1

Onderwerp: 10km TT in marathonvoorbereiding

Hi allemaal,

16 april staat de marathon van Rotterdam op de planning. Inmiddels zit ik al volop in de voorbereiding en zit ik een beetje te praktiseren over herstel na een 10km TT lopen.
Voor mijn Stryd training plan (welke ik zelf finetune naar behoefte) heb ik een 10km TT ingepland ter vervanging van een intervaltraining op een dinsdag om mijn auto calculated CP scherp te houden, samen met warmin up en cooling down, zo'n 15km.
Ik train echter met een high volume plan en heb dan een week van 91km. Mijn belasting ligt momenteel rond de 70-80km per week ter referentie.
Mijn vraag is eigenlijk vooral wat jullie zouden doen qua herstel na zo'n 10km, even ervan uitgaande dat ik me verder gewoon goed voel en goed herstel.
In principe heb ik woensdag 90min Z1 en donderdag 1u40 Z2. Ik overweeg om woensdag te vervangen door een 2u fietstraining Z2 of gewoon wel te lopen als het goed voelt.
Uiteindelijk is het natuurlijk naar mijn lichaam luisteren, maar wellicht zijn hier nog ervaren atleten die er iets zinnigs over te zeggen hebben:)

2

Re: 10km TT in marathonvoorbereiding

Wat is een 10 km TT?

Je moet sneller dan de klos zijn.

3

Re: 10km TT in marathonvoorbereiding

Ik weet ook niet wat TT is en niet wat 'auto calculated CP' is en ook niet precies wat het probleem is twee maanden voor de marathon, maar als ik het goed begrijp, is je vraag 'wat zou je doen qua herstel?' Uh, nou - niks. Herstellen gaat gewoon vanzelf. Daar hoef je niks voor te doen.
(Oftewel: maak je het niet een beetje te ingewikkeld allemaal, YouriL?)

Louise

4

Re: 10km TT in marathonvoorbereiding

Zoals ik het begrijp is de TT gewoon een maximaal test over 10km. Oftewel zwaar belastend.

Het lijk mij niet handig om die in een gewone trainingsweek te steken. Dat is vragen om problemen. In een herstelweek geeft die een accurater beeld en heb je nog tijd om er van te herstellen. Je kunt hem dan op woensdag of donderdag doen. Dan ben je al deels hersteld van het voorgaande en heb je nog dagen over om verder te herstellen.

5

Re: 10km TT in marathonvoorbereiding

Ik zou rekening houden met je belastbaarheid uit het verleden en 0 risico nemen om iets kapot te lopen.

De dag erna zou ik dus niet weer gaan lopen, maar rustig fietsen. En dan donderdag maar weer kijken.

High volume plan of niet, met pijntjes en kwetsuren ga je die sub3 marathon sowieso niet halen.

Verder natuurlijk beentjes omhoog, foamrollen, eiwitten eten en lekker slapen smile

6

Re: 10km TT in marathonvoorbereiding

Je kan je ook afvragen hoeveel een scherpe CP je waard is.
Maakt het uit als deze ietwat afwijkt, en ga je later nog zo'n test doen?
Je offert er wel een trainingsweek voor op.

7

Re: 10km TT in marathonvoorbereiding

Je volgt een schema, je gaat dit schema veranderen door een interval te vervangen door een snelle 10k en je weet niet hoe je dit moet doen. Kun je dan niet beter je gewoon aan je schema houden en er van uitgaan dat dit goed is?

8

Re: 10km TT in marathonvoorbereiding

In een goed training schema zit toch altijd regelmatig een test, om de voortgang te bepalen en trainingzones bij te stellen?  Daarbij zal in dat schema rekening gehouden worden met het herstel van die test.
Waarom wil je dan afwijken van dat schema?

9

Re: 10km TT in marathonvoorbereiding

Is het doel nu echt 'om je autocalculated CP scherp te houden'?

10

Re: 10km TT in marathonvoorbereiding

Sorry, TT is in Stryd een time trial inderdaad, een voluit.

Ik wil vooral zeker weten dat mijn CP niet overschat is door enkel de korte afstanden te racen.
Maar goed punt inderdaad dat het schema zelf dit ook scherp zal houden.
Een scherpe CP is dus inderdaad wel dusdanig van belang, dat dat ook gaat bepalen op welk vermogen ik mijn marathon zal gaan lopen, als die overschat zou zijn zou ik mezelf dus opblazen.
Ik wil niet een zo hoog mogelijke CP, ik wil vooral een realistische CP, maar zal dan daarmee inderdaad beter op Stryd vertrouwen.

11 Laatst bewerkt door YouriL (17-02-23 16:54:01)

Re: 10km TT in marathonvoorbereiding

wilagro schreef:

In een goed training schema zit toch altijd regelmatig een test, om de voortgang te bepalen en trainingzones bij te stellen?  Daarbij zal in dat schema rekening gehouden worden met het herstel van die test.
Waarom wil je dan afwijken van dat schema?

Goede vraag. Blijkt dat deze ook gewoon in het schema hoort kom ik nu achter, dat was ik even vergeten. Ik dacht dat ik die zelf ingepland had, maar bij het opnieuw laten genereren van dit schema blijkt deze time trial op die dag er al in te staan.
Daarbij vind ik overigens een 90min looptraining de dag na zo'n inspanning nog steeds vrij snel.