Het zit er op!
Mijn eerste halve triatlon werd een klein beetje een hel, maar toch heb ik op een bepaalde manier wel genoten.
Alles begon zaterdagochtend nochtans goed. Voor het eerst zou de temperatuur eens niet boven de 30°C stijgen en toen we om 12u20 het water indoken was het zelfs wat bewolkt.
Het zwemmen verliep ruig en met het gevoel dat ik technisch niet helemaal goed zwom toch helemaal volgens plan qua tempo.
Na 32'24" kroop ik uit het water als 33ste in mijn agegroup.
De wissel verliep ondanks de grote afstand vlot en een kleine 5 minuten later zat ik op mijn fiets en kon ik aan het pittige parcours beginnen. De eerste 10km waren nog vlak langs de rivier en de snelheid lag dan ook meestal rond de 40km/u.
Vervolgens volgde de toch best pittige helling richting het lokale rondje. Hier probeerde ik vooral mijn verstand te gebruiken en eenmaal boven en op het rondje dat we twee keer moesten afwerken kon ik me weer iets meer laten gaan al bleef het toch altijd goed nadenken over wat nog komen zou.
De fietsbenen waren super, maar helaas viel mijn eerste gelletje dat ik innam onmiddellijk slecht. Met de gedachte dat het nog wel een eindje fietsen was en de maag dus nog wel tijd had om zich te herstellen voor ik moest gaan lopen probeerde ik met net iets meer tijd tussen de gelletjes het voedselplan toch aan te houden.
De fietsbenen bleven ondertussen doen wat ze moesten doen en ik haalde de ene na de andere fietser in en mocht voor ik het wist alweer naar beneden duiken richting het centrum van Praag.
Na 2u33' op de fiets kwam ik opnieuw de wisselzone in. Iets trager dan de voorspelde prestatie, maar gezien het toch wel pittige en technische parcours een tijd waar ik echt wel mee tevreden was.
Na het fietsen was ik dankzij deze tijd ook opgeschoven richting de 14e plaats in mijn agegroup (12e fietstijd).
Helaas was vanaf ik de fiets aan de kant zette de pret voorbij en begon er een lange lijdensweg. De maag was er niet in geslaagd zich te herstellen op de fiets en ik was nog maar 2 kilometer ver of al het ingenomen voedsel kwam er langs de verkeerde kant opnieuw uit.
Ik hoopte ergens dat dit voor een minder misselijk gevoel zou zorgen maar helaas was dit niet het geval en was vervolgens ook alle energie uit mijn lichaam. Ik probeerde met cola mijn maag nog een beetje op gang te krijgen maar helaas had de maag ook daar geen zin in. De voorraad glycogeen in mijn lichaam zakte ondertussen stilletjes aan richting nul en veel meer dan futloos joggen zat er dan ook niet meer in waarbij ik de laatste ronde eigenlijk nog maar moeilijk wist waar ik mee bezig was. Na 2u05 wist ik de halve marathon toch te volbrengen en kon ik in de EHBO eventjes gaan bekomen aan het infuus.
Geen verhoopte toptijd dus maar wel een zeer mooie les naar de volgende.
Triatlon bestaat niet uit 3 disciplines, maar wel uit 4 disciplines. En die laatste discipline, het eten, heb ik duidelijk nog niet voldoende onder de knie.
5u18' werd uiteindelijk mijn totaaltijd. Een 43ste plaats op 101 finishers in mijn agegroup en een 190ste plaats op 563 over alle heren heen.
Niet slechts als ik het zo bekijk, maar voor een competitiefreak als mezelf uiteraard toch wel teleurstellend.
De komende weken ga ik in ieder geval opnieuw aan de slag met dat eten en dan hoop ik eind september het niveau dat ik dit seizoen wist te bereiken op de kwartafstand toch te kunnen doortrekken naar de halve afstand ook.
De conditie is in ieder geval super dus ik heb er vertrouwen in dat ik dat over een 8-tal weken nog eens zal kunnen naar boven halen.