1 Laatst bewerkt door PA9CW (11-08-08 22:28:46)

Onderwerp: Tips voor de aanloop naar Almere.

Ik ga voor het eerst een hele triathlon in Almere doen. Ik heb al wat kwartjes gedaan, maar dan nu eindelijk een echte hele. Ik ben vanaf 1 januari in training onder begeleiding van een coach. Die stuurt schema's op. En zorgt dat het allemaal klopt.
Mijn vraag: is er iemand die tips heeft in de aanloop naar de hele triathlon in Almere ? Ik ben welliswaar al jaren een duursporter ( Weissensee, L-B-L, AGR, marathons, ultraloop enz. ) maar wellicht zijn er toch bruikbare tips van mede-triathleten ?
De bekende tips zijn natuurlijk : Goed eten, genoeg slaap, geen alcohol en 2 a 3 lieter water per dag. Materiaal in orde.

Tips voor de "wedstrijd" zelf zijn uiteraard ook welkom.

Alvast bedankt voor reacties.

Tonnie

2

Re: Tips voor de aanloop naar Almere.

Als je de mogelijkheid hebt een keer het parcours verkennen is een absolute aanrader! Dan kan je makkelijker de race visualiseren in je hoofd, weten wat je tegen gaat komen scheelt enorm!
En tijdens de race de wedstrijd opdelen in stukjes i.p.v. de hele race ineens. Dus eerste doel het zwemmen, dan per fietsronde en dan per loopronde. Dat is mentaal beter te doen.
En natuurlijk je voeding van tevoren uitgeprobeerd te hebben in de training, geen nieuwe dingen op raceday, vetrouw op de trainingen die je gedaan hebt.
En het belangrijkste is te genieten van de dag want hij is voorbij voor je het weet!!
Succes met de laatste voorbereidingen!

3

Re: Tips voor de aanloop naar Almere.

Irongirl,

Bedankt voor je reactie. Jij bent de eerste die de tip geeft "Geniet ervan, want het is zo voorbij." Dat heeft eigenlijk nog niemand gedaan in mijn omgeving. Sterker nog, de meeste ( eigenlijk allemaal ) verklaren me voor gek. Dat kan toch niet, zeggen ze dan. Je bent niet goed wijs !
Ondanks mijn trainingsarbeid zal het toch wel een lange dag worden. Ik schat, als ik binnen de limiet van 2u 15 uit het water stap, er toch wel dik 14 uur over te doen.

Je andere tip is inderdaad ook wel een goede. Ik heb het parcours op internet bekeken en ga als ik er donderdag al ben het bekijken/fietsen/lopen. Dat is inderdaad een goede tip.

Ik echter nog 1 vraag.

Ik las tot mijn verbazing in het magazine 8 van de NTB op badzijde 15 het volgende : " Deelnemers moeten er overigens rekening mee houden dat er "NED" of "NEDERLAND" op hun outfit dient te staan in een formaat dat 3 keer groter is dan eventueel sponsorlogo's.

Geld dit voor iedere deelnemer ? Of alleen voor de echte "cracks" ? Kortom, moet ik nu andere kleding aanschaffen ?

Groeten Tonnie Raemakers.

4

Re: Tips voor de aanloop naar Almere.

Hoi Tonnie,

toen ik met Hele Triatlons begon kreeg ik ook de reactie "jij bent gek", inmiddels is mijn omgeving er wel aan gewend, en het kan altijd gekker hoor! Je zal tijdens de race ook jezelf (vooral tijdens het lopen) echt wel een paar keer afvragen '" waar ben ik in godsnaam mee bezig...." maar zodra je die finish in zicht hebt weet je waar je het voor doet, dat gevoel vergeet je nooit meer!
En de spierpijn de volgende dagen trouwens ook niet wink

Dat gedoe over de outfit geldt volgens mij alleen voor deelnemers aan het WK, zij komen immers voor hun land uit. Voor de Hele gelden deze regels niet, ook tijdens het EK 2 jaar geleden moesten de EK-gangers aan deze kledingvoorschriften voldoen en wij op de Hele niet. Gewoon je kleding aantrekken waar je altijd in hebt getrained en waarvan je weet dat het lekker zit en niet schuurt of gaat irriteren na x-uren.

Groet, Irene

5 Laatst bewerkt door Hans van Vlijmen (17-08-08 19:42:51)

Re: Tips voor de aanloop naar Almere.

Tonnie

Wat Irongirl schrijft "geniet ervan "is helemaal juist en wat ik verder eraan toe wil voegen is het volgende:
Neem alle tijd voor de voorbereiding en wees ruim op tijd zodat je je niet hoeft te haasten op de wedstrijddag
Gezien je verwacte zwemtijd is het beste dat je wat achteraan en aan de buitenkant kunt starten zodat je niet in het gedrang komt te liggen of bij vooraan starten dat je door andere zwemmers wordt overzwommen
Op de fiets moet het makkelijk gaan want de wind neemt in Almere altijd toe met het vorderen van de fietsondes vele gaan hierbij  in de fout door in het begin veel te hard te gaan en dan helemaal uitgeblust nog aan het lopen moet beginnen
Denk aan voldoende eten en drinken ook dit is erg belangrijk
Gouden regel KOM FRIS VAN DE FIETS AF
Lopen begin rustig en probeer wel te blijven hardlopen i.p.v te wandelen en neem bij elke post drinken of iets anders sla dus geen posten over met het idee het is niet warm of ik voel me goed want bij niet voldoende eten en of drinken krijg je de rekening gepresenteerd
Finish : Wees trots op jezelf en neem de atmosfeer goed op de eerste hele triatlon vergeet je nooit meer  SUCCES