1

Onderwerp: triathlon tour twente.

hoi,

ik heb een vraagje wie er al mee hebben gedaan aan deze wedstrijd.
en wat de ervaringen zijn.

groeten Jantjevs

2

Re: triathlon tour twente.

Ja, ik heb daar afgelopen jaar en in 2008 meegedaan en het is een ab-so-lu-te aanrader!

Moet ik wel bij zeggen dat ik ook in de organisatie zit. smile

Nee, maar sowieso is het een heel gaaf concept: een tijdrit, een aquathlon, een duathlon op respectievelijk maandag, dinsdag en woensdag, dan twee daagjes herstellen en dan nog even knallen op de achtste triathlon.. alle tijden worden bij elkaar opgeteld en vormen het klassement.. korte afstanden, dus heel toegankelijk voor mensen die niet veel ervaring hebben met triathlons en voor de mensen die vaker triathlons hebben gedaan uitdagend, vanwege de kortere afstanden die een flink beroep doen op je sprintcapaciteiten. Bovendien is er concurrentie genoeg. Hartstikke leuk allemaal. Ik doe komend jaar weer mee!

Trouwens, wat betreft meedoen: de tour zit al weer voor 20% vol, dus wacht met inschrijven iig niet tot augustus.

3

Re: triathlon tour twente.

Lijkt me persoonlijk ook leuk evenement.. alleen is het voor iemand die op afstand woont onmogelijk om aan het geheel mee te doen.

4

Re: triathlon tour twente.

Ik heb in de begin jaren meegedaan. Toen was het gewoon 4 dagen achtereen knallen.

Erg leuk om te doen. Je spreekt je collega triathleten 4 dagen ipv een enkele keer in het weekend

In 1999 ook de noord holland triathlon tour gedaan ook 4 wedstrijden in 4 dagen. Totaal afstand kwam overeen met een kwart triathlon.

5

Re: triathlon tour twente.

Ik heb afgelopen jaar ook meegedaan, echt een aanrader!!! Leuke korte wedstrijdjes en daardoor goed te doen zo'n week.

Als ik het goed heb wordt dit jaar voor het eerst met een tijdklassement gewerkt en niet meer met een puntentelling, daardoor zullen de verschillen klein zijn wat het extra spannend maakt.

6

Re: triathlon tour twente.

Dat kan ik bevestigen: er wordt vanaf 2010 met een op tijden gebasseerd klassement gewerkt, waardoor je dus het idee van een tour de france krijgt: een proloog, met drie etappes: strijdt voor elke seconde!

Manman, ik kan niet wachten.

7 Laatst bewerkt door Remko (23-03-10 20:34:03)

Re: triathlon tour twente.

De TTT is natuurlijk gewoon HET evenement van het jaar cool

Van de aquathlon is vorig jaar nog beeldmateriaal gemaakt. Deskundig bewerkt door JanR en te bewonderen via youtube.
Senioren serie en Master serie.

8

Re: triathlon tour twente.

Damn, die JanR heeft een strak snel pakkie aan!!
En dan toch zo'n zwemachterstand wink

9 Laatst bewerkt door JanR (24-03-10 14:23:04)

Re: triathlon tour twente.

smile dat heeft dus voornamelijk te maken met 60 meter teveel zwemmen, is toch 12% meer dan de rest. Hoewel mijn zwemmen sinds augustus 2009 enigszins verbeterd is, blijft het een matig onderdeel, dus ik snak naar een goede clinic. Niettemin heb je idd gelijk: aan het pak heeft het niet gelegen.

10

Re: triathlon tour twente.

Wat zijn zo'n beetje de split tijden op de losse afstanden?

Als ik ff kort reken wat ik zou (hopen te) doen:
500m in 6.30 - 6.45
3km in 12.30 min
250 in 3.00 - 3.15
totaal 22 - 23 min ( en dan zonder wissel tijd)

en als de top 5 dan in 22 min is, zeg ik knap gedaan!

11

Re: triathlon tour twente.

Dus je hebt net 500 meter geknald, als een jekko gewisseld, de longen uit je lijf gerend en dan wil je die laatste 250 meter zwem met een hoger tempo dan het begin zwemmen. Ik zou het knap vinden als je dat dan nog kan, met het oog op verminderde coordinatie etc. Maar wellicht sla ik de plank mis en wordt ik terechtgewezen door TTTAQ veteranen?

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

12 Laatst bewerkt door Remko (25-03-10 00:15:04)

Re: triathlon tour twente.

JanR schreef:

smile dat heeft dus voornamelijk te maken met 60 meter teveel zwemmen, is toch 12% meer dan de rest. Hoewel mijn zwemmen sinds augustus 2009 enigszins verbeterd is, blijft het een matig onderdeel, dus ik snak naar een goede clinic. Niettemin heb je idd gelijk: aan het pak heeft het niet gelegen.

In vergelijking met het fietsen en lopen is het zwemmen misschien aan de matige kant, maar je zwemniveau ligt momenteel echt wel op een goed niveau hoor smile. Mocht wel wat minder tongue

13

Re: triathlon tour twente.

Jacob schreef:

Dus je hebt net 500 meter geknald, als een jekko gewisseld, de longen uit je lijf gerend en dan wil je die laatste 250 meter zwem met een hoger tempo dan het begin zwemmen.

Daarom doet ie rustig aan op de eerste 2 onderdelen om die laatste 250 nog een beetje door te zwemmen. Trainingswedstrijdje met negatieve split wink

14 Laatst bewerkt door JanR (25-03-10 01:46:12)

Re: triathlon tour twente.

Een negatieve split is ab-so-luut onmogelijk. Mocht dat lukken heb je simpelweg te veel tijd in het begin van de wedstrijd laten liggen. Op het looponderdeel loop je enorm te verzuren.. wat heet.. 3 km sprinten, waardoor iig bij mij het tweede zwemonderdeel altijd weinig meer weg heeft van zwemmen.

Wat betreft de tijden.. er waren jaren bv in 2004 toen het allemaal veel sneller ging smile :
1. Jan Manenschijn       19:05
2. Bas van der Zwan      19:05
3. Peter van Grootheest  20:16
Volgens mij is die 19:05 nog altijd het parcoursrecord. Moet wel bij gezegd dat er toen een ander loopparcours was en een vergelijking dus niet geheel opgaat, maar niettemin waren ze toen aanzienlijk sneller. Maargoed, dat waren destijds dan ook toppers.
Qua tussentijden: (ik moet wel zeggen dat ik daar niet bij was en het dus alleen van horen-zeggen heb) Waarschijnlijk zwommen ze toen 6:rond en 3:laag, lopen 10:laag. De snelste zwemmers kwamen nu tussen de 6:30 en 6:40 het water uit, looptijden tussen de 10:30 en 11:30 min en het tweede deel zwemmen in 3:30-4:00. Bij al die tijden moet je dan wel bedenken dat het een enorm klotszwembadje is, dus als er 36 man aan het spatteren is, heeft het iets weg van een golfslagbad.

Met andere woorden: hartstikke leuk evenement dus en allemaal inschrijven! smile

15 Laatst bewerkt door pivdberg (27-03-10 14:35:07)

Re: triathlon tour twente.

Jacob schreef:

Dus je hebt net 500 meter geknald, als een jekko gewisseld, de longen uit je lijf gerend en dan wil je die laatste 250 meter zwem met een hoger tempo dan het begin zwemmen. Ik zou het knap vinden als je dat dan nog kan, met het oog op verminderde coordinatie etc. Maar wellicht sla ik de plank mis en wordt ik terechtgewezen door TTTAQ veteranen?

daarom was ik ook benieuwd naar de split tijden ;-)
Zwemmen is (als voormalig wedstrijdzwemmer) juist mijn sterke onderdeel. En als ik dan de splittijden zie van Jan R is die 3min - 3.15 wel wat entausiast en zal ik op het lopen toch echt nog moeten kunnen verbeteren.

Het was voor mij vooral om te bepalen hoe hard die gasten nou eigenlijk gingen, want het zwemmen zag er eigenlijk niet uit (waarschijnlijk door het klotsbad :-) )

16

Re: triathlon tour twente.

In 2008 zijn er wel enkele splittijden bijgehouden. Hieruit bleek dat alleen de allersterkste zwemmers in staat zijn om het 2e zwemonderdeel in een hoger tempo af te leggen dan het 1e. De goede zwemmers hebben min of meer hetzelfde tempo en de iets mindere zwemmers leggen wat toe.

17

Re: triathlon tour twente.

@JanR: 2 zwemtrainers waren het vandaag wel over eens dat je wel zwempotentie hebt. Dat in combi met een V:1 biedt wel perspectief.

18 Laatst bewerkt door JanR (28-03-10 17:45:16)

Re: triathlon tour twente.

Ah, dat is goed om te horen! Aan de slag dan maar met de oefeningen.

19

Re: triathlon tour twente.

Super evenement. Dit jaar weer van de partij! wink