1

Onderwerp: Challenge Praag (MD triathlon)

Nog negen dagen!
Nog negen dagen voor mijn eerste halve triahtlon.
Een 10-tal maanden geleden werd ik uitgedaagd om in 2019 deel te nemen aan een halve triathlon. (De uitdager heeft ondertussen jammer genoeg moeten afhaken, maar komt wel mee supporteren!)

Negen maanden geleden sloot ik me aan bij de plaatselijke triathlonclub want in mijn eerste 2 triathlons overleefde ik maar net het zwemmen en leek het lopen door de misselijkheid meer op wandelen dan op lopen...
Competitiefreak als ik ben vloog ik er deze winter direct stevig in en was ik niet uit het zwembad te krijgen.
Gevolg ik zwom elke week sneller, maar mijn schouders vonden al dat zwemmen wat minder leuk.

Gelukkig vond ik sinds dit voorjaar de juiste grens tussen zwaar trainen en voldoende rusten en over 9 dagen sta ik dan ook met veel vertrouwen aan de start van mijn eerste "Middle Distance" triathlon!

Ik ben heel competitief ingesteld en daag mezelf dan ook graag uit dus hier mijn "als alles meezit" voorspellingen:

Zwemmen (1900m): 32'00 (1'41"/100m)
Fietsen (90.5km - 650HM): 2u24'00" (37.7km/u)
Lopen (21,3km): 1u22'00" (3'51"/km)
Wissels: 7' samen (op basis van uitslagen vorig jaar)
Totaal: 4u25'00"

Ik heb er alvast enorm veel zin in! Ook al voorspellen ze voorlopig 30°C+

De kans is klein maar moesten er hier nog mensen van het forum deelnemen hoor ik het graag!

2

Re: Challenge Praag (MD triathlon)

Wat een dappere streeftijden!
Ben benieuwd hoe je het ervaart, vooral het lopen op hoog tempo na 90km fietsen (ook op hoog tempo smile )

3

Re: Challenge Praag (MD triathlon)

Wow, zeker mooie streeftijden! En dat voor een eerste halve.
Heel veel succes en vooral ook veel plezier smile

4

Re: Challenge Praag (MD triathlon)

Heel veel succes en veel plezier!
Ben benieuwd of je je streeftijden zult halen!

5

Re: Challenge Praag (MD triathlon)

Succes! Volgens mij een hele gave triathlon om te doen, benieuwd naar je ervaringen. Je voorspellingen zullen niet uit de lucht zijn komen vallen en zijn zeker scherp. Ik ben met name benieuwd naar je lopen, zeker als het zo warm wordt.

6

Re: Challenge Praag (MD triathlon)

Je voorspellingen zijn scherp, maar volgens mij wel realistisch! Ik mocht willen dat ik zulke tijden kon fietsen, en vooral lopen! Veel plezier, en succes!

7

Re: Challenge Praag (MD triathlon)

het was close... Ik twijfelde tussen Praag en de Xterra in Zuid Tsjechie een week later smile Het werd de Xterra.

Mooie strakke tijden als je die kunt realiseren. Veel plezier en succes.

8

Re: Challenge Praag (MD triathlon)

Bedankt allemaal!
Nog minder dan 48u te gaan.
Parcours ondertussen uitgebreid kunnen verkennen en in de mate van het mogelijk aan de temperatuur kunnen wennen.
De benen zijn fris, de goesting groot!

Zaterdag geven ze voorlopig "maar" 32°C big_smile

Veel drinken en niet te zot doen op de heuveltjes en dan hoop ik toch nog steeds die 4u25 te halen... Ik ben benieuwd!

9

Re: Challenge Praag (MD triathlon)

Succes! Als je in 4,5u finished, en er redelijk vroeg gestart wordt heb je misschien niet zoveel last van de hitte smile .

10

Re: Challenge Praag (MD triathlon)

Veel succes en plezier! Hopelijk valt het met de hitte mee. Is het daar nu ook zo heet als in West-Europa?

Louise

11

Re: Challenge Praag (MD triathlon)

Succes en geniet ervan!!

12

Re: Challenge Praag (MD triathlon)

Het zit er op!
Mijn eerste halve triatlon werd een klein beetje een hel, maar toch heb ik op een bepaalde manier wel genoten.

Alles begon zaterdagochtend nochtans goed. Voor het eerst zou de temperatuur eens niet boven de 30°C stijgen en toen we om 12u20 het water indoken was het zelfs wat bewolkt.
Het zwemmen verliep ruig en met het gevoel dat ik technisch niet helemaal goed zwom toch helemaal volgens plan qua tempo.
Na 32'24" kroop ik uit het water als 33ste in mijn agegroup.

De wissel verliep ondanks de grote afstand vlot en een kleine 5 minuten later zat ik op mijn fiets en kon ik aan het pittige parcours beginnen. De eerste 10km waren nog vlak langs de rivier en de snelheid lag dan ook meestal rond de 40km/u.
Vervolgens volgde de toch best pittige helling richting het lokale rondje. Hier probeerde ik vooral mijn verstand te gebruiken en eenmaal boven en op het rondje dat we twee keer moesten afwerken kon ik me weer iets meer laten gaan al bleef het toch altijd goed nadenken over wat nog komen zou.
De fietsbenen waren super, maar helaas viel mijn eerste gelletje dat ik innam onmiddellijk slecht. Met de gedachte dat het nog wel een eindje fietsen was en de maag dus nog wel tijd had om zich te herstellen voor ik moest gaan lopen probeerde ik met net iets meer tijd tussen de gelletjes het voedselplan toch aan te houden.
De fietsbenen bleven ondertussen doen wat ze moesten doen en ik haalde de ene na de andere fietser in en mocht voor ik het wist alweer naar beneden duiken richting het centrum van Praag.
Na 2u33' op de fiets kwam ik opnieuw de wisselzone in. Iets trager dan de voorspelde prestatie, maar gezien het toch wel pittige en technische parcours een tijd waar ik echt wel mee tevreden was.
Na het fietsen was ik dankzij deze tijd ook opgeschoven richting de 14e plaats in mijn agegroup (12e fietstijd).

Helaas was vanaf ik de fiets aan de kant zette de pret voorbij en begon er een lange lijdensweg. De maag was er niet in geslaagd zich te herstellen op de fiets en ik was nog maar 2 kilometer ver of al het ingenomen voedsel kwam er langs de verkeerde kant opnieuw uit.
Ik hoopte ergens dat dit voor een minder misselijk gevoel zou zorgen maar helaas was dit niet het geval en was vervolgens ook alle energie uit mijn lichaam. Ik probeerde met cola mijn maag nog een beetje op gang te krijgen maar helaas had de maag ook daar geen zin in. De voorraad glycogeen in mijn lichaam zakte ondertussen stilletjes aan richting nul en veel meer dan futloos joggen zat er dan ook niet meer in waarbij ik de laatste ronde eigenlijk nog maar moeilijk wist waar ik mee bezig was. Na 2u05 wist ik de halve marathon toch te volbrengen en kon ik in de EHBO eventjes gaan bekomen aan het infuus.

Geen verhoopte toptijd dus maar wel een zeer mooie les naar de volgende.
Triatlon bestaat niet uit 3 disciplines, maar wel uit 4 disciplines. En die laatste discipline, het eten, heb ik duidelijk nog niet voldoende onder de knie.

5u18' werd uiteindelijk mijn totaaltijd. Een 43ste plaats op 101 finishers in mijn agegroup en een 190ste plaats op 563 over alle heren heen.

Niet slechts als ik het zo bekijk, maar voor een competitiefreak als mezelf uiteraard toch wel teleurstellend.

De komende weken ga ik in ieder geval opnieuw aan de slag met dat eten en dan hoop ik eind september het niveau dat ik dit seizoen wist te bereiken op de kwartafstand toch te kunnen doortrekken naar de halve afstand ook.
De conditie is in ieder geval super dus ik heb er vertrouwen in dat ik dat over een 8-tal weken nog eens zal kunnen naar boven halen.

13

Re: Challenge Praag (MD triathlon)

Toch gefeliciteerd met de finish van je eerste halve, wel balen dat je maag opspeelde.

Had je je eigen merk voeding bij je, of gebruikte je het van de organisatie?
En heb je tijdens je trainingen ook dezelfde voeding gebruikt?

Zelf zorg ik ervoor dat ik mijn eigen voeding heb, zeker wat repen en gels betreft.
Ik kan ook niet goed tegen veel gels, dus gebruik die enkel bij het lopen. Op de fiets eet ik vooral repen, winegums en smoothies (die laatste 2 zijn van powerbar).
Wellicht iets voor jou om ook mee te experimenteren tijdens je trainingen.

Wel een mooie fietstijd trouwens!

14

Re: Challenge Praag (MD triathlon)

Inderdaad gefeliciteerd vooral!

Maar rustig herstellen en erachter komen waarom het nu zo slecht viel. Dan komt het een volgende keer vast goed. Either you win some, or you learn some wink

15

Re: Challenge Praag (MD triathlon)

Petje af dat je gefinished bent! 1:22 voor ogen hebben en 2:05 lopen zal ook mentaal zwaar zijn geweest!
Heb je een vermoeden wat de oorzaak van de maagproblemen was? Water binnengekregen bij het zwemmen?

16

Re: Challenge Praag (MD triathlon)

Super dat je niet hebt opgegeven. Dat is je winst geweest.

Je moet sneller dan de klos zijn.

17

Re: Challenge Praag (MD triathlon)

Zeker knap dat je gefinisht bent, dat moet zwaar geweest zijn! Erg naar, die maagproblemen. Hoe gels vallen, verschilt nogal per merk, is mijn ervaring. Heb je er voldoende bij gedronken (water)?

Ik ben ook niet zo gel-fan, ik wissel ook af met vaster voedsel en kleinere dingen (winegums ook, ja).

Louise

18

Re: Challenge Praag (MD triathlon)

Ik eet op karakter gewoon die standaard fruit repen appel of bosvruchten van de appie tijdens het lopen.

Gaat verbazingwekkend goed. Samen met een bekertje water krijg ik die dingen in twee happen weg.

19

Re: Challenge Praag (MD triathlon)

zico schreef:

Ik eet op karakter gewoon die standaard fruit repen appel of bosvruchten van de appie tijdens het lopen.

Gaat verbazingwekkend goed. Samen met een bekertje water krijg ik die dingen in twee happen weg.

Even gechecked, en samenstelling verschilt niet eens zoveel met mijn sportrepen:
https://www.ah.nl/producten/product/wi4 … reep-appel
https://www.duursport.nl/amacx/energy-o … 0-gr-60051

Lijkt me trouwens echt niets tijdens het lopen big_smile
Hoe vaak neem je die tijdens een triathlon?

20

Re: Challenge Praag (MD triathlon)

Laatste triathlon Ironman OD Hoorn:

1 na het zwemmen, 2 tijdens het fietsen en 1 tijdens het lopen.

Deze dingen zijn ook niet heel stevig zoals veel 'professionele' sportrepen, daarom krijg je ze relatief makkelijk weg.

Die meer op banaan gebaseerde repen zijn vaak zo ontzettend stug en die kosten zelfs tijdens het fietsen relatief veel moeite om weg te krijgen.

21

Re: Challenge Praag (MD triathlon)

Ik eet ook vaak repen op de fiets bij een halve. Maar verschillende smaken repen van hetzelfde merk kunnen behoorlijk verschillen in aantal calorien, wel even op letten dus!

22

Re: Challenge Praag (MD triathlon)

zico schreef:

Laatste triathlon Ironman OD Hoorn:

1 na het zwemmen, 2 tijdens het fietsen en 1 tijdens het lopen.

Deze dingen zijn ook niet heel stevig zoals veel 'professionele' sportrepen, daarom krijg je ze relatief makkelijk weg.

Die meer op banaan gebaseerde repen zijn vaak zo ontzettend stug en die kosten zelfs tijdens het fietsen relatief veel moeite om weg te krijgen.

Dat is inderdaad wel te doen. Op de hele heb ik ik elke 20-25 minuten een gel genomen, dat gaat echt niet met repen.

Vast voedsel tijdens het fietsen is inderdaad wel fijn, maar doe ik bij kortere afstanden ook niet.

Sorry Ruben, voor het kapen van dit topic. wink

23 Laatst bewerkt door Ruben89 (31-07-19 22:30:58)

Re: Challenge Praag (MD triathlon)

Geen probleem dat het topic gekaapt wordt ;-)
Er komen nog nuttige tips uit!

En om op de andere vragen te antwoorden.
Geen idee waar de problemen van kwamen voorlopig...
Ik had de gelletjes op voorhand goed geoefend en op training geen problemen gehad, maar op de wedstrijddag dus helaas wel. Enkel mijn eigen gelletjes gebruikt en geprobeerd om er voldoende bij te drinken (aangezien het ook nog bijna 30°C was).

Ondertussen heb ik in ieder geval van veel mensen binnen mijn club en van onze voedingssponsor nog veel tips gekregen dus de komende weken ga ik aan de slag om nieuwe dingen uit te proberen op training.
- In het begin van de training/wedstrijd ga ik proberen eerst wat vast voedsel op te nemen.
- De gelletjes op de fiets ga ik in een drinkbus doen en verdunnen met water + afwisselen met sportdrank=> Zodat ik in in totaal minder gelletjes moet opnemen en toch voldoende koolhydraten binnen heb.
- Tijdens het lopen ga ik dan voor de gelletjes aangevuld met water.

8 weken richting mijn volgende halve, dus tijd genoeg om dingen uit te testen in ieder geval.

En mentaal was het inderdaad zwaar... Al na 500m wist ik dat het niks ging worden wat zwaar dragen is als heel prestatiegericht sporter en toen na 2km de miserie echt begin kreeg ik echt wel een mentale klop. Blij dat iets verder mijn vrouw stond om mij weer "op gang" te krijgen.
En aangezien ik maanden heb getraind richting deze wedstrijd wou ik ook wel gewoon aankomen, hoe ver het ook van mijn doel was...

24

Re: Challenge Praag (MD triathlon)

Ik denk dat je voor een eerste halve de lat hoog had liggen.
Die laatste zin, gewoon fi ishen, moet m.i. je enige doel zijn bij je eerste lange wedstrijd. Je hebt nl echt nog geen idee waar je aan begint en het is meer dan zwemmen, fietsen en lopen.
Dus advies voor je volgende: laat alle tijden lekker overboord en ga er eerst eens van genieten!!

25

Re: Challenge Praag (MD triathlon)

Niets mis met gezonde ambitie, maar snap goed de teleurstelling en dat is ergens wel zonde voor een eerste halve.

Zelf had ik best veel aan wat hier geschreven is voor ik mn eerste halve deed > https://www.triathlonforum.nl/viewtopic.php?id=4992

Doelen stellen is trouwens echt prima omdat je wat hebt om naartoe te werken. Maar genieten is misschien nog wel wat belangrijker.