Paul851 schreef:*Compact, dubbel of triple, wat zijn de voor- en nadelen?
Zie de eerste post in dit topic voor een mooie uitleg.
*Frame-materiaal, alu of carbon. Wat zijn de voor- en nadelen?
Even gejat uit een ander topic
Frame
Het frame bepaald met name het gewicht en de stijfheid van de fiets.
Hoe lichter de fiets hoe minder energie het u kost om de fiets in beweging te brengen.
Wil je recreatief gaan fietsen dan is een fiets van 10kg of minder geen probleem, maar ben je van plan er wedstrijden(in de toekomst) mee te gaan rijden dan kun je misschien eerder naar een fiets gaan kijken van 8kg of minder. Ook de stijfheid van een fiets is ook erg belangrijk. Een stijf frame zorgt er voor dat je energie efficient wordt omgezet in snelheid en voor een strak stuurgedrag.
Het frame kan bestaan uit voornamelijk 4 materialen:
Staal: Dit werd vooral vroeger veel gebruikt. Het zijn erg stevige frames maar waren dan ook erg zwaar. Tegenwoordig heb je ook lichtere varianten hierin, alleen zijn die erg prijzig.
Titanium: Titanium is lichter dan staal, het is ook sterker. Een titanium frame is echter wel vaak weer wat duurder dan aluminium. Bijkomend voordeel is dat titanium goed bestand is tegen corrosie, en het heeft een bepaalde mate van elasticiteit, wat weer wilt zeggen dat het een natuurlijke schokbreker toevoegt. Ook lopen deze frames erg weinig schade op bij een eventuele valpartij.
Aluminium: dit is het meest voorkomende materiaal, qua prijs/gewicht is dit een prima combinatie voor de recreatieve fietser. Vaak worden deze frames uitgerust met een carbon voor- en/of achtervork.
Carbon: Dit is het lichtste materiaal wat er te krijgen is. De echte wedstrijdrijders en professionals rijden met dit materiaal. Let wel op als je wedstrijden wilt gaan rijden dat je fiets niet minder weegt dan 6.8kg want dat is door het UCI het gestelde minimum gewicht. Het enige nadeel aan carbon frames is dat het redelijk prijzig is.
Wil je meer lezen over Aluminium, staal, carbon of titanium? Neem eens rustig de tijd om deze webpagina door te lezen; http://www.smartcycles.com/frame_materials.htm