1

Onderwerp: Laatste trainingen voor wedstrijd

Hallo allemaal,

Zondag 4 Juli doe ik de Veluwezoom trail 15km, wat is jullie advies om de laatste iets minder als twee weken nog te trainen?
Ik heb zondag nog een training gedaan van 15km  met 235 HM
Ik loop nu ongeveer 4 maanden, moet ik de trainingsomvang nu al terugbrengen, of pas in de laatste week?
En hoeveel dagen voor de wedstrijd adviseren jullie mij om rust te houden?
Alvast bedankt voor de reacties.
Ik loop nu 3 maal per week, 2 keer kort en 1 keer lang.

2

Re: Laatste trainingen voor wedstrijd

Ligt eraan hoe je je normaliter voelt. Als je de lange training normaal in het weekend doet, hoe voel je je dan voor de start? En hoe voel je je bij de eerste korte training na de lange training?
Heb je al op wedstrijdtempo getraind? Intervallen en/of progressive runs?
Het makkelijkste is eigenlijk in de laatste week de twee korte trainingen nog iets korter maken in afstand, maar wel ff wat prikkels voor wedstrijdsnelheid erin hebben met wat intervallen. Of je de laatste long run aanpast hangt erg af van hoe lang die normaal is, en hoe snel je er normaal van hersteld. Pas dat aan zodat je je weet dat je er goed van hersteld iig.

3

Re: Laatste trainingen voor wedstrijd

Met dit soort volumes, gewoon in de laatste week alleen twee keer kort en rustig lopen (laatste keer ong 48 uur vantevoren) en je bent goed uitgerust aan de start met wakkere spieren.

4

Re: Laatste trainingen voor wedstrijd

Algemeen advies: voor een wedstrijd in geval van twijfel altijd liever te weinig doen dan te veel. Je traint er niks meer bij, en je kunt beter wat ondertraind aan de start staan dan vermoeid.

Leuk trouwens, Veluwezoomtrail, heb ik vorige week nog gedaan, georganiseerd door de atletiekvereniging van mijn man. Schitterend gebied!

Louise

5

Re: Laatste trainingen voor wedstrijd

Dank je wel voor de reacties, ik ga ze allemaal gebruiken super!!!