1

Onderwerp: Welk framemaat?

Hoi,

Ik ben me op marktplaats aan het oriënteren  naar een leuke 2e hands triathlon fiets. Maar nu weet ik niet zo goed naar welk framemaat ik moet kijken. Ik ben 1,86cm en heb binnenbeenlengte van 88 cm. Geldt ook voor triathlon fietsen de vuistregel binnenbeenlengte×0,68 = framemaat? (Bij mij dus 58).
En dan heb je ook nog merken die gaan in S, M, M/L, L, XL

2

Re: Welk framemaat?

Meeste van ons laten dit bepalen door een bikefit te doen,

3

Re: Welk framemaat?

Als je het merk en type weet kan je online zoeken in de maattabellen.

Volgens mij kom je in principe wel uit op M/L of L. Daarnaast kan je altijd passen of vergelijken met je huidige racefiets positie.

Ik zag laatst een vraag voorbij komen van iemand die twijfelde om een tijdritfiets aan te schaffen voor zn eerste sprint triathlon. Dat lijkt me overdreven. Welke afstand(en) ben je van plan te gaan doen?

Een bike fit kan altijd nog natuurlijk.

4

Re: Welk framemaat?

Ik zou eerst een fit doen en daar dan een geschikte fiets bij zoeken eigenlijk...
Want de stack en reach kunnen per merk nog altijd enorm verschillen, ook al zijn beide frames maar 56.
Daarnaast hangt het ook van jouw lichaamsverhoudingen (lange romp of juist lange benen), lenigheid én voorkeur af hoe je het beste zit.


Ikzelf zou kwa lengte op een 56 fietsen, maar heb lange benen en een kortere romp. Daarnaast zit ik graag compacter.
Dus rij ik op een 54 met extra lange zadelpen.
Ben lenig in mn rug en kan ook makkelijker diep zitten, ook hier is rekening mee gehouden.
(Dit even als voorbeeld).

5

Re: Welk framemaat?

Ik heb exact dezelfde lengte en binnenbeenmaat.

Je hebt het over een triathlon fiets dus ik neem aan een tijdritfiets die zijn vrijwel altijd in dat geval een M of L. 

Mijn Canyon TT is een L, maar bij 1.85m met 88cm adviseert Canyon al een M, dus dat zou ook moeten. Soortgelijke adviezen kreeg ik bij Specialized toen ik daarnaar informeerde destijds (2018)

Veel hangt ook af van de stack en reach inderdaad, en nog meer wat je doel is.

Wil je hard core aero zitten, heb je soepele hamstrings, en onderrrug dan kun je naar een kleinere fiets, of wil je iets comfortabeler dan is een L eerder passend.

De laatste paar jaar is de advies houding best wel veranderd, waarbij de focus meer is op smal en het gat tussen handen en hoofd zo klein mogelijk maken tov laag zitten in de jaren daarvoor.

Ik weet even niet wat daar de impact van is op de maatvoering.

6

Re: Welk framemaat?

Positie is idd veel verandert, heb zelf in het verleden 2 bikefit's laten uitvoeren en die waren zeg maar nog de gewone positie wat in die periode gebruikelijk was maar heb nu enkele weken terug nog eentje laten doen en heb nu een volledig andere positie maar qua frame maat maakt dit nu wel weinig verschil.

7

Re: Welk framemaat?

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben inmiddels uitgekomen bij een BMC timemachine TM02 met de maat M/L.
Nu een paar keer op gefietst en lijkt goed te passen.

Heb nog een andere materiaal vraag m.b.t. ophogen aerobar maar daar zal ik even een ander toppic voor aanmaken.