1

Onderwerp: Thee

Om de koffie adepten (waaronder ik) niet alleen aan t woord te laten komen, lijkt een nieuw topic over thee me ook interessant.

Zelf drink ik voornamelijk koffie, maar een lekkere kop thee is zeker te smaken:

Zwarte thee , Earl Grey, maar ook wel kruiden/fruit thee komen aan bod. 'Thee' van een verse gemberwortel gemaakt kan me bekoren ondanks de pittige sterke smaak.
(Ik noem dat dan ook een tijdelijke ontsmetting van mond en keel smile )

2

Re: Thee

Ik drink s avonds graag thee getrokken van gedroogde hibiscus bloemen . En dan uit een bierpul van een halve liter ha ha .
Deze heeft een licht zurige smaak .
Heerlijk ook met een schijfje citroen of munt .
In de zomer ook heerlijk gekoeld te drinken .

Als ik verkouden ben kook in water met verse gember er in . En maak daar dan de thee van .

3

Re: Thee

@Jeanette schreef:

Ik drink s avonds graag thee getrokken van gedroogde hibiscus bloemen . En dan uit een bierpul van een halve liter ha ha .
Deze heeft een licht zurige smaak .
Heerlijk ook met een schijfje citroen of munt .
In de zomer gekoeld een dorstlesser .

Als ik verkouden ben kook in water met verse gember er in . En maak daar dan de thee van .

4

Re: Thee

Ik ben een grote theeleut, dat gaat echt met liters hier thuis, én ik ben liefhebber. Zwart, groen en oolong vooral, kruidenthee en rooibos bij uitzondering - kruidenthee inderdaad ook wel bij ziekte en ongerief. De laatste maanden met die darmproblemen heb ik heel wat kamillethee weggewerkt, bijvoorbeeld.

Thuis meestal goeie thee in een filter, soms ook wel echt bijzondere, zoals first flush nog als opgerolde blaadjes die zó in de pot kunnen en zich dan ontvouwen. We laten ons bij Theemaas graag adviseren en ik heb zelfs wel eens een workshop gedaan over hoe je de perfecte thee zet (niet dat ik dat altijd zo doe, maar het was wel leuk, door een echte thee-freak).

Buitenshuis is het op de meeste plekken erg behelpen met gruis in zakjes in te kleine kopjes en/of te koud water waar je dan tegenwoordig € 3 voor betaalt ofzoiets. Maarja, ik realiseer me wel dat ik verwend ben (;

En om de link met sport te maken: bij de Grote Zakloop afgelopen zondag hadden ze onderweg bij de verzorgingsposten thee. Daar doe je mij echt een groot plezier mee dus!

Louise

5

Re: Thee

Ik heb ooit gegeten in een 2-sterren restaurant in de buurt van Parijs, en wat me het beste daarvan bij staat was de thee. Ik had nog nooit zulke lekkere thee gedronken, en ook nooit meer sindsdien. Geen idee wat voor een thee het was (smaakte op zich niet heel bijzonder/afwijkend) of wat er mee gedaan was, maar dat was echt fantastische thee.

6

Re: Thee

Ik ben nu al een paar keer in landen geweest waar de thee vandaan komt: Sri Lanka, Nepal, Maleisie, en het valt vooral op dat de thee daar veeel beter is dan bij ons. Ze verklaren het zelf dat ze de goede spullen zelf houden, de middelmaat gaat naar theeleut-landen als Engeland en wat er overblijft (het gruis of stof zoals ze het noemden) gaat in zakjes naar Amerika en Europa.
Dus als je nog eens de kans krijgt dan zou ik zeker daar ter plekke wat inslaan en hopen dat je het door de douane krijgt. Nadeel is dan wel weer dat als het op is, de reguliere thee van hier eigenlijk helemaal niet meer lekker is.

7

Re: Thee

Herkenbaar. Ooit eens thee gedronken (en gekocht) bij een theeplantage in Kenia (Tea Hotel Kericho). De thee die ze daar serveren is bijna zwart en eigenlijk alleen te drinken met melk, maar heel lekker inderdaad.

8

Re: Thee

Die kerel van die workshop theezetten waar ik hierboven over schreef, die importeerde thee rechtstreeks uit de thee-landen, zelfs zo rechtstreeks dat hij soms met een grote mand achterop zelf de Himalaya introk voor first flush. Daar zat natuurlijk nogal een prijskaartje aan, en zijn onderneming heeft het dan ook niet gered helaas. Ik weet niet meer hoe hij of zijn bedrijf heette, het zat in Papendrecht ofzoiets. Het is ondertussen al dik 20 jaar geleden, maar die had dus echt wel geweldige thee, leverde onder andere aan het Amstelhotel.

Echt goede theewinkels hebben wel veel betere thee dan zakjes-met-gruis. Zoals Theemaas hier in de stad. Geen idee hoe dat zich verhoudt tot in de theelanden zelf, maar het is in elk geval stukken lekkerder.

Louise