1

Onderwerp: Xterra en Crosstriathlon

Zo, even een apart stukje om te oreren over hoe leuk crosstriathlons zijn. Zowel de kleine lokale, als de grotere van het Xterra label.

Ik ben fan tenslotte, al doe ik er te weinig..

Kijken of ik nog een leuke kan vinden, sowieso plan ik nog wel een of twee cross duathlons in de winter.

2

Re: Xterra en Crosstriathlon

Zo ben ik eigenlijk in de sport gekomen met die cross duatlon's, laatste die ik deed was net voor de corona in Reusel 15-64-8km, spijtig genoeg is het niveau meestal niet echt recreatief en rij je zo als mij meer in de weg dan wat anders :-)

3

Re: Xterra en Crosstriathlon

Als dat zo is, heb ik er helemaal niks te zoeken. Ik heb niet eens een competitieve fiets: de fiets waarmee ik gravel enzo, is ook vakantiefiets, met een groot, zwaar frame inclusief bagagedrager. Zijn er niet meer recreatieve/breedte-crosstriathlons?

Louise

4

Re: Xterra en Crosstriathlon

Denk dat over het algemeen de cross triatlons recreatiever zijn dan de winter cross duatlons, daar staan meestal echt wel toppers aan de start. In Juni nog een cross triatlon gedaan en die was echt super recreatief en dus ook heel leuk.

5

Re: Xterra en Crosstriathlon

Mwah ik wil dit wel een beetje nuanceren..

Het klopt dat in de winterse cross duathlons vaak de serieuze atleten blij zijn met een wedstrijdje en er vol voor gaan, maar als je het niet erg vindt om in de laatste 20% van de uitslag te eindigen kun je ook gerust meedoen als je 25min op 5km loopt en een recreatieve mountainbiker bent. Het is echt niet zo dat ze dan de finish een half uur open moeten houden en de wisselzone al opgeruimd is als je binnenkomt.

Ook is er vaak een korte afstand voor de relatief normale mensen onder ons smile

Wel MTB verplicht bij de meeste wedstrijden.
Een gravel approved race zoals de Xterra van La Gileppe zaterdag is uitzonderlijk.

Xterra Ameland en de crosstriathlon in Renkum zijn nog offroad triathlons in NL dit jaar.
In Belgie zie ik er geen meer op de Vlaamse en Waalse kalenders..

6 Laatst bewerkt door Louise (15-08-23 12:21:42)

Re: Xterra en Crosstriathlon

Ik denk dat je het bemoedigend bedoelt, Vanzella, maar 25' op de 5 kilometer, dat is mijn PR nog niet eens (net niet: 25:03). En ik doe bij triathlons toch best redelijk mee, maar ja, wel vrouw van achterin de 50 natuurlijk.

Maar goed, zonder echte MTB zet ik het sowieso voorlopig dus maar uit mijn hoofd.

Louise

7

Re: Xterra en Crosstriathlon

Louise schreef:

Ik denk dat je het bemoedigend bedoelt, Vanzella, maar 25' op de 5 kilometer, dat is mijn PR nog niet eens (net niet: 25:03). En ik doe bij triathlons toch best redelijk mee, maar ja, wel vrouw van achterin de 50 natuurlijk.

Maar goed, zonder echte MTB zet ik het sowieso voorlopig dus maar uit mijn hoofd.

Louise

smile Exact, het ging om de nuancering dat je echt geen elite niveau hoeft te hebben om het leuk te hebben op een cross duathlon, wel een MTB

8

Re: Xterra en Crosstriathlon

Louise schreef:

Ik denk dat je het bemoedigend bedoelt, Vanzella, maar 25' op de 5 kilometer, dat is mijn PR nog niet eens (net niet: 25:03). En ik doe bij triathlons toch best redelijk mee, maar ja, wel vrouw van achterin de 50 natuurlijk.

Maar goed, zonder echte MTB zet ik het sowieso voorlopig dus maar uit mijn hoofd.

Louise

Mijn MTB is ook een basismodel, en ik ben ook al blij als ik ergens halfweg het klassement eindig, maar toch hou ik enorm van de winterduathlons. Kort maar krachtig offroad knallen en doen wat je kan.