26

Re: Inspanningstest beginner

Ik heb, na mijn eerste halve, ook een inspanningstest gedaan. Ik wilde mijn hartslagzones weten om zo wat gerichter te kunnen trainen. Na de test kwam de arts met de mededeling dat ze iets gezien hadden op het hartfilmpje wat ze niet vertrouwden. Mocht niet meer sporten (of mijn hartslag boven de 100 laten komen). Na onderzoek bij de cardioloog kwam eruit dat ik af en toe een extra hartslag heb boven de 110. Hij vond dat geen reden om niks meer te doen. Als ik er zelf geen last meer van had kon ik gewoon sporten.
Dus af en toe een algehele check van je lichaam lijkt mij niet verkeerd.

Triathletes don't get older. They just change their age group.

27

Doen in Nederland de coaches zelf geen inspanningstesten? Omdat de meeste altijd naar zo een centrum gaan. Bij ons in Belgie neemt meestal gewoon je coach een lactaattestje af.

28

Ronnyke, ik heb geen coach.
En mijn zorgverzekering vergoed de test bij het SMA, dus tsja, dan is de keuze niet zo moeilijk voor mij smile

29

Hedcandy schreef:

En mijn zorgverzekering vergoed de test bij het SMA, dus tsja, dan is de keuze niet zo moeilijk voor mij smile

Ok maar dat kun je toch niet onbeperkt doen denk ik? En een inspanningstest moet je toch in regelmaat herhalen, in het begin van je opbouw en naar een wedstrijd toe... ik doe er normaal een 4 tal per jaar.

30

Voor het bepalen van je hf zones is 1x per jaar genoeg hoor...

31

ronnyke schreef:
Hedcandy schreef:

Ok maar dat kun je toch niet onbeperkt doen denk ik? En een inspanningstest moet je toch in regelmaat herhalen, in het begin van je opbouw en naar een wedstrijd toe... ik doe er normaal een 4 tal per jaar.

Die vergoed ieder jaar tot een X bedrag.

Ik heb net een afspraak gemaakt bij SMA Midden Nederland. De verzekering vergoed meerdere componenten; het sportmedisch onderzoek tot € 200, sportmedische begeleiding tot € 150, dynamische fietspositiebepaling (vanuit collectief NTB) tot € 100. In totaal kom je tot € 450 per jaar aan vergoeding in aanmerking.

De duurste test (TOP Triathlon) kost € 415. Daarvoor meten ze je hartslagzones dmv ademgasanalyse op zowel fiets als loopband (het onderzoek). Ook wordt er gekeken naar je fysieke gesteldheid (fietspositiebepaling). Ze geven obv daarvan ook een trainingsadvies obv je belastbaarheid (het advies).

Ze stellen de factuur dusdanig op dat er meerdere regels op komen zodat alles (in mijn geval) onder de dekking van de zorgverzekeraar valt.

Omdat het toch volledig vergoed wordt heb ik er voor gekozen voor nu de meest uitgebreide test te nemen. Ook omdat iedere keer als ik net een beetje fit begin te worden ik toch wel weer tegen een blessure(tje) aanloop sinds ik 4-5 jaar geleden weer ben begonnen met sporten. Maar ook omdat ik daarvoor 17 jaar niets heb gedaan. Just to be sure zeg maar.

Een volgende keer zal ik waarschijnlijk alleen de zones laten herbepalen gok ik zomaar. En dat kan dan in het nieuwe kalenderjaar opnieuw volledig vergoed smile

32 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (09-04-21 14:21:18)

Ik doe de maximaaltesten tegenwoordig meestal bij mn coach of zelf.
Bij de SMA-instellingen waar ik ben geweest moest je op zo'n krakkemikkige fiets en kon je niet lopen.
Niet heel representatief dus, maar prima om mee te beginnen. Ze testen in Rotterdam-Zuid ook wedstrijdzeilers en boksers die een gezondheidsverklaring nodig hadden, en in West de voetballers voor Sparta.

En ik vond de gezondheidscheck echt wel nuttig. Zo bleken mn bloedwaarden (Hb vooral) echt schrikbarend laag.
Daar had ik anders pas achtergekomen op het moment dat het echt mis ging.

33

Hedcandy schreef:

Voor het bepalen van je hf zones is 1x per jaar genoeg hoor...

Daar ben ik het dan weer niet mee eens, je conditie gaat er normaal gedurende het seizoen op vooruit dus veranderen ook je hartslag zones, een FTP test word toch ook om de 4a5 weken herhaald anders ga je weinig progressie maken.

34

LindaRotterdam schreef:

Bij de SMA-instellingen waar ik ben geweest moest je op zo'n krakkemikkige fiets en kon je niet lopen.
Niet heel representatief dus, maar prima om mee te beginnen. Ze testen in Rotterdam-Zuid ook wedstrijdzeilers en boksers die een gezondheidsverklaring nodig hadden, en in West de voetballers voor Sparta.

En ik vond de gezondheidscheck echt wel nuttig. Zo bleken mn bloedwaarden (Hb vooral) echt schrikbarend laag.

Daarom heb ik specifiek voor Amersfoort gekozen, daar heb ik alleen nog maar goede verhalen over gehoord. Is ook de bondsarts van de NTB die daar werkt.

35

sanger schreef:
LindaRotterdam schreef:

Daarom heb ik specifiek voor Amersfoort gekozen, daar heb ik alleen nog maar goede verhalen over gehoord. Is ook de bondsarts van de NTB die daar werkt.

In Amersfoort heb ik ook een dynamische fietsmeting gedaan, is me heel goed bevallen.

36

Bij SMA Midden Nederland in Amersfoort hebben ze inderdaad een goede indoor fiets en loopband. Je mag ook je eigen fiets meenemen (wel van te voren aangeven) als je dat prettiger vindt.
Ik doe elk jaar daar de triathlon specifieke onderzoek of tri combi test. Tot nu toe elke keer erg goed bevallen! Komende week weer smile
Gedurende het jaar kan je inderdaad nieuwe hartslag zones dmv lactaattesten eenvoudig laten doen en natuurlijk regelmatig FTP testen.

Mijn triathlon blog: www.ironlen.com

37 Laatst bewerkt door Louise (11-04-21 15:32:13)

olaf2004 schreef:

Ik heb, na mijn eerste halve, ook een inspanningstest gedaan. Ik wilde mijn hartslagzones weten om zo wat gerichter te kunnen trainen. Na de test kwam de arts met de mededeling dat ze iets gezien hadden op het hartfilmpje wat ze niet vertrouwden. Mocht niet meer sporten (of mijn hartslag boven de 100 laten komen). Na onderzoek bij de cardioloog kwam eruit dat ik af en toe een extra hartslag heb boven de 110. Hij vond dat geen reden om niks meer te doen. Als ik er zelf geen last meer van had kon ik gewoon sporten.
Dus af en toe een algehele check van je lichaam lijkt mij niet verkeerd.

Dat vind ik juist een voorbeeld van de zinloosheid ervan: ze vinden iets, maar er is niks.

sanger schreef:
Louise schreef:
sanger schreef:

Nu wil ik me, op mijn 40e, serieus me gaan inspannen voor een halve en ik wil daarom ook weten hoe mijn lichaam er aan toe is.

Dat vertelt je lichaam je veel beter dan een test of check-up. Als er iets is, geeft je lichaam daar wel signalen van. Dus belangrijker dan een test is leren luisteren naar je lichaam. Een test licht er maar een paar dingetjes uit én is een momentopname.

Louise

Mee eens dat het een testopname is, maar heeft dat invloed op de max hartslag die er uitkomt?

Ja, juist - maximale hartslag is als geen andere waarde gevoelig voor de vorm van de dag. Je komt alleen maar op je maximale hartslag uit als je die dat kunt 'sterven', en dat hangt af van  lichaam én geest. En ook nog van het protocol (de opbouw) van de test. Maximale hartslag is trouwens niet zo'n heel relevante variabele bij het trainen - het gaat vooral om vetverbrandingsgrens en omslagpunt. Maar alle waarden kunnen van dag tot dag behoorlijk variëren. Zeker bij vrouwen overigens, want de hormonen spelen een rol. Maar bij mannen ook.

sanger schreef:

En mijn probleem is toch wel dat ik niet zo gevoelig ben voor signaaltjes van mijn lichaam met blessures als gevolg. En als ik ze wel voel dan "schrik" ik daar zo van dat ik gelijk niets meer doe. Ik heb dus meer nodig dan een lichaamseigen systeem helaas.

Wel goed dat je dat in de gaten hebt van jezelf! Meten kan zeker helpen, maar het risico is wel dat het je nog verder vervreemdt van je lichaamsgevoel. Wat je sowieso nodig hebt, want er zijn een boel belangrijke dingen gewoon niet te meten.

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

38

Ik probeer altijd wel meerdere mogelijke signalen in de gaten te houden. Pijntjes, hoe voel ik me, hoe herstel ik, hartsalg tijdens sporten, en dan ook hartslag relatief tov effort en gevoel. Sommige dagen voelt het alsof het veel meer moeite kost, maar volgens de hartslag is dan niet zo, of andersom. In het eerste geval kan het zijn omdat ik al moe was, maar let ik misschien wat meer op snel de vermoeidheid minder wordt. Als de hartslag relatief hoog is, maar het voelt makkelijk, dan ben ik iets alerter op niet te hard te trainen. Maar als ik me goed voel, is het meestal wel zo dat alle metrics hetzelfde aangeven, dus als er dan iets afwijkends is, kun je daar wat alerter op zijn.

39

Gisteren toen ik mijn laatste training uitleesde zag ik een hartslag van 212bpm dat zal wel een foutje geweest zijn hoop ik? Ben wel even heel diep gegaan maar dan nog.....