1

Onderwerp: wedstrijdschoenen

Zijn er veel van jullie die op wedstrijd schoenen lopen?
Of loop je de wedstrijden op dezelfde schoenen waar je je trainingen mee afwerkt?

Zo ja, waar moet je bij een paar wedstrijdschoenen op letten?

Iemand ervaringen?

2

Re: wedstrijdschoenen

Ik loop korte afstanden op wedstrijdschoentjes lange niet zo ivm blesures. Bij aanschaf van wedstrijdschoentjes er best op letten of je er nog iets van steun in zit.

3

Re: wedstrijdschoenen

*M* schreef:

1 Zijn er veel van jullie die op wedstrijd schoenen lopen?
2 Of loop je de wedstrijden op dezelfde schoenen waar je je trainingen mee afwerkt?
3 Zo ja, waar moet je bij een paar wedstrijdschoenen op letten?
4 Iemand ervaringen?

1 Ik denk het wel
2 Nee, ik loop mijn wedstrijden op wedstrijdschoenen en intervallen op de baan ook. Duurlopen loop ik op trainingsschoenen.
3 Er zijn globaal twee soorten wedstrijdschoenen: de 'echte' wedstrijdschoen waar weinig demping in zit en daarnaast is er nog een wedstrijdschoen die tussen een trainings en 'echte' wedstrijdschoen in zit, hier zit wat meer demping in.
Welk schoeisel je kiest hangt dus af van
(a) je belastbaarheid -> heb je nooit problemen met hardlopen, neem dan 'echte' wedstrijdschoenen.. die zijn lekker licht en lopen fantastisch. Heb je wel af en toe last, loop dan liever op die tussensoort of evt op trainingsschoenen.
(b) de afstand -> vaak wordt er dan naar kilometers gekeken, maar ik denk zelf dat je beter naar tijden (/snelheden) kan kijken: als je de marthon in twee uur loopt, kun je best op wedstrijdschoenen lopen, als je er echter vier uur over doet zou ik gewoon lekker je trainingsschoenen aan doen. Dat geldt ook voor de halve marathon.
4 Bij de halvetriathlon van didam (met dus een looponderdeel van 20 km) liep ik op mijn super-de-luxe 'echte' wedstrijdschoenen en dat beviel mij enorm goed.

Conclusie: als het even kan zou ik voor 'echte' wedstrijdschoenen gaan. Die semi-wedstrijd schoen heb ik in het verleden ook gehad, omdat ik wel eens een pijntje had, maar die zijn mij niet zo goed bevallen. ik liep destijds net zo lief op mijn trainingsschoenen. Mijn 'echte' wedstrijdschoenen -ik kan het niet vaak genoeg zeggen smile- bevallen mij enorm goed. Maar het kan natuurlijk ook komen omdat ik dit jaar gewoon überhaupt beter in conditie ben.

Maar ik zou zeggen: ga ook eens langs de hardloopwinkel, die weten je altijd wel iets aan te smeren.

4

Re: wedstrijdschoenen

Ok Jan.
Dan ga ik maar ff naar Running Center in Enschede.
Of heb je een ander adresje bij ons in de buurt?
Ik zag namelijk dat je ook uit die omgeving kwam.

5

Re: wedstrijdschoenen

Ik loop op lichte trainingsschoenen (ext intervallen is de basissteen van mn lopen) en mijn nieuwste paar draag ik altijd in een wedstrijd (ik loop t/m 10km), na ongeveer een half jaar schaf ik een nieuw paar aan en dan worden de oudere schoenen voor de baan of het bos. Met mijn 67kg kan ik op lichte trainingsschoenen al mijn trainingen draaien, als je 80+ weegt ligt dat denk ik wat anders. Pure wedstrijdschoenen durf ik nog niet vanwege mijn gevoeligheid voor blessures qua hardlopen tongue

6 Laatst bewerkt door JanR (20-07-10 21:21:41)

Re: wedstrijdschoenen

*M* schreef:

Ok Jan.
Dan ga ik maar ff naar Running Center in Enschede.
Of heb je een ander adresje bij ons in de buurt?
Ik zag namelijk dat je ook uit die omgeving kwam.

Ah, mede-oosterling! Zelf ga ik bijna altijd RunningCenter en dat bevalt me altijd goed. Maar in de Runnersworld in Enschede staan ook zéker mensen met verstand van zaken. Het hangt er altijd een beetje vanaf door wie je wordt geholpen.

7

Re: wedstrijdschoenen

JanR schreef:
*M* schreef:

Ok Jan.
Dan ga ik maar ff naar Running Center in Enschede.
Of heb je een ander adresje bij ons in de buurt?
Ik zag namelijk dat je ook uit die omgeving kwam.

Ah, mede-oosterling! Zelf ga ik bijna altijd RunningCenter en dat bevalt me altijd goed. Maar in de Runnersworld in Enschede staan ook zéker mensen met verstand van zaken. Het hangt er altijd een beetje vanaf door wie je wordt geholpen.

Volgens mij zit er ook nog een Run2Day in Hengelo.. De keuze is reuze! smile Succes!

PS. Ik heb alleen trainingsschoenen. Hier loop ik wedstrijden en trainingen op.

8

Re: wedstrijdschoenen

Ik loop op lichte trainingsschoenen en op wedstrijden schoenen als ik verwacht harder als 4.15/km te lopen......
De mij normaal aan gerade trainingsschoenen lopen zo vervelend dat ik die maar oversla.

Maar hangt veel af van gewicht loopstijl en de mate van steun die je nodig hebt in je schoenen......
Iemand die veel over proneert zal eerder kiezen voor een trainingsschoen met de juiste steun.

9

Re: wedstrijdschoenen

Hallo M,

Je kunt het allicht ook nog proberen bij step one in borne ga ikzelf ook altijd naar toe .

twitter.com/eugene_gouma