1

Onderwerp: NK Cross Duathlon Etten-Leur 31-1-2010

Hallo allemaal,

Volgens mij zijn er een hoop forumleden die morgen in Etten-Leur gaan schitteren. Ik kan helaas niet meedoen, omdat ik geen mountainbike heb, maar zal wel komen supporteren.

Een voorspelling:
1. Armand van der Smissen
2. Wim Nieuwkerk
3. Leon van der Heijden

Wie doen er allemaal mee? En wat verwachten/voorspellen jullie?

Voor degenen die meedoen: veel succes!

2

Re: NK Cross Duathlon Etten-Leur 31-1-2010

Van der Smissen had zich afgemeld (blessure?) en Van der Heijden viel uit, maar speelde volgens mij geen rol van betekenis.

Overall:
1. Pieter Reijnders
2. Wim Nieuwkerk
3. Yeraij (?) Luxem

NK:
1. Wim Nieuwkerk
2. Evert Scheltinga
3. Tim Dullaart

3 Laatst bewerkt door Cesar (31-01-10 22:21:08)

Re: NK Cross Duathlon Etten-Leur 31-1-2010

Armand geblesseerd aan de hamstrings ja. Mooie koers volgens mij, zeker voorin de wedstrijd spannend! Discutabele diskwalificatie.

Kort persoonlijk verslagje HIER.

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

4

Re: NK Cross Duathlon Etten-Leur 31-1-2010

Waarom verbaas ik me niet eens meer over de manier van jureren bij de NTB? Dit soort idiote dingen gebeuren veel te vaak binnen een veel te kleine sport die op deze manier kleiner wordt i.p.v. groter. Helemaal als het gaat om top atleten die in Nederland komen racen.

Zullen we Yeray Luxem ooit terug zien racen in Nedeland? Als het mij zou overkomen zou ik voor geen goud terug komen. Deze man verdient een bonus, een medaille en een standbeeld voor lopen op 1 sok in de sneeuw.

Dit is echt diep triest...

5

Re: NK Cross Duathlon Etten-Leur 31-1-2010

Regel;

Wedstrijdreglement > Loopregels > 1.d Een deelnemer mag op geen enkel deel van het loopparcours zonder schoenen lopen.

Als ik vandale.nl raadpleeg kan voor mijn gevoel een sok theoretisch gezien ook voor schoen door;

schoen de; m -en 1 voetbekleding, meestal van leer, lager dan een laars: stevig in zijn ~en staan niet snel aan verleiding of bedreiging toegeven; de stoute ~en aantrekken iets doen wat men aanvankelijk niet durfde; iem iets in de ~en schuiven ten onrechte beweren dat iem iets gezegd, gedaan heeft; naast zijn ~en lopen arrogant zijn; ieder weet het best waar de ~ hem wringt waar het hapert, wat hem kwelt; (Belg) in nauwe ~tjes zitten in een lastig parket 2 (bij vgl) iets dat op een schoen lijkt, soortgelijke dienst doet

Dat woordje stevig lijkt me slechts een interpretatiefout van het betreffende jurylid.

Pfff ga maar eens terug slapen ofzo.

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

6

Re: NK Cross Duathlon Etten-Leur 31-1-2010

Diederik schreef:

Waarom verbaas ik me niet eens meer over de manier van jureren bij de NTB? Dit soort idiote dingen gebeuren veel te vaak binnen een veel te kleine sport die op deze manier kleiner wordt i.p.v. groter.

Je zou je niet moeten verbazen over de manier van jureren. De jury voert het wedstrijdreglement uit; ze hebben het niet zelf verzonnen. Daarvoor moet je zijn bij de ITU. De betreffende bepaling - net als de bepalingen rond opzetsturen en wielen waarover de afgelopen anderhalf jaar al onduidelijkheid is - komen uit de koker van onze vrienden uit Vancouver.
Daarnaast heeft de Triathlonraad van de NTB, en dat zijn mensen die alle NTB-leden - dus ook jullie! - vertegenwoordigen, er enkele jaren voor geleden voor gekozen om reglementair zoveel mogelijk aansluiting te houden bij het ITU-reglement en zomin mogelijk nationaal een 'eigen' apart reglement er op na te houden. 
Daar valt wat voor te zeggen, maar er vallen evenzogoed bedenkingen, bezwaren en vraagtekens bij te plaatsen. Als je er problemen mee hebt dan zou ik je één advies geven: stop met vrijblijvend klagen en mobiliseer de discussie/oppositie in de Triathlonraad van de NTB.

Cesar schreef:

Regel;
Wedstrijdreglement > Loopregels > 1.d Een deelnemer mag op geen enkel deel van het loopparcours zonder schoenen lopen.
Als ik vandale.nl raadpleeg kan voor mijn gevoel een sok theoretisch gezien ook voor schoen door;

Ik denk dat je - praktisch gezien - het verschil tussen een sok en een schoen wel degelijk weet.

Time is an illusion
Lunchtime doubly so.

7

Re: NK Cross Duathlon Etten-Leur 31-1-2010

Vandaar de kanttekening dat het theoretisch gezien wel zou kunnen, en dat is wt er in dit geval is gebeurd of niet dan?

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

8 Laatst bewerkt door MartijnT (01-02-10 12:43:46)

Re: NK Cross Duathlon Etten-Leur 31-1-2010

Ik heb de wedstrijd op de voet gevolgd en vond het vooral op het einde een erg spannend wedstrijdverloop. Pieter Rijnders was wel superieur op de 1e run, Luxem ging tekeer op de mountainbike en in de 2e run liepen Rijnders, Nieuwkerk en Luxem heel dicht bij elkaar. Ook daar achter waren de verschillen gering.
Het besluit van de jury is inderdaad gebaseerd op het wedstrijdreglement, maar het zou er toch eigenlijk om moeten gaan of de betreffende atleet er voordeel uit haalt? Of dat het voor hem of zijn omgeving gevaarlijk is om zonder schoenen te lopen? Maar goed, het blijft erg jammer dat de jury tot diskwalificatie moest overgaan.
Verder was het dus een leuke wedstrijd. Hopelijk kan ik volgend jaar zelf meedoen(, maar dan moet ik wel eerst een mountainbike hebben...)

9

Re: NK Cross Duathlon Etten-Leur 31-1-2010

In mijn ogen gaat het niet om de regel, maar om de reden dat die regels er zijn.

Die regels zijn er (in dit geval, en zoals MartijnT ook al zegt) om te voorkomen dat atleten voordeel halen uit bepaalde situaties tegenover andere atleten.  Wederom wordt er (zoals vaker bij de NTB) gewoon dom in het boekje gekeken in plaats van de situatie te overzien en gevoel voor de sport te hebben. Heel erg zonde...

10

Re: NK Cross Duathlon Etten-Leur 31-1-2010

Ik geef Diederik volkomen gelijk,omdat de persoon in kwestie er niet om gevraagd heeft om 1 schoen te verliezen
Wanneer hij op 2 schoenen zo zijn gefinisd dan zou de afstand alleen maar groter zijn geweest
Als dit mij zou overkomen dan zou ik nooit meer terug komen
Men moet zich aan de regels houden maar enig gevoel voor de wedstrijd kan nooit geen kwaad,en de 2e finisher die nu eerste wordt die houdt er ook geen lekker gevoel aan over

11

Re: NK Cross Duathlon Etten-Leur 31-1-2010

Diederik schreef:

In mijn ogen gaat het niet om de regel, maar om de reden dat die regels er zijn.
Die regels zijn er (in dit geval, en zoals MartijnT ook al zegt) om te voorkomen dat atleten voordeel halen uit bepaalde situaties tegenover andere atleten.  Wederom wordt er (zoals vaker bij de NTB) gewoon dom in het boekje gekeken in plaats van de situatie te overzien en gevoel voor de sport te hebben. Heel erg zonde...

Ik heb inmiddels begrepen dat de situatie in Etten-Leur iets gecompliceerder lag dan (zoals het beeld nu geschetst is) dat de jury Luxem zag lopen met één schoen en zelf meteen in actie schoot om regeltjes te neuken. Voorzover ik heb begrepen, kreeg Luxem in de tweede wissel zijn tweede schoen niet aan. Hij heeft het daarbij gelaten (en is dus niet, zoals de eerste berichtgeving suggereert, een schoen verloren; het is een keuze van hem geweest). Daarna is het feit dat hij met één schoen liep in eerste aanleg door de speaker opgemerkt. Daarmee wist meteen de hele goegemeente bij de wedstrijd het. En ik heb begrepen dat vervolgens één persoon aan de jury heeft gevraagd 'wat gaan jullie daar nu mee doen?'. Hierdoor kon de jury het niet negeren.

Vervolgens is het een nu eenmaal een regel in het wedstrijdreglement en moet de jury deze toepassen. Selectief toepassen (m.a.w. nu even 'wegkijken' en doen alsof het niet gebeurd is, of besluiten een regel niet toe te passen omdat ze men deze even niet aanstaat)  is gewoon willekeur. Dat willen we ook niet.

Op TLN was de reactie van Daan Hoogland naar mijn mening bijzonder raak. Ik citeer even een stukje:
"Als een regel bepaald is op het moment dat een wedstrijd wordt gehouden, en voor die wedstrijd bedoeld is, is het niet in de geest van de wedstrijd om die regel niet toe te passen.  ...[knip stukje]... Vinden we de schoenen regel niet goed? Ok afschaffen, samen met de 40 mm band dikte regel voor offroad wedstrijden en de helft van de rest van het reglement. Hoe minder regels hoe beter. De regel over schoenen is misschien stom, maar wel heel duidelijk. Ik wil best discussieren over spaanse sloffen maar veters, pleisters of sokken lijken duidelijk niet
passen binnen het reglement. Jureren in de geest van de wedstrijd gaat niet over wel of niet toepassen van regels, dat gaat over hoe je met de twijfelgevallen om gaat. "

Met andere woorden, en dan herhaal ik wat ik eerder in deze discussie al zei: als bepaalde regels je niet aanstaan, dan is het zaak dat je dat zodanig aanhangig maakt dat de regels op dat punt veranderd worden. Dat werkt zo in de politiek, en dat werkt zo in de sport. Dus: leg het voor aan de Triathlonraad, beargumenteer je zaak, lobby voor medestanders, organiseer/mobiliseer de oppositie etc. etc. Dan kan er resultaat worden geboekt. Eenvoudig vingerwijzen naar de jury lost niks op.

Time is an illusion
Lunchtime doubly so.

12

Re: NK Cross Duathlon Etten-Leur 31-1-2010

ik heb geen zin om eindeloze forum discussie te voeren dus dat doe ik ook niet.

IK vind het te idioot voor woorden, het is dat je voor deelname aan NK's een NTB licentie moet hebben, anders had ik 'm opgezegd, en niet alleen om dit voorval, maar er zijn er (helaas) talloze.