1

Onderwerp: Zadelpen 78 graden

Recent heb ik op mijn gewone Bianchi racefiets een opzetligstuur van Syntace laten monteren.

Ik twijfel nu of ik ook nog een andere zadelpen wil plaatsen om de zithoek van 73 naar 78 graden te veranderen (Profile Design Fast Forward).


Maar wat brengt mij dat nu werkelijk?
Wat is jullie ervaring met deze aanpassing?


Op dit moment is de hoek van mijn elleboog op het ligstuur relatief groot. Naast een andere zadelpen kan ik wellicht ook nog gaan voor een kortere stuurpen. De huidige is 110mm.

Ik hoor graag wat ervaringen van jullie bij het aapassen van de standaard racefiets.

Gr.
Peter

2

Re: Zadelpen 78 graden

Ik heb jaren met een dergelijk pen gefietst en dat is uitstekend bevallen. Het ziet misschien niet uit, en het stuurgedrag van de fiets wijzigt iets, maar effectief is het wel: eerder "function" dan "form".  Voor mij resulteerde dit in significant betere fietsprestaties.

Een aangepaste stuurpen kan wel nog nodig zijn, voornamelijk om het stuur iets te laten zakken. Zeker met een Syntace zal dit nodig zijn, wat niet wegneemt dat ik dit (C2 of C3) een van de beste, zoniet hét beste opzetstuur blijf vinden. Ook hier geldt dat "function" voor "form" komt. De beperkte instelmogelijkheden heb ik nooit als een probleem ervaren. Je moet uiteraard wel de juiste maat (S,M, L) kiezen.