1

Onderwerp: Nieuwe fiets!

Dag allemaal!
Ik ben op zoek naar een nieuwe fiets. Ik twijfel tussen echt nieuw of tweedehands, waarbij tweedehands natuurlijk vaak wat verouderde onderdelen gebruikt zijn. Dat zou jammer kunnen zijn, ook voor de snelheid.

Ik twijfel tussen aluminium en carbon en zit ook qua onderdelen te kijken.
Ik wil in ieder geval shimano, maar dat moet dan weer minstens 105 zijn of hoger. Maar ook daarvan schijnt de snelheid weer per jaar te verschillen.
Op mijn huidige fiets heb ik schijfremmen en dat bevalt wel. Is dat handig om te blijven doen?

Verder de vraag, elektrisch schakelen of handmatig?

Qua merken weet ik het niet zo goed. Ik wil dus wel een recente fiets en zit qua budget rond de 1250 euro te denken.
Het idee is dat ik tijdens de triathlon volgend jaar mijn snelheid verbeter.
Afgelopen triathlon reed ik de 40 kilometer in 1 uur en 18 minuten en daar is wel wat verbetering mogelijk denk ik.

Ik hoor het graag, ook als er tips zijn over dingen die ik over het hoofd zie. Dank.
Groeten,
Jesse

2

Re: Nieuwe fiets!

Ik denk dat je voor € 1250 niet veel aanbiedingen zult krijgen voor een fiets met elektrisch schakelen. Ik zou zeker schijfremmen houden. de 105 groep is een goede keuze.

Je moet sneller dan de klos zijn.

3

Re: Nieuwe fiets!

Ik denk dat je met jouw budget niet zo veel te kiezen hebt, eerlijk gezegd. En ik zou sowieso zeggen: maak je niet te veel zorgen om details, zoals de 'leeftijd' van de 105-groep. Veel belangrijker is de geometrie/pasvorm. Aerodynamica brengt ook nog eens meer op dan dure onderdelen. Maar daar ging het in je voorstel-topic ook al over, dus ik val in herhaling wink

Louise

4

Re: Nieuwe fiets!

Louise schreef:

Ik denk dat je met jouw budget niet zo veel te kiezen hebt, eerlijk gezegd. En ik zou sowieso zeggen: maak je niet te veel zorgen om details, zoals de 'leeftijd' van de 105-groep. Veel belangrijker is de geometrie/pasvorm. Aerodynamica brengt ook nog eens meer op dan dure onderdelen. Maar daar ging het in je voorstel-topic ook al over, dus ik val in herhaling wink

Louise

Ha Louise,
Ja, klopt, overlapt een pietsie met mijn intro post! :-)
Vind het erg lastig allemaal! :-) 1500 kan ook, maar dat is wel de range waar ik een beetje in zoek.

5

Re: Nieuwe fiets!

Wat heb je nu? En met welke afmontage?
Zoals vermeld, ga je met een dure afmontage niet perse harder dan met een goedkopere.

6

Re: Nieuwe fiets!

Heb ook een budget fiets,  een alu endurance 7 canyon met 105 groep. Zeer tevreden over. Heb er wel opzetstuur op van redshift. Met het budget ben je natuurlijk beperkt maar er zijn tal van merken (rose, canyon ,cube,....) die een mogelijkheid hebben enkel elektronisch schakelen wordt moeilijk.

Vraatzuchtige Veelvraat

7 Laatst bewerkt door davidr (03-10-23 14:50:54)

Re: Nieuwe fiets!

Ik ben ook heel benieuwd waar je nu op rijdt...!

De meeste winst zit vermoedelijk in een aero houding dus zou een opzetstuurtje (of losse armsteunen) kopen voor een paar tientjes. Daarnaast helpt meer of beter of harder trainen ook smile

Vervolgens zou ik lekker doorsparen en tzt een nieuwe fiets kopen wanneer je al je wensen helemaal helder hebt.

8

Re: Nieuwe fiets!

wilagro schreef:

Wat heb je nu? En met welke afmontage?
Zoals vermeld, ga je met een dure afmontage niet perse harder dan met een goedkopere.

Ik heb nu een Merida Speeder 100, zonder racefiets stuur, dus met een recht stuur. Van origine een gravelbike/cross hybride.
Framehoogte 59 (eigenlijk te laag voor mij).
Shimano Claris achter derailleur
- Aluminium frame
- Schijfremmen voor en achter
- Shimano SPD combi pedalen
Versnellingen: 3 bladen voor, 7 achter

Ik weet dat je met een dure afmontage niet per se sneller gaat, maar die Claris is qua Shimano wel zo'n beetje het laagste.

9

Re: Nieuwe fiets!

davidr schreef:

Ik ben ook heel benieuwd waar je nu op rijdt...!

De meeste winst zit vermoedelijk in een aero houding dus zou een opzetstuurtje (of losse armsteunen) kopen voor een paar tientjes. Daarnaast helpt meer of beter of harder trainen ook smile

Vervolgens zou ik lekker doorsparen en tzt een nieuwe fiets kopen wanneer je al je wensen helemaal helder hebt.

Zie mijn antwoord net.
Zit hem inderdaad ook in de houding, dit frame is te klein voor me.
Ik wil sowieso een opzetstuur bij de volgende fiets.

Zijn er qua fietsen goede trainingsschema's? Mijn winst valt overigens het meest te behalen bij hardlopen denk ik, want mijn tijd bij de laatste triathlon was een stuk langzamer dan wanneer ik die 10 kilometer hier thuis ren, zelfs als ik daarvoor al 40 kilometer heb gefietst.

Ik hoef ook geen knetterdure fiets met de duurste afmontage, maar het moet wel kloppen allemaal en goed op elkaar en op mijn lichaam afgestemd zijn. Ik wil toch zeker Shimano 105 of Shimano Ultegra.