1

Onderwerp: Voorstellen Gengar

Hoi, ik ben Mario, 36 jaar en ga 4 juli eerste kwart triathlon doen in Nuenen. Ik hoop dat ik onder de 2:30 finish. Ik zwem in binnenbad 30 minuten op anderhalve km, fiets rond de 37 gemiddeld denk ik als weer redelijk is en loop op losse 10km 46 minuten. Vooral het zwemmen zal wel een uitdaging worden.
Ga ik daar een wetsuit nodig hebben/ wensbaar? Ik kan niet precies inschatten wat de watertemperatuur is dan en of ik als het twijfel is beter wel of geen wetsuit aan kan doen.
Kan ik bij zwemmen trouwens gewoon voluit gaan of moet ik proberen op 85procent te blijven?

2

Re: Voorstellen Gengar

Allereerst moet je de gestelde tijd even achterwege laten omdat dit je eerste kwart triatlon is er kan zoveel gebeuren qua tegenslag lekken banden of extreen warme temperaturen
Zwemmen in open water is wel iets anders dan in een binnenbad zwemmen.
In een binnenbad kun je lekker vrij zwemmen en in het openwater wil een ieder bij het startschot meteen weg zijn zodat je ook last van anderen personen hebt en in het gedrang kunt komen
Wanneer het water net zoals vorig jaar heb je geen wetsuit nodig
Ik heb vorig jaar genoeg trainingen in het openwater zonder wetsuit gedaan en dat ging mij goed af ( 15min/km)
Eerste 200 meter even voluit gaan om een goede groep of plaats te vinden en daarna ontspannen zwemmen en de ademhaling en slagritme onder controle te krijgen
Zwemmen is het kortste deel qua tijd van de kwart triatlon dus daar kun het minste tijd verliezen
In een stayer triatlon is zwemmen wel belangrijk om in de goede groep te komen met het fietsen
Je loopt een losse 10 km in 46 min die tijd kun je  wel vergeten na 40 km fietsen dus tel daar maar een minuut of 5 bij als je goed van de fiets afkomt
Veel succes in Nuenen

3

Re: Voorstellen Gengar

Welkom en alvast veel succes. Het zijn mooie tijden die je doet.

Ik hoop dat je hier je vragen en antwoorden kunt stellen en vinden, Verder kan ik je melden dat het een gezellige boel is hier en ruimte zat voor enthousiaste sporters van ieder niveau.

4

Re: Voorstellen Gengar

dank jullie! het zal inderdaad vooral verkennen zijn deze eerste keer. Ik heb er in ieder geval veel zin in. Ik ben eigenlijk een fietser en loop pas sinds een maand of 2 serieus en ben ook veel te zwaar eigenlijk, 85 kilo smile In oktober staat echter al de halve op het programma.
Begrijp ik nou dat je bij het zwemmen ook soort van kunt slipstreamen?
Ik heb trouwens niet het reglement kunnen vinden, mogen we in het wiel rijden tijdens de wedstrijd?? dan moet het gemiddelde toch wel boven de 40 uit komen als er een beetje wordt samen gewerkt.

5

Re: Voorstellen Gengar

Je hebt stayertriatlons waarbij je in groepen mag rijden dus in het wiel van een ander
Tevens zijn er niet stayertriatlons waarbij je minimaal met je voorwiel 10 meter afstand moet houden tot het achterwiel van je voorganger
Slipstreamen met zwemmen levert je altijd voordelen op als je in de goede groep terecht komt kost minder energie om hard te zwemnmen

6

Re: Voorstellen Gengar

ok. Ik heb op het NTB reglement gekeken, en het lijkt dat er mag worden gestayerd. dan hoef ik ook geen triathlonstuur te monteren. Ach we gaan maar eens een keer kijken hoe het gaat. Komt wel goed.

7

Re: Voorstellen Gengar

Het grootste deel van de wedstrijde in Nederland zijn niet stayertriatlons
Stein heeft wel een stayertrialtlon voor de Elite en ook voor de age-groupers

8

Re: Voorstellen Gengar

ok ik begrijp dus dat in Nuenen niet gestayerd mag worden? dan maakt het toch ook niet veel uit of je met een goed fietsgroepje uit het water komt?
Ik heb zelf ook wel de voorkeur aan niet stayeren moet ik zeggen, blijft het toch wat individueler.