dat ik van de baan geveegd werd. Na wat rekenen kwam ik uit op nog iets meer dan 7,5u, met een ruim genomen gemiddeld tempo van 10min/km was dit haalbaar, in theorie dan toch.
God wat had ik me verheugd op de marathon en het feest eromheen.
Al snel wist ik mentaal de knop om te zetten en heb ik voor de volle 100% en ontzettend vastberaden de volledige afstand gewandeld in 6,5u!
Ik heb een prachtig feest gehad en door op deze manier gedwongen de race te moeten beleven lekker de tijd genomen voor interactie met het publiek en vrijwilligers.
En als kers op de taart en misschien nog wel de grootste troost een onvergetelijke hero finish gekregen van Paul McKay (zeg ik dat goed?).
Het was zwaar afzien en mijn voeten zitten vol met blaren, maar die plak is binnen!
En 1 ding wist ik tijdens de race al zeker, over 2 jaar revanche! Maar komend jaar eerst even focus op mijn eerste ultratrails.

Swim: 01:13:43
T1:     00:08:58
Bike:  06:12:02
T2:     00:12:58
Run:   06:32:28
Total: 14:20:20

14

Re: IronMan Hamburg 1e pinksterdag

Gefeliciteerd YouriL,
Ook al ging het niet zoals verwacht.

Triathletes don't get older. They just change their age group.

15

Re: IronMan Hamburg 1e pinksterdag

Gefeliciteerd Youri!

16

Re: IronMan Hamburg 1e pinksterdag

Gefeliciteerd.

17

Re: IronMan Hamburg 1e pinksterdag

Wat een doorzettingsvermogen Youri , gefeliciteerd .

Nu focus op het herstel van je knie blessure ?

18

Re: IronMan Hamburg 1e pinksterdag

Respect voor het uitlopen, Youri, gefeliciteerd!
Wat is er met je knie? Had je wel zonder pijn kunnen trainen? Dan is het ook wel pech natuurlijk.

Louise

19

Re: IronMan Hamburg 1e pinksterdag

Gefeliciteerd met je finish Youri! En sterk mentaal staaltje om toch te zetten!

Ik heb je af en toe gevolgd op de tracker van Ironman en vermoedde al dat er iets mis was. Echt balen! Zeker na je laatste trainingen die gingen goed toch?

Hoe dan ook, finish is gehaald en hopelijk kan je snel herstellen (zeker voor je je aan die ultratrails gaat wagen).

20

Re: IronMan Hamburg 1e pinksterdag

Respect! Zo'n mentale strijd tijdens een race winnen. Gefeliciteerd met die overwinning en je finish!

21

Re: IronMan Hamburg 1e pinksterdag

Gefeliciteerd Youri! Je naam staat toch maar mooi vermeld als finisher op trikipedia.

22

Re: IronMan Hamburg 1e pinksterdag

@Jeanette schreef:

Wat een doorzettingsvermogen Youri , gefeliciteerd .

Nu focus op het herstel van je knie blessure ?

Ja, ik heb een paar weken voor mijn training voor de Berlijn Marathon start. Maar het besluit om te gaan lopen lijkt het juiste te zijn geweest. Het vervelende van deze blessure, maar wel ook het voordeel is dat het snel herstelt met wat rust. Alleen op het moment zelf kan ik compleet niks meer. Nu voelt hij alweer een stuk beter, dus morgen even rustig en voorzichtig wat zwemmen.

@Louise schreef:

Respect voor het uitlopen, Youri, gefeliciteerd!
Wat is er met je knie? Had je wel zonder pijn kunnen trainen? Dan is het ook wel pech natuurlijk.

Grotendeels wel, alleen de eerste koppeltraining van het laatste blok moest ik na 3km stoppen met hardlopen aansluitend op 145km fietsen. Het is een oude blessure die af en toe de kop op steekt, maar ik weet niet waar het precies in zit. Met mijn marathons gaat het goed, maar dit keer lijkt het door fietsen getriggerd te worden.
De laatste koppeltraining had ik op de fiets de laatste paar uur dezelfde pijn, maar toen heb ik probleemloos 20km gelopen. Het is echt Russisch roulette.

En bedankt allemaal voor de felicitaties! Ik heb ontzettend genoten en geniet nog steeds met volle teugen. Het was echt een fantastische ervaring die me niet meer afgenomen wordt!

23

Re: IronMan Hamburg 1e pinksterdag

YouriL schreef:

maar dit keer lijkt het door fietsen getriggerd te worden.

Mogelijk heb je dat al lang gedaan, maar voor de zekerheid toch maar even, met het oog op waar knieproblemen bij fietsen vandaan komen: goede bike-fitting gedaan? Goed gekeken naar enerzijds voeten (en dus ook schoenen, plaatjes enzovoort) en anderzijds heup/bekken/rug?

Louise

24

Re: IronMan Hamburg 1e pinksterdag

Ik heb in november een bike fit gehad inderdaad, thanks voor de tip though!
Er is ook al door meerdere fysio's en sportartsen een (meer dan gemiddeld) beenlengte verschil vastgesteld ten nadele van het geblesseerde been.
De laatste sportarts afgelopen mei constateerde daarbij een bekkenscheefstand, wat bij zou kunnen dragen aan al het euvel.
Over het algemeen kan ik redelijk blessurevrij trainen, maar binnenkort toch maar eens even een behandelplan bedenken met de fysio.

25

Re: IronMan Hamburg 1e pinksterdag

Bekkenscheefstand en beenlengteverschil, daar is Jeroen van TriPro een kei in, qua bike-fitting, heeft mij van rugpijn afgeholpen en een coachee van mij van knieproblemen daardoor. En ik heb zelf voor m'n bekken veel baat bij chiropractie, maar dat zit wel in de alternatieve hoek. Het was voor mij wel een hele zoektocht van jaren langs diverse fysiotherapeuten en dergelijke. Maar het gaat nu al een hele tijd goed, met onderhoud (oefeningen en die chiropractor).

Louise