1

Onderwerp: Hartslagmeter geeft verkeerde waarden met fietsen

Weet iemand of het normaal is dat mijn Polar CS200 en CS400 (beide) heel vaak een verkeerde of helemaal geen waarde geven tijdens het fietsen?
Met lopen heb ik geen last. Nav diverse fora ben ik te weten gekomen dat het flapperen van een shirt en rits een verstorend electromagnetisch veld kan veroorzaken maar bij mij is het wel bar en boos. Ik moet mijn shirt met veiligheidsspelden flappervrij maken of een elastiek buitenom aanbrengen. Rits of geen rits blijkt niet uit te maken en het flapperen lijkt vooral een probleem bij de sensors zelf en niet bij de zender. Mijn shirt is een normaal fietshirt van 100% polyester.
Vorig jaar Almere heeft de CS200 geen enkele normale waarde geleverd met 5 uur fietsen. Nu heb ik een splinternieuwe CS400 en het maakt niet uit.
Ik vraag me af of anderen vergelijkbare ervaring hebben en wat men daar aan gedaan heeft.

2

Re: Hartslagmeter geeft verkeerde waarden met fietsen

Ik weet niet wat je allemaal al geprobeerd hebt maar:
- band strakker zetten
- contactpunten nat maken alvorens om te doen.
- batterij niet bijna leeg?
- afstand tussen band en computertje binnen 1 meter? (niet digitaal)
- hf-meter opnieuw linken aan de band (ik weet niet of dat bij deze apparaatjes ook kan.)
- en je kan nog proberen volledig naar fabriekintsellingen. Soort harde reset.

CS200 en CS400 zijn beiden niet digitaal gecodeerde hfmeters. Dat kan wel voor meer storingen zorgen. Maar niet zoveel als jij beschrijft.

Mocht bovenstaande niet werken dan zou ik er mee terug gaan.

3

Re: Hartslagmeter geeft verkeerde waarden met fietsen

Als het inderdaad door het flapperen komt (ik heb het alleen bergaf), gewoon even wat water over je shirt en opgelost!

4

Re: Hartslagmeter geeft verkeerde waarden met fietsen

Ik heb dit probleem ook, volgens mij komt het door het elektro-magnetisch veld bij afrasteringen (rondom weilanden) die onder stroom staan.

Als er geen oplossing is,
is er ook geen probleem!

5

Re: Hartslagmeter geeft verkeerde waarden met fietsen

Probeer de contacten tussen de borstband en transmitter (klikverbinding) eens schoon te maken. Zijn van die typische plaatsen waar zout (van transpiratie) zich afzet waardoor je een verminderd electrisch contact verkrijgt.

gr.
Cor

6

Re: Hartslagmeter geeft verkeerde waarden met fietsen

Het kan ook komen doordat je een zweetshirtje aanhebt. Deze wrijven over je huid heen en zorgen zo voor elektrostatische (die was het toch??) lading. Hierdoor gaat je hartslagmeter dan aan de haal. Als je bergaf fietst is dit erger door meer wind. En nee, ik heb dit absoluut niet zelf bedacht:)
oplossing heb ik dan ook gelezen en zelf getest! shirtje dicht helpt al stukken, verder voor het omdoen die contactpunten even een goede lik geven voor het eerste stuk, vervolgens neemt je zweet dat wel over en heb je er geen last meer van (ik had het dus ook vooral in het begin van het fietsen of tijdens de winter = koud en dus geen zweet). ipv spuug kun je ook speciale hartslagmetergel kopen die helpt bij het contact maken..

weet je wat: http://www.dcrainmaker.com/2010/04/trou … -rate.html
lees het zelf maar:p
succes!

7

Re: Hartslagmeter geeft verkeerde waarden met fietsen

Juhroen schreef:

voor het omdoen die contactpunten even een goede lik geven voor het eerste stuk..... ipv spuug kun je ook speciale hartslagmetergel kopen die helpt bij het contact maken..

Of je gebruikt een beetje kraanwater....... big_smile

Gelukkig hebben we de foto's nog.......

8

Re: Hartslagmeter geeft verkeerde waarden met fietsen

Mijn CS100 en CS200 vallen ook met regelmaat eens uit. Dit is een zeer veel voorkomende klacht bij verschillende polar modellen. Niks aan te doen. Uit de buurt blijven van de 'goedkope' polar modellen en voor de duurdere veries gaan of gewoon voor een ander merk kiezen. Worden in andere topics wel besproken.

9

Re: Hartslagmeter geeft verkeerde waarden met fietsen

Als je toch wat meer geld wil uitgeven voor een hartslagmeter, neem dan de GARMIN 310XT. Dat is het topmodel en voor elke sport te gebruiken.

Als er geen oplossing is,
is er ook geen probleem!

10

Re: Hartslagmeter geeft verkeerde waarden met fietsen

kijk, met hansl valt te praten!

11

Re: Hartslagmeter geeft verkeerde waarden met fietsen

of Timex smile heb zelf al 2x een Timex gehad (een nog steeds, na een paar crashes nog steeds betrouwbaar) heb bij deze meters nog geen uitval gehad smile

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

12

Re: Hartslagmeter geeft verkeerde waarden met fietsen

Juhroen schreef:

Het kan ook komen doordat je een zweetshirtje aanhebt. Deze wrijven over je huid heen en zorgen zo voor elektrostatische (die was het toch??) lading. Hierdoor gaat je hartslagmeter dan aan de haal. Als je bergaf fietst is dit erger door meer wind. En nee, ik heb dit absoluut niet zelf bedacht:)
oplossing heb ik dan ook gelezen en zelf getest! shirtje dicht helpt al stukken, verder voor het omdoen die contactpunten even een goede lik geven voor het eerste stuk, vervolgens neemt je zweet dat wel over en heb je er geen last meer van (ik had het dus ook vooral in het begin van het fietsen of tijdens de winter = koud en dus geen zweet). ipv spuug kun je ook speciale hartslagmetergel kopen die helpt bij het contact maken..

weet je wat: http://www.dcrainmaker.com/2010/04/trou … -rate.html
lees het zelf maar:p
succes!

Ik las ergens de sensor op je rug(?) bevestigen. Ik heb het niet getest maar misschien werkt het.....

13

Re: Hartslagmeter geeft verkeerde waarden met fietsen

Juhroen schreef:

kijk, met hansl valt te praten!

de 305 is aleen niet waterdicht maar bied ook veel mogelijkheden voor de helft van het geld.

maar eens 310 is mooi

14

Re: Hartslagmeter geeft verkeerde waarden met fietsen

ja dat vroeg ik me ook af, die sensor half op je rug, of dat werkt. Met de hitte van de afgelopen dagen is het allemaal natuurlijk geen probleem omdat je zelf al genoeg zweet. Maar het is wel iets om in gedachten te houden voor aankomende winter..
over die 310; ik wilde er persé eentje die waterdicht is en dan kom je al snel bij de 310 uit. Bij de 305 is het overigens wel zo dat die een half uur een meter diep kan. Maar goed, het blijft een risico natuurlijk. Maar we dwalen af...

15

Re: Hartslagmeter geeft verkeerde waarden met fietsen

Ik heb nu ook een CS400 die geeft hetzelfde probleem. Toch hoogstwaarschijnlijk de EM straling bij "schrikkeldraad".

Dus gewoon een GARMIN 310 kopen en nergens last van.

Als er geen oplossing is,
is er ook geen probleem!