1

Onderwerp: Trainen na corona

Ik ben op zoek naar ervaringen van triatleten die trainen na een lichte coronabesmetting.

Mijn situatie is als volgt:

Ik ben hard aan het trainen voor de IM van Maastricht op 7 augustus. Voor de laatste 2 weken van mijn laatste intensieve trainingsblok zit ik in Oostenrijk om me heerlijk te kunnen focussen. Zwemmen in het meer, hardlopen (met heuvel intervallen) en mooie lange fietstochten door de bergen. Nu was ik bijna aan het einde van mn trainingsblok totdat in 1x toch corona om de hoek kwam kijken.

Ik heb afgelopen dinsdag nog heerlijke intervallen kunnen doen maar 's avonds kreeg ik al een iets opgezette keel en in de nacht een paar koude rillingen gehad. In de ochtend toch maar een test gedaan en helaas positief. Ik heb nauwelijks klachten (soms een wat zwaar hoofd en soms een gevoelige keel maar stelt niet veel voor) en ik heb ook geen koorts. Op woensdag heb ik rust genomen en op donderdag toch maar even geprobeerd of ik het zou voelen. Na een uurtje fietsen (met enkele hoogtemeters) was de energie volledig weg.....

Omdat ik me verder prima voel ben ik van plan om heel langzaam toch wat te bewegen. Zo heb ik vandaag gewandeld en hoop ik dat dag op dag iets te verhogen. Uiteraard heel voorzichtig met een hele lage hartslag (max. 120) om zo toch wat energie en kracht te behouden. Ik eet verder ook gewoon goed door en probeer alle macro's gewoon binnen te krijgen.

Mijn vraag is of er hier ook mensen zijn die hetzelfde hebben gehad (zeer milde klachten) en wat jullie ervaringen zijn? Hoeveel conditie ging er verloren? Hoe geleidelijk bouw je het weer op? Is de IM Maastricht FD (ruim 2 weken) nog een realistische kaart?

2

Re: Trainen na corona

Lees even het verkoudheid klaag topic door, daar staat al heel veel geschreven.
Kortweg is er geen peil op te trekken of Maastricht gaat lukken. Kans van wel is zeker aanwezig, maar Corona is voor een sporter echt wel een vervelende ziekte.
Heel rustig aan kijken hoe het lichaam reageert en zeker je rust nemen. Te hard van stapel lopen is grote kans op langer problemen.

3

Re: Trainen na corona

Maastricht is over 2 weken. Die laatste trainingen zijn vooral mentaal om te bevestigen dat het goed zit met de conditie, en misschien om nog iets van voeding te testen, ze gaan op de wedstrijd zelf verder geen wezenlijk verschil maken. Natuurlijk is het lekkerder als je die trainingen wel had kunnen doen, maar zolang je nu niet je lichaam te ver pushed, zit het met de conditie wel goed. En als het dan toch niet lukt op de wedstrijddag, dan had het met een paar trainingen meer ook niet gelukt, dan heeft het virus 'gewonnen'. Ik denk dat fietsen wel het lekkerst en veiligst is om te testen hoe je ervoor staat. Van een flinke fietsinspanning herstel je meestal sneller dan van een flinke loopinspanning, maar je merkt op de fiets ook snel genoeg dat het niet gaat, en dan kun je nog steeds rustig doorpeddelen om thuis te komen.

4

Re: Trainen na corona

Het is lastig te voorspellen, maar als je klachten mild zijn, dan is de nasleep dat waarschijnlijk ook. Althans, dat is hetgene wat ik in mijn omgeving zie. Dat is dus geen wetenschappelijk onderzoek of iets dergelijks. Ik heb zelf een half jaar geleden corona gehad. Ik heb niets gemerkt, maar de kinderen en mijn partner werden ziek, dus ik heb mijzelf toen ook getest. Ik had niets, geen verkoudheid, geen kuchje, geen vermoeidheid, niets. Ik heb ook niets gemerkt in mijn trainingen. Ook niet achteraf. Voor bijna alle
(sportieve) vrienden e.d. geldt hetzelfde. Men heeft weinig tot matige klachten, maar geen nasleep. Ik denk dat het vooral een kwestie van pech is. Na de griep of andere reguliere infectie ben je vaak ook wel een weekje of twee niet op het top van je kunnen. Ik denk dat dit met Corona niet veel anders is. Tenzij je dikke pech hebt.

5

Re: Trainen na corona

Ik zat er ook af en toe op te letten bij topsporters, en daar verschilt het ook best. Op het WK atletiek waren er wel een paar die flink ondermaats presteerden, en ook afstanden afzegden, omdat ze recent corona hadden.
Wat ik opvallend vond deze week: Miedema had corona, en schijnbaar ook best een aantal dagen klachten. Maar zaterdag speelde ze wel gelijk 120 minuten. Terwijl tot en met de training van vrijdag niet duidelijk was of ze zaterdag wel kon spelen.
Het verschilt echt van persoon tot persoon.

6

Re: Trainen na corona

Het verhaal van Miedema en Groenen had ik inderdaad ook al gezien. Bijzonder dat zij zo snel terugkeerde.
Maar zo snel ook weer 120 min. spelen biedt toch wat hoop dat er niet te veel schade aan de conditie hoeft te zijn.

Rond de periode toen Wout van Art besmet (slechts een paar maanden geleden) was het nog een volksdebat in België omdat hij na 2 weken toch misschien mee zou doen aan de Parijs Roubaix....

Ondanks dat ik maar een amateur triatleet ben is daarom mij niet geheel duidelijk of 11/12 uur lang duursport dan wel aan te raden  is.

Ik ben inmiddels 5 dagen verder. Klachten zijn te verwaarlozen maar na een kleine inspanning (wandeling, traplopen) krijg ik nog steeds een reactie in de vorm van vermoeidheid en soms wat licht in mn hoofd. Ik hou me nog maar even heel rustig een hoop dat het een deze dagen dan wel echt voorbij is. Waarschijnlijk is afwachten hoe het herstel zich inzet toch het enige wat ik nu kan doen.

7 Laatst bewerkt door Louise (25-07-22 19:36:21)

Re: Trainen na corona

bmtriatlhon schreef:

Waarschijnlijk is afwachten hoe het herstel zich inzet toch het enige wat ik nu kan doen.

Ja, precies. Ik herken je vraag wel een beetje: ik heb me een slag in de rondte gegoogled toen ik covid had, op zoek naar houvast rond vragen als 'wanneer kan  ik weer trainen' en 'wanneer ben  ik weer op niveau', maar die antwoorden zijn er niet. Grote individuele verschillen, zowel in verloop van de ziekte als in het herstel - wonderbaarlijk grote, vind ik, het is een vreemd virus.

Hopelijk gaat het herstel vlot bij jou. Ik had zelf een paar keer een plotselinge sprong omhoog, zeg maar, dus dat het dagen ongeveer hetzelfde bleef, frustrerend soms, en dan ineens de volgende dag ging het een stuk beter. Maar goed, dat was bij mij, dat zegt verder niks. Ik was na vier weken weer helemaal de oude, maar kon na twee weken al weer een heleboel, alleen niet intensief. Conditieverlies door het ziekzijn viel wel mee, ik had (en heb) wel trainingsachterstand.

Superbelangrijk is wat wilagro zegt: te hard van stapel lopen is riskant voor de langere termijn.

Ik vind het ook interessant om te volgen wat er bij topsporters gebeurt. Messi heeft er maanden mee geworsteld, ik weet niet precies hoe het nu is. Onlangs was Ben Hermans in het nieuws. Bij de Avondetappe zei Louis Delahaye laatst dat ze heel voorzichtig zijn met hun sporters in geval van een positieve test, zelfs als de sporter geen symptomen heeft, omdat nog onbekend is wat wel en niet kan, en wat de eventuele gevolgen op de lange termijn zijn.

Louise

8

Re: Trainen na corona

MontanaMan schreef:

Wat ik opvallend vond deze week: Miedema had corona, en schijnbaar ook best een aantal dagen klachten. Maar zaterdag speelde ze wel gelijk 120 minuten. Terwijl tot en met de training van vrijdag niet duidelijk was of ze zaterdag wel kon spelen.
Het verschilt echt van persoon tot persoon.

Ik ben wel benieuwd hoe het over 1 maand en over 2 maanden met haar gaat (en ook die anderen die zo snel weer lijken te kunnen.)
Bij mij leek t in eerste instantie ook best aardig te gaan,toen kwam alsnog de terugslag.

9 Laatst bewerkt door YouriL (25-07-22 21:46:53)

Re: Trainen na corona

Ik ben vorig jaar in aanloop naar mijn eerste 70.3 in Maastricht, op 14 mei positief getest en ben daar anderhalve week goed ziek van geweest.
Ik weet nog dat ik de 24e toen een half uurtje rustig benen rondtrappen heb gefietst binnen en ik dat niet eens vol kon houden. Verder heb ik even mijn TP terug gezocht voor je en zie ik dat ik op 26 mei een eerste rustige duurtraining had op de fiets (1u met 5 minuten aanzetten rond FTP), die ging best prima, maar ik was daarna volledig op.
Een week later, begin juni was ik weer op volle kracht aan het trainen en de halve in Maastricht in augustus heb ik mijn verwachtingen ver overtroffen.
Ik denk dat het beste advies nu is om gewoon rustig aan te doen en zeker niet te snel te veel vragen van je lichaam.
Geef je lichaam extra de kans om even te herstellen en dan heb je daar in Maastricht wellicht profijt van.
Ik denk als je nu te snel weer gaat trainen, je je kansen op succes in Maastricht alleen maar verkleint.
Hoe dan ook succes en veel plezier!

10

Re: Trainen na corona

Ik heb gisteren weer een eerste training kunnen doen na 8 dagen. De dag ervoor merkte ik dat de vermoeidheid gedurende de dag uitbleef dus kon ik niet wachten om een eerst rustige duurloop van 7km te gaan doen.
Het voelde redelijk. Wel een stuk minder tempo dan eerst. 5:55 km/u ipv 5:25 km/u bij een hartslag van 135/140.
Het is moeilijk inschatten of dat even wat trainingen vergt om weer in het ritme te komen of dat het toch echt conditie is die weg is en meer tijd nodig heeft om weer opgebouwd te worden.

Ik voel me echt wel weer goed dus hopelijk komt de vorm ook snel weer terug voor IM Maastricht.
Mijn plan is om dag op dag te bekijken hoe het gaat en elke dag wel wat te trainen en dan zondag 2,5 uur fietsen + een uur lopen.
Aan de hand daarvan wil ik de knoop doorhakken of ik volgende week zondag ga starten.

Dank in ieder geval voor de reacties en het meedenken. Corona blijft toch erg onvoorspelbaar en grillig helaas....

11

Re: Trainen na corona

bmtriatlhon schreef:

Ik heb gisteren weer een eerste training kunnen doen na 8 dagen. De dag ervoor merkte ik dat de vermoeidheid gedurende de dag uitbleef dus kon ik niet wachten om een eerst rustige duurloop van 7km te gaan doen.
Het voelde redelijk. Wel een stuk minder tempo dan eerst. 5:55 km/u ipv 5:25 km/u bij een hartslag van 135/140.
Het is moeilijk inschatten of dat even wat trainingen vergt om weer in het ritme te komen of dat het toch echt conditie is die weg is en meer tijd nodig heeft om weer opgebouwd te worden.

Ik voel me echt wel weer goed dus hopelijk komt de vorm ook snel weer terug voor IM Maastricht.
Mijn plan is om dag op dag te bekijken hoe het gaat en elke dag wel wat te trainen en dan zondag 2,5 uur fietsen + een uur lopen.
Aan de hand daarvan wil ik de knoop doorhakken of ik volgende week zondag ga starten.

Dank in ieder geval voor de reacties en het meedenken. Corona blijft toch erg onvoorspelbaar en grillig helaas....

Mijn ervaring is, is dat het vaak na een periode van ziekig zijn de eerste trainingen zwaarder vallen dan normaal, maar dat het snel terugkomt. Sneller dan wanneer je conditie op moet bouwen.

12

Re: Trainen na corona

MontanaMan schreef:

Mijn ervaring is, is dat het vaak na een periode van ziekig zijn de eerste trainingen zwaarder vallen dan normaal, maar dat het snel terugkomt. Sneller dan wanneer je conditie op moet bouwen.

Ja, en dat was mijn ervaring met covid ook. De eerste keer hardlopen voelde amechtig, maar uiteindelijk was ik niet veel conditie kwijt en bouwde ik makkelijk weer op. 

Hopelijk gaat het herstel voorspoedig, bmtriatlhon!

Louise

13

Re: Trainen na corona

Heb ook de indruk dat het voor iedereen anders verloopt. Vermoed dat veel afhangt welke variant je besmet bent geweest, ingeënt of niet bent, hoe erg  de trilhaarcellen beschadigd en immuunrespons hierop was  & of er klonters gevormd zijn.

Na mijn eerste besmetting (1ste variant) heb ik 2 maand niet gesport en nog 3 maand last onder vonden bij het sporten (kort ademig, hoge rust hartslag, snel in z3... Toen terug van 0 moeten beginnen .

Na mijn 2de besmetting (zuid afrikaanse variant) ben ik na 2 weken terug gaan sporten en had ik enkel de eerste training last. Er was wel wat vorm verlies maar ook dit was snel terug op oud "amateuristisch"niveau

Moest ik nu een 3de keer besmet zijn denk ik dat ik enkel de dagen dat ik koorts heb X2 niet zou sport als het lichaam het toelaat.

Hopelijk raak je er snel van verlost.

Vraatzuchtige Veelvraat

14

Re: Trainen na corona

Maar even een korte update hier.
Aanvankelijk was ik blij met de adviezen van de sportarts.
Maar 6 weken later, ben ik eigenlijk geen klap opgeschoten. Sterker nog, ik ga eerder achteruit dan vooruit.
De adviezen blijken veel te ruim van begrip.

Mijn autonome zenuwstelsel (dat was alle automatische processen in je lijf regelt, denk aan hf, bloeddruk, hormoonspiegels, spijsvertering etc) is nog altijd ernstig ontregeld. Vooral de gaspedaal wordt veel te hard ingedrukt, vanuit het niets.
Het is volkomen onvoorspelbaar.
Ik lig vanuit het niets ineens op apengapen of heb koorts of een mega hoge hartslag.
Ik zit er mentaal doorheen, ga van de week bij de huisarts vragen om hulp van een psycholoog.

Ik loop door een moeras. Elke stap die ik zet zak ik weer weg. Ik heb geen idee waar de kant is, welke kant ik op moet om eruit te komen.
En de ellende is, dat niemand het wél weet. Artsen niet, deskundigen niet, best uitzichtloos, zo voelt het.

15

Re: Trainen na corona

Das niet zo goed, heb nog nooit iemand gehoord met zoveel naweeën van corona eigenlijk. Hopelijk kan je verder geholpen worden. Voor mezelf lijkt de situatie ook hopeloos te worden, operatie is nu al meer dan 6 weken achter de rug en heb enkel meer pijn, woensdag moet ik op controle bij de chirurg dus ben benieuwd wat die daar over gaat zeggen.

16

Re: Trainen na corona

In mijn omgeving ken ik er best een aantal (en niet alleen mijn eigen patienten).
Het blijkt nu ook dat 12,5% van de mensen die thuis ziek is geweest, long covid syndrome ontwikkelen. Ik vind dat best een hoog percentage.

17

Re: Trainen na corona

Sterkte Hedcandy! Het lijkt also verschillende systemen in je lichaam niet met elkaar in gelijke trend lopen ofzo. Lijkt me heel irritant om dat zo hevig te hebben, en daardoor niet in kunt schatten wat je kunt doen en hoe je daar op reageert. Ik ken wel wat mensen die lang met Covid geworsteld hebben, maar het lijkt wel goed te komen, al moet je dan soms niet in maanden of kwartalen denken, maar in langere tijd frames, heel naar.

18

Re: Trainen na corona

Ai, dat is ontzettend vervelend, Hedcandy! Sterkte en durf je rust te nemen.

19

Re: Trainen na corona

Succes Ronneke voor woensdag,hopenlijk weet je dan  meer.

ronnyke schreef:

Das niet zo goed, heb nog nooit iemand gehoord met zoveel naweeën van corona eigenlijk. Hopelijk kan je verder geholpen worden. Voor mezelf lijkt de situatie ook hopeloos te worden, operatie is nu al meer dan 6 weken achter de rug en heb enkel meer pijn, woensdag moet ik op controle bij de chirurg dus ben benieuwd wat die daar over gaat zeggen.

20

Re: Trainen na corona

Vervelend dat het zo tobben blijft Hedcandy maar goed dat je blijft ondetzoeken!

Hedcandy schreef:

Maar even een korte update hier.
Aanvankelijk was ik blij met de adviezen van de sportarts.
Maar 6 weken later, ben ik eigenlijk geen klap opgeschoten. Sterker nog, ik ga eerder achteruit dan vooruit.
De adviezen blijken veel te ruim van begrip.

Ik loop door een moeras. Elke stap die ik zet zak ik weer weg. Ik heb geen idee waar de kant is, welke kant ik op moet om eruit te komen.
En de ellende is, dat niemand het wél weet. Artsen niet, deskundigen niet, best uitzichtloos, zo voelt het.

21

Re: Trainen na corona

ronnyke schreef:

Das niet zo goed, heb nog nooit iemand gehoord met zoveel naweeën van corona eigenlijk. Hopelijk kan je verder geholpen worden. Voor mezelf lijkt de situatie ook hopeloos te worden, operatie is nu al meer dan 6 weken achter de rug en heb enkel meer pijn, woensdag moet ik op controle bij de chirurg dus ben benieuwd wat die daar over gaat zeggen.

Hopelijk is er een duidelijke aanleiding en is er iets aan te doen, of is het zelfs niet verwonderlijk. Sterkte Ronnyke.

22

Re: Trainen na corona

Lijkt me inderdaad heel moeilijjk, Hedcandy, goed om daar hulp bij te zoeken voor het mentale deel. En hopelijk komt er lichamelijk ook verbetering. Er is nog frustrerend weinig over bekend. Dit had je misschien al gezien: https://www.nrc.nl/nieuws/2022/08/18/bi … n-a4139249 Was vorige week in het nieuws (als het achter de betaalmuur zit, wil ik het je wel mailen). Ik vond het interessant maar het is nog weinig concreet qua behandelen.

Hedcandy schreef:

In mijn omgeving ken ik er best een aantal (en niet alleen mijn eigen patienten).
Het blijkt nu ook dat 12,5% van de mensen die thuis ziek is geweest, long covid syndrome ontwikkelen. Ik vind dat best een hoog percentage.

Ja, eens, ik vind dat we zeer riskant omgaan met de volksgezondheid op het ogenblik, door net te doen alsof corona geen probleem meer is.
Ik ken er ook trouwens. Met een grote variatie in symptomen, ernst en duur.

Louise