1

Onderwerp: Trainen voor mijn eerste 70.3 triathlon, direct een hele er achteraan?

Mijn ervaring op het gebied van triathlon zijn een paar 1/8 en kwart triathlon. Nu ben ik sinds januari - met hulp van een online trainer - mij aan het voorbereiden voor de 70.3 in Duisburg in augustus. De trainingsintensiteit (9-12 uur per week) gaat mijn goed af. Zwemmen is nog mijn zwakste onderdeel, maar kan met - rustig - zwemmen de afstand makkelijk halen, fietsen is mijn sterkste punt en hardlopen gaat mijn redelijk af.

Nu mijn vraag. Is het realistisch om een maand na mijn eerste halve triathlon (06-08), direct een hele (bijv. de Challenge Almere-Amsterdam) te gaan doen? Het doel van de hele wordt dan finishen. Ik zit namelijk zo lekker in het ritme dat ik het zonde zou vinden als ik deze motivatie volgend jaar niet zou hebben en dus wellicht nooit een hele triathlon zou doen.

Is het verstandig? Waarschijnlijk niet.

Toch ben ik benieuwd naar jullie mening en/of misschien is er iemand die dit wel heeft gedaan?

Alvast bedankt!

2

Re: Trainen voor mijn eerste 70.3 triathlon, direct een hele er achteraan?

Waarom zou je die motivatie volgend jaar niet hebben? Verder: Ik zou het niet doen. Te kort op elkaar denk ik.

Je moet sneller dan de klos zijn.

3

Re: Trainen voor mijn eerste 70.3 triathlon, direct een hele er achteraan?

Omgekeerd zou beter zijn eerst een FD en dan een halve, met de voorbereiding van een halve en dan taperen en herstel erbij ga je te weinig specifieke voorbereiding op een FD hebben.

4

Re: Trainen voor mijn eerste 70.3 triathlon, direct een hele er achteraan?

Nu nog starten met trainen voor een fd lijkt me aan de late kant.
Onderschat dit niet, het is niet 2x de halve maar echt veel meer, vooral kwa trainingsuren en je lichaam heeft tijd nodig om daaraan te wennen, anders liggen blessures op de loer.

Een halve marathon lopen doe je ook vrij makkelijk en meerdere achter elkaar, maar een hele marathon is echt andere koek.

Ik zou t niet doen.

5

Re: Trainen voor mijn eerste 70.3 triathlon, direct een hele er achteraan?

Hi Niels,

verstandig of realistisch, nee zeker niet. Belangrijker, 'leuk' wordt het ook niet en het wordt ook geen mooie ervaring. Waarschijnlijk haal je de finish wel in een verder nietszeggende tijd maar waarom zou je dat willen? Stel dat je traint voor een halve marathon en die in een redelijke tijd kan lopen en dan een paar weken een hele marathon gaat lopen die je volledig wandelend aflegt. Zo moet je er ongeveer naar kijken.

Als Duisburg goed gaat dan zou ik met die ervaring en trainingsopbouw volle bak doorgaan voor nog een halve (bijvoorbeeld Challenge Almere-Amsterdam wink ) en daar een toptijd neerzetten. En als je triathlon dan nog steeds leuk vindt dan zou ik volgend jaar voor een hele gaan en daar gestructureerd naartoe werken.

En dat is slechts mijn mening, maar wel gebaseerd op ervaring met mensen die dezelfde vragen hebben als jij (en deelname aan een paar hele triathlons).

Succes in Duisburg in elk geval, laat even weten hoe het ging!

6

Re: Trainen voor mijn eerste 70.3 triathlon, direct een hele er achteraan?

Bedankt allen voor jullie reactie!

Het is mij inmiddels duidelijk dat het verstandiger, leuker en realistischer is om dan volgend jaar naar een FD toe te werken en deze dan op een (hopelijk) goede manier te voltooien. Ik denk dat mijn enthousiasme voor duursporten mij wellicht blind heeft gemaakt voor realisme, haha.

Nogmaals dank en succes iedereen met de aankomende wedstrijden!

7

Re: Trainen voor mijn eerste 70.3 triathlon, direct een hele er achteraan?

Eens met wat de anderen zeggen: te kort op elkaar, echt iets heel anders, wordt geen mooie ervaring. Mij viel nog iets anders op:

nielsB schreef:

Ik zit namelijk zo lekker in het ritme dat ik het zonde zou vinden als ik deze motivatie volgend jaar niet zou hebben en dus wellicht nooit een hele triathlon zou doen.

Nou en? Ik zie het zo: ofwel je hebt de smaak te pakken en je wil volgend jaar een hele doen en dan doe je hem (of een jaar later, of tien jaar later - hele triathlons lopen niet weg). Of je wil volgend jaar géén hele doen - ook geen probleem.

In mijn ogen is het proces van trainen voor een hele eigenlijk belangrijker dan de dag zelve. Zo heb ik het althans zelf ervaren: ik heb er één keer één gedaan omdat ik het een keer mee wilde maken. Die dag op zich, mwah, nouja, achteraf ben ik er wel trots op natuurlijk, maar ik heb toen niet veel genoten, moet ik zeggen (in iets meer detail beschrijf ik dat in mijn verslag van die dag). De échte lol zat hem voor mij in maanden zo toegewijd ernaartoe trainen. Het was (en is) voor mij op de grenzen van mijn kunnen, en die zo opzoeken en verleggen was wel heel erg de moeite waard. Maar dat is echt iets anders dan: ik probeer er ook nog even een hele uit te wringen.

Louise

8

Re: Trainen voor mijn eerste 70.3 triathlon, direct een hele er achteraan?

mcguyver schreef:

Waarom zou je die motivatie volgend jaar niet hebben?

Volgens mij is dat de belangrijkste vraag. Dat zou bepalend voor mijn keuze zijn, bij twijfel zou ik het namelijk nu wel doen.

En om gewoon even een impopulaire mening te geven gezien bovenstaande, als jij er zin in hebt en je hebt de motivatie, why not?

Ik vind 9-12 uur trainen per week geen slechte basis om een hele te doen als je al vanaf januari structureel aan het trainen bent. Met reeds een triathlon achtergrond en ervaring op het gebied van voeding, rust, blessurevrij blijven etc. Daarbij, als fietsen je sterkste onderdeel is en je loopt ook makkelijk, zou ik het gewoon doen. Dat is toch het leeuwendeel van de afstand.

Wel is het echt verstandig om goed stil te staan bij de reden dat je het per se nu wil doen. Met grote sportdoelen over meerdere jaren uitsmeren is echt helemaal niets mis.

En stem, als je je antwoord op ja hebt, vooral je trainingen en je doeltijd / race intensiteit op die halve af met je trainer. Wanneer je die halve met een voldaan gevoel kan finishen kijk je heel anders tegen de volgende aan. Zeker als die dan 2x zo lang is.

9 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (30-06-23 16:37:59)

Re: Trainen voor mijn eerste 70.3 triathlon, direct een hele er achteraan?

Dan moet je nu wel flink meer omvang gaan trainen op fietsen en lopen, en evt. niet tot het gaatje gaan op die halve.

Al met al gaat het dan ten koste van een goede prestatie op je halve, terwijl je daar nu zo lang voor aan het trainen bent.
Ik zou het dus ook niet doen.

10

Re: Trainen voor mijn eerste 70.3 triathlon, direct een hele er achteraan?

Dat was dan de Ironman 70.3 in Duisburg!

Geëindigd met een tijd van 5.17.09, boven verwachting! Ik had namelijk 3 doelen gesteld en dus allemaal gehaald:
1. Finishen
2. <6 uur
3. 5.30 - 5.45 uur

Zwemmen: 39.39 (had verwacht tussen de 40-45min te zwemmen)
Fietsen: 2.35.43 (had gehoopt om tussen de 2.45 en 2.55 te fietsen)
Hardlopen: 1.53.59 (had gepland om rond de 5.40 te lopen om onder de 2 uur te komen, maar had de laatste ronde van 7km nog wat energie over).

De dag begon rond 0600 uur met het ontbijt, kon toch ietsjes minder eten dan gehoopt. Ik vermoed toch iets van wedstrijdspanning. Eenmaal op het terrein was het de bidons en gelletjes in de fiets en tassen plaatsen en daarna wachten. Tijdens het wachten voor de start merkte ik dat al mijn spanning weg was, waarschijnlijk omdat ik tegen mijzelf zei: laat het los, je kunt het toch niet meer veranderen en ga nu vooral genieten.

En daar was de start. Ondanks dat er 3 zwemmers per 6 sec. vertrokken was het op sommige punten best druk. Veel gebeuk, trappen, mensen die op je benen tikken tijdens het zwemmen en dit was ik niet gewend. Ik zocht dus soms naar de ruimte om te zwemmen. Ik was in ieder geval blij dat ik mijn zwembril onder mijn badmuts had gedaan, anders had ik mijn zwembril nog mogen zoeken. Na een tijd zat ik lekker in de flow en kwam het einde van het zwemmen al inzicht.

T1 duurde langer dan gehoopt, het was een aardig stuk lopen naar de tassen om je fietsspullen te pakken en ik kwam erachter dat ik mijn sportdrank niet in de tas had gedaan... dus daar miste ik al iets van voeding. Shit, kan gebeuren en door.

Tijdens het fietsen meteen een gelletje gepakt om dit te compenseren en onderweg bij de aidstations de gelletjes aangevuld.
Fietsen ging boven verwachting. De eerste 45km zat ik op 35km/u gemiddeld (op een racefiets met een opzetstuurtje), maar ik merkte dat ik iets van verzuring in mijn linkerkuit voelde en besloot om even wat kilometers minder wattages te gaan trappen. Na een tijdje merkte ik dat ik meer energie had en besloot weer volle bak te gaan. Beginnersfout: door alle aanmoedigen van vrienden/familie reed ik bijna rechtdoor naar het einde van het fietsen i.p.v. de afslag te nemen om nog een ronde te fietsen. Gelukkig kon ik net op tijd nog de afslag nemen, terwijl andere wel rechtdoor fietsten en halverwege weer moesten keren, haha. Weer wat geleerd! Helaas ging het tijdens het fietsen nog regenen waardoor ik in T2 met natte sokken aankwam. Onderweg getwijfeld om nieuwe sokken aan te doen, maar besloten om dit niet te doen. Mijn gedachtengang was namelijk: Ik heb meermaals in de regen getraind en toen had ik ook geen last van natte sokken. Verstanding? Geen idee.

En toen begon het hardlopen.. De eerste ronde (7km) bewust een laag tempo aangehouden, want mijn hartslag schiet altijd de eerste ~3km richting de 200 (geen zorgen, ik kan dat hebben)..Doordat ik een laag tempo (~6.00) aanhield, daalde mijn hartslag snel naar ~150. Toch besloten om de eerste ronde rustig te blijven lopen, omdat ik ook bang was voor buikpijn. Dit helaas meermaals ervaren tijdens de trainingen, andanks alle trainingen waarbij ik mijn eten testen. Na 8km stond er een gelletje op de planning en deze net voor een aidstation genomen, zodat ik direct wat water kon drinken. Ronde 2 begon ik mij beter te voelen en ging ik langzaam versnellen. Ronde 3 merkte ik dat ik nog energie over had en besloot de laatste 5km volle bak te gaan, dit resulteerde in een tijd van 5.02 t/m km 19.5 en de laatste 1.5km in een tijd van 4.03.

En toen was het zover.. Het stadion in zicht; wetende dat er vrienden en familie staan te wachten en toen merkte ik dat mijn gedachten gingen naar alle trainingen (170 trainingen: 34 uur zwemmen, 145 uur fietsen en 66 uur hardlopen met een totaal aantal km van 4958) en wat ik er soms voor heb moeten laten! Deze jongeman kwam erachter dat hij ook iets van emoties heeft;-) En daar was de finishlijn, ik besloot de laatste 50m naar de finish rustiger te lopen om ook te genieten van het moment.

Al met al zeer tevreden over de race! Ik voelde mij fris, het ging redelijk 'gemakkelijk' en had nog wel even door kunnen gaan. De hele planning wat betreft de voeding, intensiteit etc. klopte en dit zorgden ervoor dat ik ook gewoon wist wat ik moest doen om de finish te halen.

Op naar de hele!

11

Re: Trainen voor mijn eerste 70.3 triathlon, direct een hele er achteraan?

Top gedaan!

Je moet sneller dan de klos zijn.

12

Re: Trainen voor mijn eerste 70.3 triathlon, direct een hele er achteraan?

Gefeliciteerd met je finish!

13

Re: Trainen voor mijn eerste 70.3 triathlon, direct een hele er achteraan?

het zwemmen was inderdaad wat dramatisch, nou ja niet het zwemmen zelf, beter als op en neer de regatta baan wordt het niet, maar gezien het getrap en gebeuk en de hoeveelheid mensen die ik over de hele swim (!) heb ingehaald, inclusief de nodige schoolslag zwemmers, waren er genoeg lui die wat moeite hadden met de bordjes van de startvakken lezen blijkbaar :-(

ik hoorde iemand letterlijk zeggen "eigenlijk moet ik daar, maar ben expres een vakje naar voren gaan staan" ... alsof dat bordje de tijd aangeeft die je op de tijdmat krijgt dan?

desondanks mijn inmiddels 6 jaar oude PR van Almere met 10 minuten verbeterd ;-)

Grtz
D.

14

Re: Trainen voor mijn eerste 70.3 triathlon, direct een hele er achteraan?

@Duiksmurf
Gefeliciteerd met het verbeteren van je PR!
Maar wat betreft het zwemmen. Het viel mij al op dat ze snel de hekken van de tijdsvakken open deden, waardoor iedereen al naar voren liep.. Dus de tijdsvakken gingen door elkaar. Gelukkig was het voor mij op de terugweg tijdens het zwemmen wat rustiger en had ik meer ruimte om te zwemmen.
En staat er nog een race op de planning?

15

Re: Trainen voor mijn eerste 70.3 triathlon, direct een hele er achteraan?

Gefeliciteerd Niels met je prestatie en met je emoties! Heerlijk hahaha.

Mooi dat je zo enthousiast bent, komt vast goed met die hele.

16

Re: Trainen voor mijn eerste 70.3 triathlon, direct een hele er achteraan?

Gefeliciteerd! Was het daar wel een beetje normaal weer?

17

Re: Trainen voor mijn eerste 70.3 triathlon, direct een hele er achteraan?

@Louise Tijdens het zwemmen scheen heerlijk de zon, maar daarna werd het snel grijs en grauw. Qua wind was het nog goed te doen, alleen halverwege het fietsen begon het even te regenen. Vervolgens klaarde het weer op, maar tijdens het hardlopen begon het hard te regenen en dit hield wel even aan. Vergeleken met de voorspellingen viel het gelukkig mee.

18

Re: Trainen voor mijn eerste 70.3 triathlon, direct een hele er achteraan?

nielsB schreef:

@Louise Tijdens het zwemmen scheen heerlijk de zon, maar daarna werd het snel grijs en grauw. Qua wind was het nog goed te doen, alleen halverwege het fietsen begon het even te regenen. Vervolgens klaarde het weer op, maar tijdens het hardlopen begon het hard te regenen en dit hield wel even aan. Vergeleken met de voorspellingen viel het gelukkig mee.

Voor de zomer van 2023 klinkt dat inderdaad nog redelijk acceptabel wink

Louise

19

Re: Trainen voor mijn eerste 70.3 triathlon, direct een hele er achteraan?

Gefeliciteerd Niels met je tijd die een stuk beter is dan dat je als doel had gesteld!
Ik deed afgelopen zondag ook mee. Ik moet m'n blog nog updaten maar heb al wat kleine stukjes geschreven op m'n Instagram: Iron Len.

Mijn triathlon blog: www.ironlen.com

20

Re: Trainen voor mijn eerste 70.3 triathlon, direct een hele er achteraan?

Mooie tijd had je Lennart, dan heb ik nog een lange weg te gaan;-) Helaas kan ik je verhalen op Instagram niet zien, omdat ik geen Instagram heb, maar ik zal wel je blog in de gaten houden!

21

Re: Trainen voor mijn eerste 70.3 triathlon, direct een hele er achteraan?

Hey Niels, dank je! Ik heb m'n race report geschreven en staat op m'n website: Iron Len triathlon.
Ik ben pas 6 jaar bezig met triathlon maar merk duidelijk dat ik elk jaar beter en sneller wordt. En bij de eerste triathlon is alles nieuw en moet je alles nog ontdekken wat het beste voor jouw werkt en wat het snelst (of leukste) is. Succes met het trainen voor de volgende!

Mijn triathlon blog: www.ironlen.com

22

Re: Trainen voor mijn eerste 70.3 triathlon, direct een hele er achteraan?

Trilen schreef:

Hey Niels, dank je! Ik heb m'n race report geschreven en staat op m'n website: Iron Len triathlon.
Ik ben pas 6 jaar bezig met triathlon maar merk duidelijk dat ik elk jaar beter en sneller wordt. En bij de eerste triathlon is alles nieuw en moet je alles nog ontdekken wat het beste voor jouw werkt en wat het snelst (of leukste) is. Succes met het trainen voor de volgende!

Leuk race report! Ik ga je volgen en wie weet tot een volgende keer bij een race!