1

Onderwerp: Trisuit onder wetsuit of niet ?

Ik vraag me af welke de meest courante gewoonten zijn onder triatleten wat wetsuit en/of trisuit betreft.

1/ Wordt er onder het wetsuit een trisuit gedragen zodat bij de wissel zwemmen/fietsen het wetsuit kan worden uitgetrokken en je onmiddellijk op je fiets kan springen.

2/ Wordt er ook gezwommen in een trisuit, dus zonder wetsuit, zodat de wissel zwemmen/fietsen nog sneller gaat (ik veronderstel dat dat enkel gebeurt bij 'warm' water).

3/ Als er wordt gezwommen met enkel een wetsuit aan, hoe gebeurt de wissel dan?

Ik stel deze vraag omdat ik een beginnend triatleet ben en ik graag het juiste materiaal had aangekocht.

Thx voor jullie feedback.

Philippe

2 Laatst bewerkt door JanR (27-05-10 11:57:03)

Re: Trisuit onder wetsuit of niet ?

1) Ja
2) Nee, ik zwem alleen zonder wetsuit als het verboden is met wetsuit te zwemmen. Je zwemt in wetsuit namelijk veel sneller. Zelfs bij een 1/8e kan het uit omdat het uitrekken van een wetsuit minder tijd kost dan de tijd die je wint met het zwemmen in een wetsuit. Oefen dan wel om snel uit je wetsuit te komen, want als dat 3/4 minuut kost, heeft het weinig zin natuurlijk.
3) Je bedoelt als je er bv alleen een zwembroek onder aan hebt? Tja, dan zul je een shirtje aan moeten trekken want je mag niet met ontblood bovenlijf (en al helemaal niet met ontblood onderlijf smile) aan het fiets- en looponderdeel deelnemen. Het is alleen verrekte lastig om een strak shirtje aan te trekken als je nat bent, want dat blijft aan alle kanten plakken, dus dat wil je eigenlijk niet. Kortom, je moet eigenlijk gewoon een trisuit onder je wetsuit aan.

Succes!

3 Laatst bewerkt door pabbeele (27-05-10 12:02:19)

Re: Trisuit onder wetsuit of niet ?

Oké, bedankt JanR, dat is vrij duidelijk. Ik besluit uit jouw antwoord dat trisuit onder wetsuit de meest gangbare praktijk is.

Ik denk dan dat ik me in eerste instantie een trisuit zal kopen en een wetsuit zal huren, want de prijzen voor zo'n dingen zijn niet van de poes. Stel je voor dat ik er na één triatlon de brui aan geef en alles op het biljarten zet !

4

Re: Trisuit onder wetsuit of niet ?

Ohja, ik zal zeker niet direct al je geld er in investeren! Als de temperatuur prima is, kun je heel best zonder wetsuit zwemmen en je kunt ook prima wat meer tijd in het parc fermee kwijt zijn met het aantrekken van wat kleren. Zeker als je je eerste triathlon gaat doen, hoef je zeker niet alles direct goed voor elkaar te hebben. Er zijn best mensen die zich in het parc fermee omkleden. De antwoorden die ik geef gelden, als je op een gegeven moment een punt bereikt dat je zo gek bent dat je nergens meer een seconde wil verliezen smile

5

Re: Trisuit onder wetsuit of niet ?

Heb vorig jaar m'n eerste kwart gedaan in een gewoon surfpakje (korte benen en mouwen) en een trisuit (uit de decathlon - heb er geen aandelen in).  Ben dan dit jaar overgegaan tot de aankoop van een wetsuit, want triathlon is verslavend

grtz,
Björn

6

Re: Trisuit onder wetsuit of niet ?

pabbeele schreef:

Oké, bedankt JanR, dat is vrij duidelijk. Ik besluit uit jouw antwoord dat trisuit onder wetsuit de meest gangbare praktijk is.

Ik denk dan dat ik me in eerste instantie een trisuit zal kopen en een wetsuit zal huren, want de prijzen voor zo'n dingen zijn niet van de poes. Stel je voor dat ik er na één triatlon de brui aan geef en alles op het biljarten zet !

Ook een mooie sport, biljarten..... tongue

7

Re: Trisuit onder wetsuit of niet ?

Als je je beperkt tot wedstrijden waarbij het zwemonderdeel in een zwembad wordt afgewerkt, kun je voorlopig volstaan met een trisuit. Wetsuits zijn in praktisch alle gevallen verboden omdat het badwater doorgaans tot 23 graden verwarmd wordt. Als het al is toegestaan is een wetsuit in een zwembad compleet ruk vanwege de keerpunten.

8

Re: Trisuit onder wetsuit of niet ?

En dan zwem je dus in je trisuit?

Wat ik me in het verlengde hiervan ook afvraag:
- Is het niet stervenskoud om alleen zo'n trisuit aan te hebben op de fiets bij minder dan 18ºC?
- En heb je geen last van dat het 'zeem' zeiknat is van het zwemmen?

(Ik weet al: triathlonners zijn geen mietjes. Met blote voeten in je schoenen is ook heel gebruikelijk zag ik. Bij mij zou dat vragen om blaren zijn.)

9

Re: Trisuit onder wetsuit of niet ?

- valt wel mee.. maar de een heeft daar meer last van dan de ander. In breukelen was het 12 graden en had ik het nog steeds niet koud.
- een natte zeem is wel het laatse waar je last van hebt, als je helemaal duizelig van het zwemonderdeel jezelf op de fiets zet, en met een enorme hartslag en verscheurende pijn in je benen probeert iets van je achterstand af te snoepen... natte zeem. tjongejonge. je word toch ook nat van zweet?

(blaren? wat is er mis met blaren? als ik in mijn wedstrijdschoenen met elastieke veters hardloop krijg ik ook blaren. ik had vorig jaar zelfs na elke wedstrijd bloed op mijn hiel staan. Als je wil dat het allemaal makkelijk gaat moet je aan de zwemvierdaagsen meedoen en af en toe een fietstochtje over de wei of een wandeltochtje door het bos. Zéker niet triathlonnen!)

tongue

10

Re: Trisuit onder wetsuit of niet ?

@JanR, je maakt van ons bijna ware krijgers. (met de nadruk op bijna).

@ Sander B, is maar net wat je insteek in de wedstrijd is, je kunt ook gewoon je rustig afdrogen en omkleden, maar dan moet je wel beetje harder doortrappen / lopen om de koplopers weer in te halen. Maar zonder gekheid, zou me niet te druk maken om die wissels, gewoon ff rustig blijven en zeker niet iets doen (dus bv te koud kleden of blote voeten), waar je je niet goed bij voelt, want van mentale achterstand wordt je zeker niet sneller.

11

Re: Trisuit onder wetsuit of niet ?

@ Sander B.

Natte zeem heb je echt geen last van, daar zijn tri suits op gemaakt. En koude, tja sommige mensen zijn daar gevoeliger voor dan anderen.  Als je een korte afstand doet (OD of minder) krijg je het echt niet koud als het 14 graden of meer is.

JanR beschrijft de gevoelens die op de fiets door je heen gaan mooi als je "volle bak" gaat. Doe je het rustiger aan en gaat het alleen om volbrengen, dan trek je lekker een paar sokken aan pak je een jack of fietstruitje. Zodra je besmet bent met het virus dan ga je vanzelf kijken hoe dingen sneller kunnen en merk je ongemakken als koude voeten of een blaar niet eens meer.

12

Re: Trisuit onder wetsuit of niet ?

Ok, bedankt voor de reacties.

Dus zo werkt het ongeveer.

Ik zal eens zo'n pakje bestellen en een keer proberen.

Als het niks wordt zet ik wel een rieten mandje mandje op de racefiets en ga dan ieder weekend de hei op.
big_smile

13

Re: Trisuit onder wetsuit of niet ?

Is ook leuk.. maar traithlon is veeel leuker smile

14

Re: Trisuit onder wetsuit of niet ?

Sander B schreef:

Ok, bedankt voor de reacties.

Dus zo werkt het ongeveer.

Ik zal eens zo'n pakje bestellen en een keer proberen.

Als het niks wordt zet ik wel een rieten mandje mandje op de racefiets en ga dan ieder weekend de hei op.
big_smile

Met je biljart spullen uiteraard tongue