1 Laatst bewerkt door Coolrunners (03-02-24 02:01:39)

Onderwerp: Beginnen met fietsen

Ik ben bijna 52. Altijd gevoetbald, maar op 39 jarige leeftijd begonnen met joggen. Tot 45 jaar dit gecombineerd met zaalvoetbal. Omdat mijn PR's verbeteren er niet meer inzit begint halve triathlon me wat te interesseren. Echter weinig ervaring met fietsen en zwemmen. Zou na de marathon van Gent op 24 maart eens om te beginnen willen trainen met een koersfiets.

Mijn vraag is eigenlijk, loop normaal nog marathon binnen 4 uur (ik weet het, dat stelt niet veel meer voor). Na een half jaar trainen met fietsen, zou het er dan inzitten dat je 90km kunt fietsen tegen 30kmu?  Of is dat veel te hoog gegrepen in vergelijking met marathontijd? Bedoeling is eerst leren fietsen en dan zwemmen. Lopen tijdens fietstraining gewoon op onderhoud bezig blijven dan.
Gezondheid is nog niks op aan te merken, maar de loopsnelheid is duidelijk aan het afzwakken.

2

Re: Beginnen met fietsen

Dat lijkt me van wel. Waarom: het lukte mij ook als hardloper. En ik ben verre van talentvol. Veel lange fietstochten maken op lage hartslag.

Je moet sneller dan de klos zijn.

3

Re: Beginnen met fietsen

Ja, lijkt me zeker een reëel streven. Stel alleen het kijken naar je snelheid op de fiets voorlopig nog uit. Begin met opbouwen van duur en houd het rustig, wat mcguyver ook zegt. Daarbij kun je baat hebben bij krachttraining - want dat is wel een groot verschil met lopen: fietsen doe je meer met power leveren. Zorg ook dat je goed zit op je fiets.

Je loopsnelheid zegt trouwens eigenlijk heel weinig. Je zal een aardige conditie hebben, dat is een mooie basis, maar het zijn toch echt twee verschillende sporten. Misschien blijk je een veel betere loper dan fietsen, of ontdek je ineens een nieuw talent. Dat gaan ontdekken is alleen maar leuk!

Zwemmen is veel technischer, dus ik zou dat leren niet te lang uitstellen. En zeker ook al eens snuffelen aan kortere triathlons.

Louise

4

Re: Beginnen met fietsen

Snap dat fietsen veel aanlokkerlijker lijkt dan zwemmen, maar waarschijnlijk kun je al een beetje fietsen wink Dar inderdaad opbouwen met langere ritten op lekker, niet te hoog, tempo.

Zwemmen aanleren, op een manier waarop je dat makkelijk 2km volhoudt, is veel lastiger. Daar zou ik zsm mee beginnen als ik jou was.

5

Re: Beginnen met fietsen

Zwemmen is lastig, kun je best van in het begin serieus aanpakken, weet nog toen ik daarmee begon ik deed dan al een tijdje duatlon en marathons en ultralopen maar kon geen 25m zwemmen ook al heb ik in mijn jeugd nog in een zwemclub gezeten.

6

Re: Beginnen met fietsen

+1 voor eerste focus op zwemmen.
Verder is het maar de vraag of 90 km in 3 uur kan lukken over een half jaar. Dat hangt van verschillende factoren af. Op een comfortabele endurance racefiets met een matige motoriek, zal dat heel lastig worden. Ben je redelijk lenig voor je leeftijd en fiets je op een meer aërodynamische fiets, dan gaat dat gewoon een stuk makkelijker.
Ga in elk geval op zoek naar een koersfiets waar jij op past. Op een passende endurance fiets, ga je nog altijd beter dan op een niet passende koers fiets.

7 Laatst bewerkt door Coolrunners (05-02-24 03:25:14)

Re: Beginnen met fietsen

Bedankt voor de tips. Ik besef zelf ook dat zwemmen het moeilijkste is. Maar al aan het googlen geweest en vind niks waar je lessen kunt nemen om een goede borstcrawl te leren.
Wel veel zwemlessen voor kinderen of volwassenen die nog niet kunnen zwemmen. Ik kan wel anderhalve km (2km traag zwemnen zou ook wel lukken denk ik, maar nooit geprobeerd). zwemmen maar mijn techniek lijkt nergens op en doe daar 1u 20 minuten over. Dat is dus een tijd waarmee je nog niet aan het fietsen mag beginnen. Mss iemand een tip hoe/waar je  dat kan leren. Ik woon in de kempen in Belgie. Provincie Antwerpen. Tussen stad Antwerpen en de limburgse grens halverwege ongeveer. Met youtube filmpjes het leren lijkt me ook niet ideaal. Met fietsen zou ik alvast kunnen beginnen na mijn marathon dus.

8

Re: Beginnen met fietsen

In Antwerpen zelf heb je Marc Fassaert die heeft mij ook leren zwemmen, je kunt daar eens bij informeren http://www.fmteam.be/