1

Onderwerp: Oriënteren op nieuwe fiets.

Ik ben me een beetje aan het oriënteren op een nieuwe fiets, en zit met wat vragen.
*Compact, dubbel of triple, wat zijn de voor- en nadelen?
*Frame-materiaal, alu of carbon. Wat zijn de voor- en nadelen?
Afmontage is me duidelijk, dat wordt Ultegra. Zit ook op m'n huidige fiets en bevalt prima. Geen Campa voor mij, vooral vanwege de nogal luidruchtige freewheel. Zal zeker niet slecht zijn, maar ik wil geen herrie als ik even niet meetrap.

2

Re: Oriënteren op nieuwe fiets.

Ligt er maar net aan. Zoek je een tijdrit of een gewone racefiets? Ben je ook van plan er mee te klimmen? Is gewicht erg belangrijk voor je? Een triple is natuurlijk erg handig en veelzijdig. Een compact is handig als je er wat tussen in wil zitten; ligt er ook aan welk blad je voor wil rijden. Dubbel zul je vooral hier in NL voordeel aan hebben.

Alu of carbon: Een goed alu frame kan bijna net zo goed zijn als een carbon. Het verschil zit 't m in het gewicht, (niet heel veel als je een goede alu hebt) en in de stijfheid (over algemeen is carbon iets stijfer). Met comfort spreek ik niet uit ervaring, soms vind men alu iets comfortabeler.

Er zijn vast nog wel wat aanvullingen.

3

Re: Oriënteren op nieuwe fiets.

En vooral welk budget wil je eraan spenderen?

4

Re: Oriënteren op nieuwe fiets.

Paul851 schreef:

*Compact, dubbel of triple, wat zijn de voor- en nadelen?

Zie de eerste post in dit topic voor een mooie uitleg.

*Frame-materiaal, alu of carbon. Wat zijn de voor- en nadelen?

Even gejat uit een ander topic

Frame
Het frame bepaald met name het gewicht en de stijfheid van de fiets.
Hoe lichter de fiets hoe minder energie het u kost om de fiets in beweging te brengen.
Wil je recreatief gaan fietsen dan is een fiets van 10kg of minder geen probleem, maar ben je van plan er wedstrijden(in de toekomst) mee te gaan rijden dan kun je misschien eerder naar een fiets gaan kijken van 8kg of minder. Ook de stijfheid van een fiets is ook erg belangrijk. Een stijf frame zorgt er voor dat je energie efficient wordt omgezet in snelheid en voor een strak stuurgedrag.

Het frame kan bestaan uit voornamelijk 4 materialen:
Staal: Dit werd vooral vroeger veel gebruikt. Het zijn erg stevige frames maar waren dan ook erg zwaar. Tegenwoordig heb je ook lichtere varianten hierin, alleen zijn die erg prijzig.
Titanium: Titanium is lichter dan staal, het is ook sterker. Een titanium frame is echter wel vaak weer wat duurder dan aluminium. Bijkomend voordeel is dat titanium goed bestand is tegen corrosie, en het heeft een bepaalde mate van elasticiteit, wat weer wilt zeggen dat het een natuurlijke schokbreker toevoegt. Ook lopen deze frames erg weinig schade op bij een eventuele valpartij.
Aluminium: dit is het meest voorkomende materiaal, qua prijs/gewicht is dit een prima combinatie voor de recreatieve fietser. Vaak worden deze frames uitgerust met een carbon voor- en/of achtervork.
Carbon: Dit is het lichtste materiaal wat er te krijgen is. De echte wedstrijdrijders en professionals rijden met dit materiaal. Let wel op als je wedstrijden wilt gaan rijden dat je fiets niet minder weegt dan 6.8kg want dat is door het UCI het gestelde minimum gewicht. Het enige nadeel aan carbon frames is dat het redelijk prijzig is.

Wil je meer lezen over Aluminium, staal, carbon of titanium? Neem eens rustig de tijd om deze webpagina door te lezen; http://www.smartcycles.com/frame_materials.htm

5

Re: Oriënteren op nieuwe fiets.

Ik heb zelf een triple (ultegra) omdat het gewoon zo op de fiets zat die ik kocht. Ik heb op het binnenste blad nog geen meter gereden ook niet bij de klimmetjes in het oosten (posbank) van ons land, dus wat mij betreft heb je em niet nodig in NL. Ik zou de keuze voor een fiets (die in de winkel staat) er dan ook niet van laten afhangen.

Wellicht dat als je kan samenstellen het een ander verhaal is.