1 Laatst bewerkt door Akky (09-05-10 09:38:08)

Onderwerp: Breukelen 2010

Er waren nogal wat mensen van het forum die Breukelen gingen doen.
Hoe is het gegaan? Tijden? Beetje tevreden?

Ik zal zelf wel aftrappen:
Ik starte in de 3e serie, met startnummer 338. Ik lag in baan 5, de langzaamste baan van de startserie. De snelsten in de baan wilden 17.30 minuten of sneller zwemmen. Ik ben als 5e gestart. Lang leve het aan de voeten van je voorganger hangen. Ik kon goed mee komen en met een zwemtijd van 17.45 (ik kwam bij 17.30 uit het water) ben ik zeker tevreden!

Het wisselen ging soepel, alleen net op de fiets kon ik niet goed in mijn schoenen komen. Hier nog even goed op oefenen....... Het fietsen zelf ging bij vlagen erg lekker, maar soms ook erg moeizaam. Maar goed, de nieuwe fiets doet het prima. De komende periode snelheidstrainingen toevoegen en dan gaat de snelheid ook omhoog.
De fietstijd viel wel een beetje tegen..... Ik vond wel dat er vrij veel gestayerd werd.  Voor en achter mij werden er deelnemers gewaarschuwd. En daar werd ook naar geluisterd. Alleen in het laatste stuk ontstond er voor mij een groepje, die toen bij mij weg reden is. Fietstijd: 1:11:53

Ik kwam met steenkoude voeten van de fiets..... En dan is het lastig om de loopschoenen aan te krijgen. Maar even gaan zitten en er wat meer tijd voor genomen. Na enkele minuten werden de voetjes tijdens het lopen weer wat warmer. Al snel kwam ik in het ritme en volle bak erin gegaan. Al snel haalde ik wat mensen in die mij voorbij waren gekomen tijdens het fietsen. Onder andere het groepje. Looptijd 44:37
Eindtijd 2:17:26

Conclusie: zeker tevreden! De afgelopen periode heb ik nog niet echt goed kunnen trainen. De komende weken/maanden de trainingen doorzetten. De fietssnelheid gaat hierdoor zeker omhoog. Het lopen gaat ook steeds beter, dus dat gaat ook goed komen.

Hoe is het bij de anderen gegaan?

Gelukkig hebben we de foto's nog.......

2

Re: Breukelen 2010

Hoi Akky

Gefeliciteerd, fraaie tijden hoor. Het is net of ik een verslag van mijzelf zit te lezen :-)
Nee, niet dat ik heb mee gedaan, maar de tijden zijn bijna identiek. Breukelen heb ik in het verleden 2x gedaan, waarvan 1, voor mij, legendarische. Hagel, sneeuw, handschoenen aan op de fiets, brrrrrrrr.

Als je je lopen richting of onder de 40 min krijgt dan is het helemaal top.
Succes met de rest van het seizoen

A+

3

Re: Breukelen 2010

Jah ik was in Breukelen. En Breukelen was weer leuk! Net als de afgelopen twee edities. Het is de eerste echte triathlon na zo’n enorm lange winter en op een of andere manier zie ik er dan enorm naar uit om weer te triathlonnen (ook al is het nog niet echt triathlonweer). Ik kon de nacht van tevoren gewoon slecht slapen omdat ik alleen meer dacht: eindelijk, morgen mag ik eindelijk weer! Triest eigenlijk smile

Maargoed, het ging verder lekker: het zwemmen ging enorm gemakkelijk! Ik kon het tempo van ‘mijn’ hazen eenvoudig volgen. Dat was de afgelopen twee jaar wel anders: ik ben al zó vaak bij het zwemonderdeel enorm gepijnigd smile Eén zwemclinic van een einhovense toptrainer en hoppakee, je zwemt mee. tongue Het mocht van mij zelfs wel sneller. Maarja, ik lag als laatste in mijn baan en het inhalen bij die kleine snelheidsverschillen is gewoon geen optie, dus ik dacht: laat ik al mijn energie maar sparen voor de rest van de triathlon en hopen dat ik niet te ver achter de snelste zwemmer uit het water kom.

En dat pakte wel goed uit. Er werd overall niet zo snel gezwommen waardoor het gat met het voorste groepje minder dan een minuut was. Hoewel ik bij mijn fiets een shirtje en sokken had liggen, heb ik de goede voornemens over warm kleden maar even in de ijkast gezet toen ik de indruk kreeg dat ik redelijk goed uit het water kwam. Ben dus in de frieskou in mijn natte trisuitje met blote voeten op mijn fiets gesprongen om het gaatje te dichten -wie voorin wil zijn moet pijn lijden- en dat lukte: zelfs nog een gaatje geslagen, maar niet voldoende om iemand die een 35-er loopt voor te blijven.:) Dusss 2e. Verassend. Qua eindtijd niet zozeer, maar daarmee 2e worden destemeer.

Overigens heb ik geen moment last van de kou gehad. Iig, niet gevoeld. Je weet natuurlijk niet wat het met je eindtijd doet. Als ik de tijden van de afgelopen 2 editie naast elkaar leg, dan zijn de tijden (van dezelfde personen) nu toch gem 2 minuten langzamer, zoiets kan natuurlijk met de kou te maken hebben.

Op naar de volgende triathlon!

4

Re: Breukelen 2010

@ JanR
Sterk hoor 2e, was vast lastig bij het lopen om opgejaagd wild te zijn zo op de dijk waar ze jou constant konden zien.

Jij rijdt op die Orbea Ora is het niet?
Is dat een fijne fiets? Ik train dit jaar wat minder, maar wil toch een tijdritfiets kopen. Dat compenseert een klein beetje smile  Als ik naar mijn budget kijk en naar wat ik graag wil hebben zijn er eigenlijk maar 2 kandidaten de P2 en de Ora. P2 ervaringen wordt je mee doodgegooid maar Ora ervaringen niet echt...

Nu on topic...
Ik deed de estafette met mijn vrouw. Triathlon als teamsport was ook wel weer eens leuk. Zwemmen deed ik en was ok 19 minuten, als het seizoen vordert wordt dat wel weer 18 min. Vaker dan 1 keer zwemmen en wedstrijdjes kom ik toch niet. Het fietsen deed mijn vrouw en die was tevreden. Dat lange rechtuit rijden over de dijk is toch raar voor ons. We trainen altijd in het Limburgse heuvelland, waar je goed je best moet doen om een recht stuk van 1 km te vinden.  Daarna het lopen mocht ik weer doen. Eerst een minuutje vertraging bij de wissel omdat iemand (per ongeluk) onze spullen had meegenomen moest ik me nog "uitkleden" toen mijn vrouw de wisselzone al ik kwam.

40.09 was mijn tijd. Daar ben ik toch wel van geschrokken. Ik hoop dat het 200m langer was ofzo, want 40 minuten is echt belabberd, zo zonder fietsen en ik kon echt niet harder.

Het was wel weer leuk, over twee weken naar Charleroi voor een sprint, veel draaien en keren, stayeren en een loodzware beklimming in het loopparcours... Ik kan niet wachten smile

5

Re: Breukelen 2010

@JanR Een topper heeft af en toe net dat zetje nodig van een topcoach om nog een stap te maken ;-)
Weer lekker gebrommerd! Opa wordt alweer bang denk ik, haha.
Zelf is mijn vorm behoorlijk kansloos, maar nu ik de tijden van mijn grote concurrent zie, maak ik me niet zo druk ;-)

6 Laatst bewerkt door JanR (10-05-10 16:06:28)

Re: Breukelen 2010

@Vanzella: Jah, ik heb idd een Orbea 'ora'. Hij bevalt mij enorm goed. Helemaal geen klachten. Hij gaat lekker door de bochten, lekker op de rechte stukken en hij zit lekker. smile Zonder gekkigheid: ik ben er dik tevreden over! Een dingetje: ik kan het niet met andere tt-fietsen vergelijken, omdat ik in mijn leven alleen op de ora heb gezeten. Edoch, ik kan het wel met mijn trainingsfiets vergelijken (de BeOne-team edition ). Dat verschil is toch wel aanzienlijk. Het zit vooral in het gemak waarmee je je kracht op zo'n fiets kwijt kan. Als ik op mijn BeOne op hartslag 160 rijdt, dan moet ik echt mijn best doen en dan voelt het al oncomfortabel, terwijl ik op mijn ora het gevoel heb dat ik mij aan het inhouden ben. Mijn lekenverstand zegt mij dat je dan je vermogen gewoon goed kwijt kunt op zo'n fiets. De bewegenswetenschappers moeten maar aangeven hoe dat fysiologisch gezien zit en of het uberhaupt klopt.

Waarschijnlijk geldt het voorgaande zo'n beetje voor alle tijdritfietsen. Nogmaals: ik heb dus geen vergelijkingsmateriaal. Toch bevalt de Orbea 'ora' mij zo goed dat ik mij niet voor kan stellen dat de P2 beter of sneller is. smile Oh, en volgens mij is hij ook nog goedkoper. (Geef je straks bij Orbea wel even aan dat ik je heb overgehaald? Ik zit nog steeds op dat sponsorcontract te wachten tongue) Tenslotte nog 1 ding: oke, oke, misschien zou ik ook wel het liefst op een P4 rijden, maar die is te duur.

7

Re: Breukelen 2010

Geef mij die velo van Bradley Wiggings maar waar hij de proloog in amsterdam mee reed.

8

Re: Breukelen 2010

JanR schreef:

@Vanzella: Jah, ik heb idd een Orbea 'ora'. Hij bevalt mij enorm goed. Helemaal geen klachten. Hij gaat lekker door de bochten, lekker op de rechte stukken en hij zit lekker. smile Zonder gekkigheid: ik ben er dik tevreden over! Een dingetje: ik kan het niet met andere tt-fietsen vergelijken, omdat ik in mijn leven alleen op de ora heb gezeten. Edoch, ik kan het wel met mijn trainingsfiets vergelijken (de BeOne-team edition ). Dat verschil is toch wel aanzienlijk. Het zit vooral in het gemak waarmee je je kracht op zo'n fiets kwijt kan. Als ik op mijn BeOne op hartslag 160 rijdt, dan moet ik echt mijn best doen en dan voelt het al oncomfortabel, terwijl ik op mijn ora het gevoel heb dat ik mij aan het inhouden ben. Mijn lekenverstand zegt mij dat je dan je vermogen gewoon goed kwijt kunt op zo'n fiets. De bewegenswetenschappers moeten maar aangeven hoe dat fysiologisch gezien zit en of het uberhaupt klopt.

Waarschijnlijk geldt het voorgaande zo'n beetje voor alle tijdritfietsen. Nogmaals: ik heb dus geen vergelijkingsmateriaal. Toch bevalt de Orbea 'ora' mij zo goed dat ik mij niet voor kan stellen dat de P2 beter of sneller is. smile Oh, en volgens mij is hij ook nog goedkoper. (Geef je straks bij Orbea wel even aan dat ik je heb overgehaald? Ik zit nog steeds op dat sponsorcontract te wachten tongue) Tenslotte nog 1 ding: oke, oke, misschien zou ik ook wel het liefst op een P4 rijden, maar die is te duur.

Jaaaah de P4 wil ik ook wel, maar voor mijn budget is de Ora of P2 beter geschikt. Volgens mij als frame allebei rond de 1200 Euro te krijgen. Ik heb nu een Canyon CF 8.0 uit 2008, zeer fijne fiets om rondjes heuvelland te rijden, maar als ik meer dan 40 km in de tijdrithouding lig ga ik kapot van de pijn in de rug en schouders. En je moet je geld toch uitgeven dus waarom niet aan een tijdritfiets smile

Chapeau voor je sterke race in Breukelen! En Orbea, stuur die gozer een verse Ordu voor weinig, hij rijdt snoeihard!!!

9

Re: Breukelen 2010

Niet helemaal ontopic,

maar over het algemeen zijn de orbea's niet hele stijve frames. Een Cervelo is een stuk stijfer en daarnaast zijn wordt er bij Orbea meer naar design gekeken dan aerodynamica.
Al is het natuurlijk wel mooi frame voor relatief weinig geld. Er zijn meer goede frames in jou prijsklasse, mijn fiets (cannondale slice) kun je misschien niet als los frame krijgen, maar opgebouwd dan beginnen ze ook op hetzelfde prijsniveau als cervelo en orbea.

10

Re: Breukelen 2010

Ik heb een gemengd gevoel over gehouden aan deze triathlon.

Ik startte in serie 4, in baan 3 en mocht voorop :-)
Precies 14min gezwommen wat ook mijn doel was. De wissel was echter heel traag, ruim 5 min, waardoor ik als allerlaatste het parc ferme verliet. Eigenwijs wilde ik graag (redelijk) schone voeten in mijn sokken en ook het aantrekken van een wielershirt ging toch lastiger dan ik had voorzien. Ondanks afdrogen en een ruim openend shirt kreeg ik het niet 123 aangetrokken, vervolgens kreeg ik de rits niet omhoog. Dus waar iedereen in mijn serie in 2½ min was gewisseld moet ik eea verbeteren. Wat heeft het anders voor nut om zo snel het water uit te zijn...
Het fietsen zelf ging voor mij erg goed, 1.17u, zo hard heb ik nog niet eerder gefietst. Het jammere is alleen dat iedereen (ik heb één iemand in kunnen halen) voor mij lag en daardoor helemaal alleen heb moeten fietsten.
De wissel naar het lopen ging wel redelijk vlot.
Het lopen zelf ging totaal niet, kon totaal niet in een tempo komen. Mijn doel om onder de 50 min (mijn pr op een enkele 10km is 45min) te blijven ging niet door, ruim 53min waarmee mijn eindtijd om 2.32min uitkwam. Frustrerend als de je persoon in de positie voor je op slechts 1/3 van de heenweg al tegen komt op zijn weg terug. Volgens mij was zijn eindtijd 2.15 ergens.

Dus ik ben tevreden met mijn zwemmen en fietsen, maar ontevreden met mijn wissel en zwaar teleurgesteld in mijn lopen. Voordeel het seizoen is nog lang en ik weet nu waar ik sta.

Hoe kan ik de overgang van fietsen naar lopen het beste trainen?
Ik kan op mijn werk trainen wanneer het mij uitkomt.
Maar hoelang fiets ik dan (op spinfiets of hometrainer) en hoe lang loop ik, hoevaak doe je zo'n setje en in welk tempo doe je dat?

Mijn max HF is ~195, mijn tempo training heb ik dan bij HF 165-175.
Train ik dan bv:
15 min fietsten en 10 min lopen op HF 165 - 175, en dat dan 2 of 3 keer. Zodat ik 1 of 1½u bezig ben. en dit 2x per week.
Daarnaast 1x in de week fietsen (40km) en lopen (8-10km) en zwemmen.

Advies is welkom...

Peter

11 Laatst bewerkt door JanR (14-05-10 11:44:36)

Re: Breukelen 2010

Je heb het over het trainen van de overgang, maar wat ik me afvraag: ging alleen de overgang bij het lopen slecht, of ging het looponderdeel in zijn geheel niet lekker? Twee keer per week een koppeltraining lijkt mij nl meer dan genoeg. Ik zou anders stoppen met die koppeltrainingen en ipv die twee koppeltrainingen 1 fietstraining doen en 1 looptraining. Je zou dan na die interval fietstraining of na de duurrit nog eens twintig minuten(/een half uurtje) tempo duur gaan lopen.
Nou, vooruit, misschien kun je in de week voor het wedstrijdseizoen begint wat meerdere korte setjes doen van bv 20 min fietsen, 10 lopen en dan bv 3x, maar dat heb ik in mijn leven iig nog nooit gedaan. Is zo lastig.. moet je je fiest weer ergens stallen enzo.

Volgens mij zijn die koppeltrainingen meer voor die duatleten, in die korte wedstrijdjes, die dan direct in een groepje mee moeten kunnen lopen. Maar als er mensen zijn die koppeltrainingen wel heel belangrijk vinden, hoor ik het graag. Correct me if i'm wrong.

12

Re: Breukelen 2010

Ha Peter,

Als ik het zo zie heb je gewoon pech dat je beste onderdeel eerst komt en je daar ook echt bij de besten hoort, waardoor je terug valt gedurende de race wat mentaal ook lastig is. Zeker als je in de beste serie zit zoals zaterdag.

De wissel is simpel. Gewoon al die extra dingen laten. De anderen hadden het toch ook niet nodig.

13

Re: Breukelen 2010

Vanzella schreef:

Ha Peter,

Als ik het zo zie heb je gewoon pech dat je beste onderdeel eerst komt en je daar ook echt bij de besten hoort, waardoor je terug valt gedurende de race wat mentaal ook lastig is. Zeker als je in de beste serie zit zoals zaterdag.

De wissel is simpel. Gewoon al die extra dingen laten. De anderen hadden het toch ook niet nodig.

Ter aanvulling:
Je kan natuurlijk ook (als je weer een zwemtijd op moet geven) vooraf aan de organisatie vragen om je in een langzamere serie te laten starten. Voordeel is dat je je gedurende de wedstrijd meer tussen andere atleten bevindt.

14

Re: Breukelen 2010

Ik doe heel veel koppel trainingen. Dat je het lastig vind om je fiets ergens te stallen enzo geeft al aan dat het goed is om te trainen. Als je gewend bent om dat soort dingen te regelen en vooraf te bedenken wat je moet doen is het makkelijker om dat in een wedstrijd ook goed voor te bereiden.
Ook de overgang van het fietsen na het lopen in een triathlon is goed om te trainen. Veel (beginnede) triatleten hebben daar moeite mee en door dit te trainen kan je er aan wennen en zal je mits goed getraint in alle onderdelen niet veel langzamer lopen als in een losse 10. 1 a 2 minuten langzamer.

Waarom het bij Peter slecht ging is slechts gokken, Fietsen slecht verteerd of gewoon leeg door dat de tijd langer is als je gewoon bent, niet gegeten onderweg, te veel op een lopende band getraint, houding van de fiets anders als die van de hometrainer.....
Maar ik zou tevreden zijn met een debuut van 2,32

Aan Remko, in een langzamer serie gaan zwemmen lijkt me erg onhandig, moet je iedereen 5 x gaan dubbelen op een km ofzo.....

15 Laatst bewerkt door JanR (14-05-10 17:52:33)

Re: Breukelen 2010

Ja, nouja, ik heb het al vaker gezegd: ik ben cker geen expert.
Maar het gaat mij even niet om het stallen van een fiets. Waar het mij om gaat is dat ik zelf niet veel voordeel van koppeltrainingen heb. Nu niet, en twee jaar terug -als beginner- niet, en dat ik dat (voor mij persoonlijk dus) niet op vind wegen tegen net dat stukje extra moeite die het kost om het te organiseren. Dus het combineren van een lange fietsttraining en daarna een half uur lopen doe ik af en toe, maar die training van een stukje fiesten en stukje lopen, stukje fietsen stukje lopen, stukje fietsen stukje lopen doe ik echt nooit. Maargoed dat even ter verduidelijking.

Dus je eerste alinea over stallen van fietsen en dingen regelen, waardoor je je beter voorbereid op wedstrijden...nouja, dat begrijp ik niet helemaal, maar het is goed dat je aangeeft dat er mensen zijn die wél last hebben van de overgang fietsen -> lopen, daar heb ik dus geen ervaring mee.

Maar draak, je hebt wel gelijk hoor, het is een beetje gokken, maar over de kwantiteit van de koppeltrainingen: als ik dit lees:

Train ik dan bv:
15 min fietsten en 10 min lopen op HF 165 - 175, en dat dan 2 of 3 keer. Zodat ik 1 of 1½u bezig ben. en dit 2x per week.
Daarnaast 1x in de week fietsen (40km) en lopen (8-10km) en zwemmen.

Per week is dat dus:
1 koppeltraining 2x(15 min fietsen 10 min lopen)
1 koppeltraining 3x(15 min fietsen 10 min lopen)
1 duurrit (60 min)
1 duurloop (45-60 min)
+ aantal zwemtrainingen

Wat is dan jouw suggestie? toch niet nóg een koppeltraining? Is dit ook de verhouding waarin jij je koppeltrainingen doet?
De eerste keer dat ik in Breukelen starte (2008), toen deed het lopen mij pijn, van begin tot het eind. Dat was niet omdat ik te weinig koppeltrainingen deed, dat kwam puur omdat ik nog heel weinig kilometers in de benen had. Maargoed de ene zijn ervaringen, zijn de andere niet.

16

Re: Breukelen 2010

Overgangen trainen is in mijn ogen niet ècht moeilijk te organiseren. Na een fietstraining de fiets thuis stallen, en meteen een rondje gaan lopen. Meer dan 5 km is dan niet noduig, gaat vooral om het trainen van de overgang. Voor mij dus: rondje (30 tot 50 km) fietsen, thuiskomen, loopschoenen aan en 5 km hollen. Dat 1 keer per week, van half maart tot half mei, rest van het seizoen geen last van de overgangen.

17

Re: Breukelen 2010

draak schreef:

Aan Remko, in een langzamer serie gaan zwemmen lijkt me erg onhandig, moet je iedereen 5 x gaan dubbelen op een km ofzo.....

Als je een beetje kan zwemmen maakt dat niets uit. Zwem je zo omheen (of onderdoor bij het keerpunt).

Bovendien maakt het echt niet uit of je een paar seconden met het zwemmen laat liggen, als je vervolgens tijdens het fietsen en lopen midden in de wedstrijd zit.

18

Re: Breukelen 2010

JanR schreef:

maar wat ik me afvraag: ging alleen de overgang bij het lopen slecht, of ging het looponderdeel in zijn geheel niet lekker?

Het looponderdeel in zijn geheel ging niet lekker, ik kon gewoon niet in een lekker tempo komen. Wellicht ook als oorzaak dat ik de laatste weken wat meer aandacht aan het fietsen heb gegeven.
Ik ben niet kapot gegaan met fietsen en op 30km nog een gelletje genomen.

Ik denk dat ik het advies over neem om na het fietsen toch wat vaker nog een (klein) stukje te gaan lopen.


draak schreef:

Maar ik zou tevreden zijn met een debuut van 2,32

Thnx :-) Maar officieel is het mn 2e. de eerste was vorig jaar Aalsmeer met bijna dezelfde tijd op een OD (2.36)

Remko schreef:

Je kan natuurlijk ook (als je weer een zwemtijd op moet geven) vooraf aan de organisatie vragen om je in een langzamere serie te laten starten. Voordeel is dat je je gedurende de wedstrijd meer tussen andere atleten bevindt.

Dat had ik me achteraf ook bedacht, bij een volgende keer in een zwembad ga ik daar toch wel rekening mee houden.

Bedankt voor de reacties.
Op naar de volgende:
12 juni Huizen, wie doet er nog meer mee?