1

Onderwerp: Holten 2015 -> ingekort

Wat mij betreft helaas, maar waar:

http://www.rtvoost.mobi/nieuws/nieuwsit … mp;mcats=1

2

Re: Holten 2015 -> ingekort

Lees het ook net, balen!
Dat het ingekort wordt vind ik niet zo vreemd, maar op de OD maar 2,5km lopen is wel heel drastisch.


Overigens klopt de informatie in je link niet (zoals het regionale media betaamt)

Hieronder de officiele info:

In verband met de voorspelde tropische temperaturen heeft de organisatie van de Triathlon Holten zich genoodzaakt gezien het programma aan te passen. Dit omdat veiligheid en gezondheid van alle deelnemers voorop staat.

Vrijdag 3 juli

De Rabo Kids Sprint Triathlon op vrijdagavond 3 juli a.s. is in zijn geheel afgelast. De Vivera run, ook op vrijdagavond, wordt eveneens in zijn geheel afgelast.

Voorzitter Martin Pieters licht het besluit op woensdag toe: “Gezien de verwachtingen voor vrijdagmiddag/avond is het laten doorgaan van deze evenementen niet verantwoord”.

Zaterdag 4 juli

Over de internationale wedstrijd, de Holten ETU European Premium Cup voor elite en junioren, zal later deze week een beslissing worden genomen in overleg met de wedstrijdverantwoordelijke (Technical Delegate) van de European Triathlon Union (ETU).

De Olympic Distance zal voor alle deelnemers worden ingekort. Besloten is om de afstanden te halveren en het looponderdeel te beperken tot 1 ronde. Dat betekent dat deelnemers 750 meter zullen zwemmen in de Domelaar, 20 kilometer zullen fietsen en 2,5 kilometer zullen hardlopen door Holten. De loopafstand van de bedrijven trio-triathlon, die dit jaar voor het eerst op het programma staat, zal ook worden gehalveerd. De zwem- en fietsafstand worden niet aangepast. De loopronde zal worden ingekort tot 500 meter.

Bij de 1/8 afstand wordt alleen de loopafstand aangepast. In plaats van twee rondes van 2,5 kilometer zullen de atleten 500 meter hardlopen.  De zwemafstand en de fietsafstand blijven gelijk.

Tijdens de wedstrijden op zaterdag zullen aanvullende maatregelen worden getroffen zoals; waterposten en extra verzorging na de finish.

De starttijden van alle wedstrijden blijven gelijk aan die, die eerder al gecommuniceerd zijn.



Deelnemers die in verband met de verwachte omstandigheden twijfelen over hun deelname kunnen zich tot zaterdagmiddag afmelden.

3

Re: Holten 2015 -> ingekort

Deze gaat tenminste nog door, ook al zijn het dan kortere afstanden.

4

Re: Holten 2015 -> ingekort

Als je op de site van de loopwedstrijden kijkt (losse veter) daar worden idd de meeste wedstrijden afgelast door de hitte.

5

Re: Holten 2015 -> ingekort

Totaal niet te vergelijken evenementen. Loopwedstrijden zijn veel massaler, meer mensen op een klein oppervlak en minder getraind (het gros).

6

Re: Holten 2015 -> ingekort

@NielsH, het zit je wel dwars he, dat met temperaturen van richting de 40 graden organisaties het zekere voor het onzekere nemen?

Wat als het halve deelnemersveld straks oververhit bij de EHBO aankomt, vind je het dan nog allemaal zo 'belachelijk'? Kom op man...

7

Re: Holten 2015 -> ingekort

Kreeg net de NTB nieuwsbrief met wat artikelen over sporten met dit weer. Een PDF uit een oud bondsblad en ik denk een heel nuttige link: http://www.sportzorg.nl/bibliotheek/war … inspanning

8

Re: Holten 2015 -> ingekort

Niels heeft in die zin gelijk dat het de deelnemers ook vrij staat te kiezen voor hun eigen veiligheid en comfort en niet te starten. Ze komen je echt niet thuis ophalen met het startpistool tegen je schedel als je niet op komt dagen hoor. Van diegenen die wel starten mag je aannemen dat ze de situatie behoorlijk overdacht hebben, we zijn allemaal grote jongens en meisjes.

Aan de andere kant heeft de organisatie ook een verantwoordelijkheid over de vrijwilligers, dat kan een goede overweging zijn om een evenement af te lasten. Dat de deelnemers (behoorlijk) fit zijn en lichamelijk wel een stootje aankunnen is één ding. Maar meneer de pensionado die fysiek wat minder goed in zijn vel zit maar zich wel met alle liefde inzet om ergens achterop het fietsparcours van god en iedereen verlaten met een vlaggetje auto's zit tegen te houden, die mag je ook niet vergeten.

9

Re: Holten 2015 -> ingekort

Hallo Woes,

Ik vind jou reactie zwaar overtrokken en weet niet waarom je zo op de man speelt.

Denk dat NielsH zijn opmerking deels terecht is. Ik lees nergens dat hij benoemt dat het belachelijk is etc.

Dat is hoe ik het lees. Ik begrijp de organisatie zeker en ook hun beslissing. Het zwem/fiets gedeelte is goed te doen. Daar ga je niet uitdrogen. Hoe jammer ik het vind dat lopen is ingekort (lopen is mijn sterkste onderdeel) vind ik het wel fijn dat het doorgaat.

Mocht het toch niet haalbaar zijn kunnen ze het alsnog aflassen

10

Re: Holten 2015 -> ingekort

Thijsie, Woes reageert waarschijnlijk op de reactie van NielsH in dit draadje:
http://www.triathlonforum.nl/viewtopic.php?id=3776

11

Re: Holten 2015 -> ingekort

Doei Holten, alle recreatieve series afgelast. Alleen de elite series gaan door, maar in de avond.

12

Re: Holten 2015 -> ingekort

Yep, net de mail ontvangen.

De organisatie van de Triathlon Holten kondigt opnieuw een aanpassing aan in het programma van de Triathlon.

Nadat vanmorgen opnieuw de weersverwachting is opgevraagd, is er een nieuwe afweging gemaakt. Deze voorspelling geeft nog extremere temperaturen en omstandigheden aan voor aanstaande zaterdag.

De beslissing is gemaakt om de recreantenwedstrijden op zaterdag in zijn geheel af te lassen. Zowel de Olympic Distance als de bedrijventeamwedstrijd als de 1/8 afstand gaan niet door. De internationale wedstrijden voor junioren en elite gaan wel door, maar zowel de afstanden als de starttijden worden aangepast. Verplaatsing van de wedstrijden naar een andere datum of dag is om organisatorische redenen niet mogelijk.

13 Laatst bewerkt door pannenkoek (02-07-15 17:13:13)

Re: Holten 2015 -> ingekort

Wel ook heel netjes dat je je inschrijfgeld kwijt bent. Maakt mij dan wel geen fluit uit, maar ik weet wel heel zeker dat de groepen waarop ze zich beroepen dat het verstandiger is af te gelasten, wèl een goed ander doel voor dat geld had kunnen bedenken. Iets over meten en 2 maten....

was dan fair geweest, en had iedereen een plek voor 2016 gegeven. Maar ja, kassa moet ook rinkelen natuurlijk, wss niet voldoende ruggengraat ondanks al die vette jaren om een tegenvaller op te vangen. Nogmaals, mij zal het een zorg zijn, maar ik vind het naar heel veel mensen toe niet chique.

14

Re: Holten 2015 -> ingekort

Geen restitutie van het inschrijfgeld is zeker jammer. Maar als je ziet wat hier in het dorp in de afgelopen week al is opgebouwd aan podia, tribunes etc. zijn de grootste kosten niet meer omkeerbaar, en zal het financieel gewoonweg niet haalbaar zijn om de deelnemers financieel te compenseren.

Erg jammer dat er niet voor gekozen is om het evenement te verplaatsen naar zondag. Al zal dat in een gemeente waar 40% SGP gestemt wordt waarschijnlijk totaal onbespreekbaar zijn.

15

Re: Holten 2015 -> ingekort

Er is volgens mij een jaar geweest waarin er op zaterdag én op zondag races waren. En hé... Holten is nog geen Rijssen he?

16

Re: Holten 2015 -> ingekort

hier ook dubbel gevoel:

Snap de keuze tov de vrijwilligers, maar voor de meeste athleten vind ik het eigen verantwoording. Van OD ingekort naar minder dan 1/8 was al heel drastisch. (volgens mij gaan de Frysman en IM Frankfurt gewoon door dit weekend)

Het inschrijfgeld; Holten is al relatief hoog qua inschrijfgeld, snap dat er kosten zijn gemaakt, maar had een fifty fifty oplossing netter gevonden

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

17

Re: Holten 2015 -> ingekort

Dat van de kosten is bullshit, maar juist het gevoel waar ze aan willen apelleren.
Het evenement lassen ze niet af hé, dat gaat door. Sterker nog, dat wordt tegen de logica in van de koele ochtend naar de broeierige avond verplaatst. Reden? De bierpomp moet en zal brullen zvrijdag en zaterdag avond, dat lukt je niet als de wedstrijden in de ochtend zouden zijn.... Cold hard fact.

En kosten, wat zijn kosten? Stel, er waren 2000 deelnemers, reken ff gemiddeld € 30 inschrijfgeld, is "maar" €60k. De helft daarvan is wel te stoppen, maar reken even dat slechts € 20k te stoppen is, dus een strop zou dreigen van € 40k. Verhoog met een legitieme reden die gecommuniceerd wordt het inschrijfgeld de komende 3 jaar met € 4,00 en je bent er al weer. Geen athleet die bij restitutie nu daar moeilijk over doet. Spreek met de rabo die als ik me bniet vergis sponsort dit af, en je leent vast gratis. Zo niet is er wel een andere sponsor die ze € 40k rentevrij leent, ze mogen bij mij aankloppen en het is geregeld. Een beetje gezonde organisatie van dit formaat dient ook een stroppenpot te hebben, kmt nog eens bovenop het bovenstaande.

Het is een kwestie van niet willen, zeer zeker niet van niet kunnen. Ik vind het echt droevig!

18

Re: Holten 2015 -> ingekort

Zelfs de ITU wedstrijd is verplaatst en gehalveerd. Sorry, dit gaat niemand buiten Nederland begrijpen. 35C is heel normaal voor een internationaal deelnemersveld. Die lui reizen de hele wereld over voor dit soort wedstrijden, een paar punten voor de ranking en hopelijk een paar euro’s prijzengeld. Vaak op basis van een hongerloontje. Je hebt een hele grote verantwoordelijkheid om hun wedstrijd onaangepast door te laten gaan als organisatie.
Oost Nederland heeft gemiddeld 8 tropische dagen per jaar. De kans op een tropische dag in juli en augustus is ongeveer 1 op 10, dit is zeker geen uitzonderlijke situatie. Ik vind dat iedere deelnemer aan een zomertriathlon vooraf moet nadenken dat het 30 graden kan zijn. Aanpassen is niet, de wedstrijd inkorten. Aanpassen is dat je als deelnemer zorgt dat je redelijk normale omstandigheden aankunt. En een tropische dag is niet half zo speciaal als deze week beweert wordt. Ik heb vandaag gewoon mijn lange duurrit van bijna 200km gedaan. Wel aangepast. En ik leef nog en zo.
Maar de hysterie heeft de overhand. Er waren vorige week al berichten over 40 graden. Nu weet iedereen die iets minimaals van meteorologie kent, dat geen enkele voorspelling langer dan 5 dagen in het voren waarde heeft. Dat heeft te maken met problemen met numerieke oplossingen van de stromingsvergelijkingen. De waarde van de 10 dagen voorspelling is bijna nul. De 10 dagen voorspelling is een speeltje van meteorologen. Maar het zaadje was gezaaid. De hysterie was niet meer te stoppen.
Vanochtend opende de twentse courant met een verhaal over 60 graden. Serieus. Het was net de Speld, zo treurig. http://speld.nl/2015/06/30/zaterdag-mogelijk-70-graden/
De werkelijke luchttemperatuur die erbij hoorde was overigens 31.8. Niks bijzonders. Het stond in de laatste zin in het artikel. Woensdag was een gewone dag die gemiddeld een keer of 5 voorkomt per jaar. Daar hoeft geen artikel aan gewijd te worden. Laat staan dat er geschreven dient te worden dat er ergens een plat dak 60 graden is geworden.

Ik heb 3 jaren in Duitsland gewoond. Ik heb nog steeds een heleboel Duitsers onder mijn facebook vrienden. Het aantal meldingen over de hittegolf van die lui? Nul. En het is daar warmer dan hier hoor. En het is daar bijna net zo ongebruikelijk dat het warm is.
Toen Holten in 2010 ook werd afgelast, deed ik een wedstrijd achter Berlijn in the fucking Regionalliga. Over amateurs gesproken. Daar was het 4 graden warmer dan in Holten. 40 echte graden. Niet de Nederlandse facebook 40 in de zon. We hebben het allemaal overleefd. We hebben na de tijd even met een liter bier in het meertje gelegen en toen zijn we naar huis gereden en hebben we nog meer bier gedronken. Daar werd ik toen wel heel ziek van maar dat is een andere discussie.
Maar Duitsers zijn qua warmte niet half zo hysterisch. Ze gaan niet massaal klagen. Ze hebben er vooraf ook even over nagedacht dat het heel goed mogelijk is dat het warm is.

Nu moeten zelfs internationale ELITE atleten, die echt wel hetere omstandigheden hebben getrotseerd, zelfs een ingekort programma draaien. Hysterie. Dit zijn atleten die Hawaii ook doen. Pros die zich voorbereiden op Rio. De zomer in Rio, dat is warm. Als men het in Nederland al niet meer aandurft om dit door te laten gaan, zijn we niet meer in staat om internationale wedstrijden te organiseren. Treurig.
Als ik ooit een vliegticket boek naar een internationale elite wedstrijd en die wordt afgelast voor dit soort weer, ga ik daar nooit weer heen. Belachelijk. En ik zou het de ITU kwalijk nemen als ze een internationale wedstrijd laten organiseren die zo makkelijk wordt afgelast. Twee dagen in het voren…

Het hoeft hier geen discussie meer te zijn over hoe je met warmte omgaat. Niemand in Nederland hoeft nog na te denken over sporten in de hitte want je evenement wordt toch afgelast bij een beetje zon. Maar mocht je een wedstrijd gaan doen over de grens, denk er dan even over na. Dit forum was een mooi voorbeeld van hoe het niet moet, in de laatste week zoveel berichten over wat te doen met hitte. Nou, die vraag dien je je als triathleet in januari te stellen. Je kunt je voorbereiden om veilig te sporten met 30 graden. Als je er even over nadenkt is het heel makkelijk om veel beter tegen de warmte te kunnen. Maar zodra je begint te lezen wat voor advies er de laatste week door de “experts” zoal gegeven wordt, dan snap je het probleem. Met zulke tips kun je beter niks lezen. Mijn moeder heeft vandaag 90km gefietst op een veredelde omafiets zonder electronica. Op een appelflap, frisdrank en wat karnemelk. Ze kan het navertellen. Het was wel lastig dat er af en toe wat zweet onder de bril lekte.

Maar voor degene die het begrijpt dat er wordt afgelast, hoe vaak mag een bepaald weertje voorkomen waarbij het uitzonderlijk genoeg is dat er vooraf geen rekening mee kon worden gehouden? Ik vind een gewone tropische dag er niet onder vallen. 8 per jaar gemiddeld, meestal in juli of augustus. Daar moet je in juli/augustus tegen kunnen als organisatie vind ik.

19

Re: Holten 2015 -> ingekort

Zo te zien heb je na je lange duurrit inderdaad nog aardig wat energie over  wink

20

Re: Holten 2015 -> ingekort

Godver, nu heb ik zin in appelflappen. Bedankt he?

21

Re: Holten 2015 -> ingekort

thijs schreef:

Zelfs de ITU wedstrijd is verplaatst en gehalveerd. Sorry, dit gaat niemand buiten Nederland begrijpen. 35C is heel normaal voor een internationaal deelnemersveld. Die lui reizen de hele wereld over voor dit soort wedstrijden, een paar punten voor de ranking en hopelijk een paar euro’s prijzengeld. Vaak op basis van een hongerloontje. Je hebt een hele grote verantwoordelijkheid om hun wedstrijd onaangepast door te laten gaan als organisatie.
.........

Goed verhaal, vorige week een 1/8 gedaan. Het lopen was warm al was er iets te weinig drinken er was dan wel een sproeier. Eerst nog maar eens zien of de 40 gehaald word, en alles verplaatsen naar de ochtend is ook mogelijk als je zou willen.

22

Re: Holten 2015 -> ingekort

thijs schreef:

Zelfs de ITU wedstrijd is verplaatst en gehalveerd. Sorry, dit gaat niemand buiten Nederland begrijpen. 35C is heel normaal voor een internationaal deelnemersveld. Die lui reizen de hele wereld over voor dit soort wedstrijden, een paar punten voor de ranking en hopelijk een paar euro’s prijzengeld. Vaak op basis van een hongerloontje. Je hebt een hele grote verantwoordelijkheid om hun wedstrijd onaangepast door te laten gaan als organisatie.

+1. Het probleem is 1 dode tijdens de wedstrijd en de rapen zijn gaar in de media tegenwoordig in Nederland.

23

Re: Holten 2015 -> ingekort

Met de zomer zijn we hysterisch, maar in de winter kunnen we er ook wat van. 3 vlokken sneeuw en het verkeer loopt volledig vast. In elk ander land halen ze hun schouders op en gaan gewoon verder, maar hier knalt je dan het ene na het andere weeralarm om de oren. Druktemakers.

24 Laatst bewerkt door woes (03-07-15 09:55:33)

Re: Holten 2015 -> ingekort

Livio Livius schreef:
thijs schreef:

Zelfs de ITU wedstrijd is verplaatst en gehalveerd. Sorry, dit gaat niemand buiten Nederland begrijpen. 35C is heel normaal voor een internationaal deelnemersveld. Die lui reizen de hele wereld over voor dit soort wedstrijden, een paar punten voor de ranking en hopelijk een paar euro’s prijzengeld. Vaak op basis van een hongerloontje. Je hebt een hele grote verantwoordelijkheid om hun wedstrijd onaangepast door te laten gaan als organisatie.

+1. Het probleem is 1 dode tijdens de wedstrijd en de rapen zijn gaar in de media tegenwoordig in Nederland.

Ik denk dat dit het gro(o)t(st)e risico is inderdaad. Sensatiezucht.