1

Onderwerp: Opbouw winterfiets.

Om de winter ook lekker buiten mijn fietskilometers te kunnen maken, zal ik investeren in een gravelbike. Nu is de makkelijkste weg om naar een winkel te gaan en een fiets te kopen, maar dat wil ik dit keer anders doen.
Ik heb eerst wat uitgezocht op diverse fora, wat een relatief betrouwbaar Chinees frame is. Ik ga hierbij voor de SP-Cycle G058. Ik ben alleen nog niet helemaal zeker van de kleur en maat stuur. Volgende stap zal dan de bestelling zijn, waarna ik de onderdelen moet bepalen.
Ik zal dit topic af en toe vullen met de vorderingen indien dat interessant gevonden wordt.

2

Re: Opbouw winterfiets.

Leuk! Ik zal je volgen. Ik heb de ambitie om ooit ook zelf een fiets in elkaar te zetten.

3

Re: Opbouw winterfiets.

Leuk project!
De gravelbike is wel mn fijnste fiets. Net 3 weken mee door Scandinavie gebikepackt.
En ook in de herfst en winter laat ie ne niet in de steek.

4

Re: Opbouw winterfiets.

Super gaaf om te doen! Ben benieuwd naar het project, zelf een fiets bouwen blijft ook bij mij een droom.

5

Re: Opbouw winterfiets.

Ik ben ook aan het twijfelen over de complexiteit voor de opbouw. Ga ik voor het moderne gemak met Sram AXS, dus draadloos elektrisch, of ga ik voor Campagnolo Ekar.

6

Re: Opbouw winterfiets.

Eerste 2 stappen zijn gezet.
Frame staat in bestelling, deze zal eerdaags naar de spuiter gaan om hem metallic grijs te spuiten. Daarna komt die via de transport dienst naar Nederland.
Verder toch afgestapt van Campagnolo en in plaats daarvan een Sram Rival 1x12 groep besteld.
Nu hopen dat het frame niet al te lang op zich laat wachten, dan kan het opbouwen beginnen.

7

Re: Opbouw winterfiets.

*Volgt! Stikjaloers op je project wink

Vraatzuchtige Veelvraat

8 Laatst bewerkt door Sandra86 (31-08-23 08:05:57)

Re: Opbouw winterfiets.

Vanwaar de verandering van keuze van Campa naar Sram? Prijs? Motneerbaarheid? Andere specs? En ik ben benieuwd naar een foto van het frame zodra deze geleverd is natuurlijk smile

9

Re: Opbouw winterfiets.

Leuk project! En idd heerlijk een gravelbike, zo blij mee, kan je altijd overal lekker fietsen zonder gedoe, net 2 weken in de Vercors in Frankrijk ook mooie ritjes gemaakt.

Ik heb overigens gewoon bij canyon op de bestelknop gedrukt 2 jr geleden haha.

10

Re: Opbouw winterfiets.

Heel tof! En net ff op sp-cycles.com gekeken, en dat zijn wel mooie frames! Wil eigenlijk ook al een poos een gravelbike, ook al omdat veel wegen hier in de buurt in vrij slechte staat zijn, terwijl het wel heel mooi fietsen is (Cotswolds).

11

Re: Opbouw winterfiets.

De Sram onderdelen zijn reeds binnen, dat ziet er wel goed uit hoor. Ik heb voor Sram gekozen aangezien ik heel graag elektrisch wil schakelen. Tevens zijn extra en vervanging onderdelen een stuk goedkoper dan bij Campagnolo. Ik heb dan wel de concessie moeten doen om voor een lager gepositioneerde groep te moeten kiezen. Maar die paar honderd gram kan ik wel hebben. De grootste concessie is het uiterlijk, de Campagnolo Ekar groep ziet er gewoon veel mooier uit (in mijn ogen) gelukkig is mijn racefiets wel met Campagnolo afgemonteerd, daar vind ik uiterlijk belangrijker.
Overige onderdelen zijn ook voor het grootste deel binnen of besteld. Nu wachten op het frame voor ik het opbouwen kan starten. Uiteraard zal ik hier dan wat foto's plaatsen.

12

Re: Opbouw winterfiets.

Wat duurt wachten lang. Lekker gemaakt door verschillende verhalen dat een frame uit China met 2 tot 3 weken binnen was. Maar goed 4,5 week na bestelling stond er een doos in de woonkamer met mijn frame. Zeer netjes verpakt en duidelijk netjes behandeld door de transport diensten.
Na uitpakken toch een kleine teleurstelling, want de kleur grijs is lichter dan gehoopt,  maar evengoed wel een hele mooie kleur en op het eerste gezicht netjes gespoten.
Met het frame, kon ik ook opmeten wat voor maat balhoofdlager er in het frame hoort en heb ik die gelijk in een goede kwaliteit kunnen bestellen. Er zaten wel lagers bij, maar de kabels lopen door de lagers en ik wil niet volgend jaar de boel weer helemaal los halen omdat de lagers verrot zijn.
Als het goed is, dan heb ik dit weekend alle onderdelen in huis en kan ik alles monteren. Wanneer dat gedaan is,  zal ik wel een verslag schrijven waar ik tegenaan ben gelopen. En uiteraard proberen een foto te plaatsen

13

Re: Opbouw winterfiets.

Leuk, je jan beginnen!
Super als we het dmv foto's een beetje kunnen volgen...

14 Laatst bewerkt door wilagro (10-10-23 08:33:20)

Re: Opbouw winterfiets.

De winterfiets / gravelbike is klaar.
Leuk en leerzaam om deze fiets samen te stellen.
Het frame is in mijn ogen goed gebouwd, ik ben dan ook geen problemen tegengekomen met opbouwen. Wellicht dat het verstandig had geweest om de flatmount rempunten van verf te ontdoen, deze lijken niet helemaal lekker recht te zitten.
Ook ben ik zeker blij dat ik voor de Sram axs groep ben gegaan, want de kabels lopen best krap door het geïntegreerde stuur heen. Nog een kabel zou wel een behoorlijke uitdaging zijn geweest. Verder schakelt het wel heel snel en soepel. De meeste problemen met opbouwen zaten nog wel in de tubeless banden, die zijn nog steeds niet optimaal. Dat komt voornamelijk door de ventielen, die gaan gewoon niet lekker. Eerst had ik een set van Schwalbe, maar die bleven lekken. Nu een set van Orange Seal, die sluiten wel goed af, maar zijn heel lastig op te pompen. Wellicht binnenkort een paar andere ventielkernen monteren en hopen dat het dan goed is.
Ook het rijden met de banden (michelin power adventure 36mm) is even wennen, ze bieden ongelooflijk veel grip en comfort, maar zoeken wel een beetje te veel in de bocht. (Wellicht dat dit door de druk iets te verhogen beter zal worden)

Uiteindelijk is het gewoon een heerlijk project geweest en heb ik nu een fiets die helemaal volgens mijn wensen is.

https://i.ibb.co/THVgbFT/20231008-110001.jpg
https://i.ibb.co/B63zDVX/20231008-110013.jpg

15

Re: Opbouw winterfiets.

Dat heb je snel gwdaan, mooi geworden!
Veel plezier ermee.

Mijn gravelbike is veruit mn meest favoriete fiets (maar goed, het is dan ook tevens mn vakantiemaatje)
Het hele jaar door veel plezier hiermee, ik hoop dat jij dat ook zo zult gaan beleven!

16

Re: Opbouw winterfiets.

Knap gedaan! Gaaf project hoor, mooie cleane look heeft ie. Veel fijne kms gewenst!

17

Re: Opbouw winterfiets.

Mooie cleane fiets! Veel fijne kms gewenst!

18

Re: Opbouw winterfiets.

Ow wouw hij is gewoon al af! Mooie fiets is het geworden smile

19

Re: Opbouw winterfiets.

Iedereen bedankt voor de complimenten
Ik ben nu eenmaal niet iemand die een fiets half af in de schuur zet en heel af en toe een onderdeel monteert. Als je alle spullen in huis hebt, is het gewoon een dagje klussen.
En ik heb inderdaad mijn best gedaan een cleane fiets te maken. Frame grijs en de rest zwart.

20

Re: Opbouw winterfiets.

Het staat hier misschien al maar wat ben je nu kwijt in totaal?
Ben ook al even aan het rondkijken naar een Chinees frame om m'n Triban RC500 te vervangen.

21

Re: Opbouw winterfiets.

Polygoon schreef:

Het staat hier misschien al maar wat ben je nu kwijt in totaal?
Ben ook al even aan het rondkijken naar een Chinees frame om m'n Triban RC500 te vervangen.

Je kunt het zo duur maken als je wilt. Voornamelijk frame, wielen en groepset maken de kosten.
Dit frame had ik net onder de €700 in huis, inclusief zadelpen en geïntegreerd stuur.

22

Re: Opbouw winterfiets.

Gaaf dat je gewoon zoiets zelf in elkaar zet.
Heel tof ook dat je de hoods naar binnen heb gedraaid, oogt gelijk een stuk sportiever en kabels binnendoor ziet er zo mooi clean uit. Echt heel tof!

Ik vind persoonlijk de zadelpen wel heel lang, was dan een framemaat groter dan niet beter geweest?

23

Re: Opbouw winterfiets.

roan123 schreef:

Gaaf dat je gewoon zoiets zelf in elkaar zet.
Heel tof ook dat je de hoods naar binnen heb gedraaid, oogt gelijk een stuk sportiever en kabels binnendoor ziet er zo mooi clean uit. Echt heel tof!

Ik vind persoonlijk de zadelpen wel heel lang, was dan een framemaat groter dan niet beter geweest?

Hoods iets naar binnen is tegenwoordig modern, maar houd ook echt lekkerder vast. De handen vallen zo veel fijner om de grepen.
Wat de zadelpen betreft, deze fiets is er niet groter (Chinesen zijn niet zo groot, dus de frames daar ook niet) verder kloppen de stack en reach maten wel volledig, dus het frame is voor mij wel de juiste maat. De zadelpen heeft ook streepjes om de hoogte aan te geven en dan zit de zadelpen juiste bijna op de laagste stand. Dus een lange zadelpen hoort ook bij dit frame. Waarschijnlijk mede om de flex in de zadelpen te benutten voor extra comfort.