1

Onderwerp: 1/2 Eupen

Zijn er nog atleten die zondag ingeschreven voor zijn voor de 1/2 Eupen?

Qua weersvoorspellingen ziet het er niet te best uit. Toch extra kledij meenemen denk ik, heb nog nooit een wedstrijd gedaan waar ze 13 graden geven, gecombineerd met regen en wind.
Iemand een idee van de watertemperatuur, laatste jaren was die al behoorlijk fris.

2

Re: 1/2 Eupen

Leuk! Ik doe niet de halve, wel de OD..

Let op 13 graden is in het dal bij het dorp op 200m hoogte. Op 600 zal het niet veel meer dan 10 graden zijn. Qua klimmen niet erg natuurlijk, maar bergaf wel fris. Ik hoef maar twee rondjes te fietsen en doe denk ik gewoon een tri suit met mouwtjes met windstopper body aan, of als het echt koud aanvoelt een regenjasje. 

Ik zat ook net te zoeken inderdaad naar de water temperatuur. Zag niks, ik verwacht dat het fris maar goed te doen is. De meeste dagen is het gewoon 20+ geweest ondanks de regen.

Ondanks het k weer heb ik er wel veel zin in! Lang geleden dat ik Eupen gedaan heb (2014 de halve gok ik).

3

Re: 1/2 Eupen

Nico0105 schreef:

Zijn er nog atleten die zondag ingeschreven voor zijn voor de 1/2 Eupen?

Qua weersvoorspellingen ziet het er niet te best uit. Toch extra kledij meenemen denk ik, heb nog nooit een wedstrijd gedaan waar ze 13 graden geven, gecombineerd met regen en wind.
Iemand een idee van de watertemperatuur, laatste jaren was die al behoorlijk fris.

18,1 graad, mooie temperatuur dus!

4

Re: 1/2 Eupen

Inderdaad, dat is zeker ni slecht.
Had minder verwacht.
Nu nog een paar graden warmer en de regen die wegblijft….

5

Re: 1/2 Eupen

Het was een bijzondere editie, de 11 graden bij de dam, 8 op de berg, windkracht 6 en regen vanaf het moment dat ik in de auto stapte om richting Eupen te rijden, tot ik weer thuis was. Ik was erg blij dat ik maar twee rondjes van 24km hoefde te fietsen en geen vier.

Op de OD kwam 1/3 al niet opdagen en vielen er ook nog een stuk of 20 uit. Op de halve was het nog erger met van de 200 ingeschreven, 130 starters en maar 71 finishers.

Het leuke (voor mij dan) is dat het best wel goed ging...

Zwemwater was heerlijk 18 graden, wat golfslag door de harde wind, maar goed te doen. 1 ronde in een meer met ongeveer 100 man (de vrouwen starten 5 min later) was heerlijk ruimtelijk, al vond ik natuurlijk toch die ene gast die me 5 keer in de weg zwom smile 1550m gaf de Garmin met 1.54/100 dat is wel ongeveer mijn niveau.

Fietsen begon moeizaam, met 10km overwegend bergop. Nergens echt steil, maar op een paar keer een paar honderd meter dipjes na altijd klimmend. Dan 10km bergaf over de rechte zeer goed geasfalteerde weg, bij 20 graden en zonnetje heerlijk! Nu was het 8 graden wind en regen tegen, met 50km/h geen feest. Kilometertje klimmen weer (nu wel wat steiler) en repeat. Tweede rondje ging wel lekker bergop, rondje 2 was 5 min sneller dan rondje 1 en in de wisselzone hingen nog niet heel veel fietsen toen ik met gevoelloze voeten probeerde de Hoka's aan te trekken.

Lopen was heerlijk, 10km lopen bij 11 graden en regen, op een glooiend parkoers dat voor de helft over gravel paden gaat is hoe ik een parkoers en omstandigheden zou uittekenen als ik ze mocht verzinnen.

De totaal verkrampte bovenbenen door de kou met fietsen vergeten we dan maar even. Na twee km en de eerste klim wat voorzichtig lopen (4.50, 5.10/km) was ik "los" na een lekkere afdaling kon ik langzamerhand voor het eerst dit seizoen racen ipv overleven. Alleen de tweede klim na 6 deed echt pijn, 5.10 weer op die km. Nog een paar mensen (eerlijk gezegd vooral vrouwen die 5 minuten voorlagen en ik dus niet echt inhaalde) gepasseerd en door niemand ingehaald (ook niet helemaal waar, de koplopers van de halve en een paar OD mannen die een rondje voorlagen kwamen voorbij zeilen). Gemiddeld 4.27 volgens de Garmin en daar werd ik blij van.

uiteindelijk na 3.07 binnen als 33e van 127 finishers.

De organisatie was fantastisch, mooi parkoers, heerlijk water, super verzorging aan het eind en onderweg en de vrijwilligers hadden ondanks het kakweer de hele dag een goed humeur.

@nico0105 ik hoop dat je ook een geslaagde dag hebt gehad een van de 71 finishers bent en niet met afgevroren ledematen gestrand bent!

Langste OD verslag in de historie van het forum denk ik, maar ik wilde het toch even delen..
Volgend jaar 25 graden en allemaal naar Eupen om te genieten van een zeer goed georganiseerde betaalbare race in een geweldige omgeving!

6

Re: 1/2 Eupen

Mooi verslag en dito prestatie! Ik word er enthousiast van hoor, en idd op naar de 25 graden.

7

Re: 1/2 Eupen

Gefeliciteerd met je finish!
Wat een barre omstandigheden, midden in de zomer...brrr... knap gedaan hoor.

8

Re: 1/2 Eupen

Mooi verslag en dito prestatie Vanzella! Ik krijg bijna zin om volgend jaar ook aan de start te staan wink

9

Re: 1/2 Eupen

Respect voor je doorzettingsvermogen.

Ik ben één van de vele atleten die niet zijn gestart. De weersvoorspellingen zagen er niet al te best uit en deze bevestiging kwam er ook zondagochtend toen ik opstond.
Dit is niets voor mij, en zeker niet voor een halve afstand.
Volgende week vertrek ik op verlof met daar dan mijn hoofddoel van het jaar (Vercorsman) en ik wou dit niet riskeren.

Enkele jaren geleden heb ik ook eens de OD gedaan en ik kan enkel het positieve bevestigen. Top locatie en parcours.
Hopelijk volgend jaar beter


https://www.3athlon.be/2023/08/07/meer- … es-winnen/

10

Re: 1/2 Eupen

Mooi verslag, Vanzella, respect voor je doorzettingsvermogen. Ik was nog even nieuwsgierig: kon je je helm afkrijgen met die verkleumde vingers? Ik heb ooit een ijskoude kwart triathlon gedaan in Alphen op de koudste 23 september ooit in Nederland (11 graden, regen, wind) en daarvan herinner ik me dat als het allerlastigste, en ik zag er om me heen in de wisselzone meer mee worstelen. Toen dacht ik nog: het is toch echt een zomersport. Die wedstrijd is stilgelegd vlak nadat ik was gefinisht.

En Nico0105, alle begrip - na die koude en natte kwart had ik ontstoken wondjes op m'n voeten en ik werd verkouden. Voor mij zat het seizoen er toen op, maar het is zeker een risico.

Te heet, te bar, er is steeds wat op het ogenblik. Ben wel een beetje bang dat we daaraan zullen moeten wennen.

Louise

11

Re: 1/2 Eupen

Oh ja, dat heb ik ook eens gehad, zulke koude handen en dan het klikje van je helm niet open krijgen!

12

Re: 1/2 Eupen

Mooi verslag Vanzella,

Ik was er normaal bij geweest, maar door omstandigheden ging dit niet door.
Bar en boos weer, en vooral de koude door de wind als je nat op je fiets afdaalt.
Ik deed een tiental jaar terug een tweetal keer mee. Zeer mooie omgeving, en organisatie .

Nico, vaak een goede keuze, om andere doelen niet in gevaar te brengen wegens ziek worden of vallen tijdens het fietsen.

13 Laatst bewerkt door davidr (09-08-23 09:36:59)

Re: 1/2 Eupen

Nico0105 schreef:

Respect voor je doorzettingsvermogen.

Ik ben één van de vele atleten die niet zijn gestart. De weersvoorspellingen zagen er niet al te best uit en deze bevestiging kwam er ook zondagochtend toen ik opstond.
Dit is niets voor mij, en zeker niet voor een halve afstand.
Volgende week vertrek ik op verlof met daar dan mijn hoofddoel van het jaar (Vercorsman) en ik wou dit niet riskeren.

Enkele jaren geleden heb ik ook eens de OD gedaan en ik kan enkel het positieve bevestigen. Top locatie en parcours.
Hopelijk volgend jaar beter


https://www.3athlon.be/2023/08/07/meer- … es-winnen/

Gaaf dat Vercorsman, kende ik helemaal niet. Toevallig ga ik daar in de buurt op vakantie va as vrijdag. Schitterend gebied.

Veel succes en plezier alvast!

14 Laatst bewerkt door Vanzella (09-08-23 11:36:55)

Re: 1/2 Eupen

Louise schreef:

Mooi verslag, Vanzella, respect voor je doorzettingsvermogen. Ik was nog even nieuwsgierig: kon je je helm afkrijgen met die verkleumde vingers? Ik heb ooit een ijskoude kwart triathlon gedaan in Alphen op de koudste 23 september ooit in Nederland (11 graden, regen, wind) en daarvan herinner ik me dat als het allerlastigste, en ik zag er om me heen in de wisselzone meer mee worstelen. Toen dacht ik nog: het is toch echt een zomersport. Die wedstrijd is stilgelegd vlak nadat ik was gefinisht.

En Nico0105, alle begrip - na die koude en natte kwart had ik ontstoken wondjes op m'n voeten en ik werd verkouden. Voor mij zat het seizoen er toen op, maar het is zeker een risico.

Te heet, te bar, er is steeds wat op het ogenblik. Ben wel een beetje bang dat we daaraan zullen moeten wennen.

Louise

Merci! ook de anderen uiteraard. Was leuk om weer eens een verslagje te delen. Het waren uitzonderlijke omstandigheden in een mooie omgeving en een goede triathlon smile.

De echte doorzetters waren overigens die 85 (71 waren alleen de mannen) finishers op de halve.

Vingers met de helm waren geen probleem. De vingers deden het nog redelijk. Het mini lipje van de rits van mijn jasje was iets lastiger maar ging ook. Mijn loopschoenen om gevoelloze natte voeten krijgen vond ik wel moeilijk..

Ik begrijp het volledig Nico dat je niet gestart bent, het blijft hobby :-) en je wil geen onnodige risico's nemen als je voor een echt doel aan het trainen bent.

Mijn bovenbenen zijn nog steeds pijnlijk door het lopen terwijl de kou erop geslagen was dus het kost je ook gewoon een trainingsweek. Ik wilde weer een uurtje lopen vandaag, maar wacht nog maar een dag.

Nog een filmpje van de Duitstalige Belgische TV en dan houd ik op met spammen over Eupen. Tot volgend jaar natuurlijk..

https://brf.be/sport/1745342/?fbclid=Iw … YaYHXKGMas

Zondag de OD in La Gileppe 1 stuwmeer en 10km verderop. Dat wordt vast leuker met 25 graden en een zonnetje! Zal ik maandag wel een klaagverhaal over de overgang naar de hitte typen :-)

15

Re: 1/2 Eupen

Vanzella schreef:

[Zondag de OD in La Gileppe 1 stuwmeer en 10km verderop. Dat wordt vast leuker met 25 graden en een zonnetje! Zal ik maandag wel een klaagverhaal over de overgang naar de hitte typen :-)

Veel plezier alvast. Gileppe is prachtig, ik wist niet dat daar een triathlon is ook, ga ik eens naar kijken.

Louise

16

Re: 1/2 Eupen

Daar is ook een X Terra  in en rond die stuwdam. https://www.facebook.com/xterraardennes

17

Re: 1/2 Eupen

ronnyke schreef:

Daar is ook een X Terra  in en rond die stuwdam. https://www.facebook.com/xterraardennes

yes die is morgen, had ik liever gedaan dan de OD, maar morgen moet mijn zoontje een toernooi voetballen... Priotriteiten ;-)

18

Re: 1/2 Eupen

Zo'n X Terra lijkt me ook gaaf, zeker daar, maar ik heb nog nooit offroad gefietst in iets competitie-achtigs, dat lijkt me wel spannend. Ik bedoel: ik gravel wel, maar op m'n gemak wink

Louise

19

Re: 1/2 Eupen

Zelf altijd gedroomd van een X terra maar momenteel is mijn mountainbike gewoon te oud daarvoor geworden, heb deze zomer nog wel eens een cross triatlon meegedaan en dat was wel pure fun.

20

Re: 1/2 Eupen

Heb me wel eens ingeschreven voor een Xterra in Bozeman, Montana, maar die ging niet door vanwege te weinig inschrijvingen sad. Toen maar zelf het parkoers gedaan. Gezwommen, het rondje gefietst (1x ipv 3) en het rondje gelopen (1x ipv 2). Was een erg leuk parkoers, maar het was wel uitdagend geweest, of frustrerend, op delen van het fietsparkoer. Erg steil, erg smal, en best technisch (vond ik) in de afdaling.

21

Re: 1/2 Eupen

haha laten we een algemeen Xterra/Crosstriatlhon (Xterra is gewoon een merk cross triathlon) topic maken. smile