26

Re: GPS op de fiets

petitmas schreef:

@Bauke

Ik ben het helemaal met je eens dat ik het er oneens mee ben :-)

overigens mag ik wel iets verkeerd "vinden", het blijft tenslotte niet meer dan mijn mening

A+

Is het erg als ik mijn mening vorm terwijl ik niet eens een fiets in bezit heb, of is deze dan per definitie verkeert? tongue

27

Re: GPS op de fiets

Er staat trouwens een stukje over GPS in het blad 'Fiets' van deze maand.
Dus Paul, misschien moet je dat ook maar even lezen.

gr.

28

Re: GPS op de fiets

maakt meer los dan je zou verwachten... Wat gek dat iemand die zo'n aversie heeft tegen GPS (of moderne technologie in het algemeen, gebaseerd op de opmerking over de iphone 4) zich zo weet te mengen in dit topic.

Gadgets zijn dingen waar je eigenlijk geen klap aan hebt, maar wel leuk zijn voor jezelf. en daarom sport ik, voor mezelf. Als ik genoeg heb een paar schoenen, een oude fiets en een zwembrilletje is dat prima. als ik liever met compressiekousen, 310XT HRM met quick release kit en tijdritfiets dit wil doen, is dat ook prima!

on-topic: Mocht ik een keer ergens een bepaalde route willen fietsen, zonder al te veel fout te fietsen dan zou zo'n track handig kunnen zijn. Ga ik toch binnenkort eens proberen. Maar wat ik dus begrijp is dat je zo'n daadwerkelijke GPS niet echt kan gebruiken om de weg te vinden, maar meer om een vooraf ingestelde route te laten volgen?

groet

29

Re: GPS op de fiets

petitmas schreef:

Ja stel je voor dat je opgelet zou hebben tijdens de topografie op school.
Er staan hier mensen die naar de apotheek moeten, vragen waar het is (3 km verder) en staan al met de tom tom klaar. Dat weiger ik dus uit te leggen.

Waar heb je op de fiets in hemelsnaam een GPS voor nodig? Weet je soms de weg niet in je eigen provincie? Heeft de ANWB alle borden weggehaald? Wel eens gehoord van de Michelingids? Even een kopietje maken, in je achterzak stoppen en lekker gaan fietsen.

Voor op de ATB kan ik het me voorstellen, want dan kan je op paadjes komen die niet op google maps te zien zijn, tenminste hier is dat zo. Dus voor op de ATB begrijp ik het wel

A+

Topic even verder doorgelezen. Het ging mij erom dat ik in een mij onbekende omgeving (Zoetermeer, Zuid-Holland) de weg niet kon vinden omdat er geen wegwijzers stonden. Ikzelf woon in Eindhoven, dus Zoetermeer maakt geen deel uitvan mijn  normale trainingsgebied. De ANWB hweeft geen borden weggehaald, er zijn blijkbaar nooit borden geplaatst.
Op de heenweg van Krimpen aan de Lek (waar mijn vriendin woont) naar Lisse (waar ik vrienden wilde bezoeken) kwam ik ook door Zoetermeer, en moest richting Leiden. Ook 3 keer de weg gevraagd, en in Zoetermeer 2 wegwijzers gezien naar Leiden. Eentje toen ik een fietspad opreed, en de volgende ongeveer anderhalve kilometer verderop. Op hetzelfde fietspad dus, en in de richting waar ik vandaan kwam. Tussendoor geen afslagen of kruisingen, daar kon het dus niet aan liggen.
Ik had globaal een route in gedachten, maar daar had ik dan wel de (niet aanwezige) wegwijzers voor nodig. Ik fiets dus ook in mij onbekende gebieden, en heb niet altijd zijn  om een routebeschrijving of kaart mee te nemen. Dat kun je "lui" of "praktisch" noemen. Bovendien zijn  de meeste kopietjes niet bijzonder regenbestendig.
Verder is een gps niet alleen op de fiets te gebruiken, maar ook op de motor of in blik.

30

Re: GPS op de fiets

Sander B schreef:

Er staat trouwens een stukje over GPS in het blad 'Fiets' van deze maand.
Dus Paul, misschien moet je dat ook maar even lezen.

gr.

Morgen dus even richting tijdschriftenschap, 'Fiets' scoren.

31

Re: GPS op de fiets

Juhroen schreef:

Maar wat ik dus begrijp is dat je zo'n daadwerkelijke GPS niet echt kan gebruiken om de weg te vinden

Jawel, dat kan wel.
Maar je moet niet verwachten dat het allemaal zo gebruiksvriendelijk is als zo'n grote TomTom in de auto.

Je krijgt geen teksten te horen alleen een piepje als je moet afslaan bijvoorbeeld en dan heb je een vrij klein schermpje om te kijken welk straatje je precies in moet.

Dat piepje kan je ook uitschakelen.
Ik heb meestal gewoon alleen een paarse lijn die ik volg. Boven de kaart staat mijn hf en cadans dus ik kijk toch regelmatig en meestal weet je wel ongeveer hoe je gaat rijden.

Hoofdfunctie van zo'n ding is toch het rijden van routes in onbekend gebied en wat napret voor in je (digitale) logboek.
Ik ken trouwens ook niemand die steeds van onbekend adres naar onbekend adres rijd op de fiets.

32

Re: GPS op de fiets

neenee, uiteraard rijdt je niet altijd onbekend. Sterker, je rijdt meestal wel bekend. Maar bijv. op fietsweekend in de bergen ofzo is het natuurlijk wel aardig. of het verhaal van Paul..
Maar ik ga eerst eens met die track proberen te rijden en dan wel zien hoe dat gaat. thnx voor de info!

33

Re: GPS op de fiets

@Juhroen

Hoho......ik ben zelf juist een gadget man heb alleen chronisch geldgebrek............... Ik heb ook navigatie in mijn auto, maar das meer om door Europa heen te komen of het huis na de 4e boom rechts op een landweggetje te vinden.

Maar ik realiseer me dat ik (kennelijk) van een andere generatie ben :-) Ik heb absoluut NIETS tegen gadgets. het woord "i-phone" gebruikte ik slechts ter illustratie. Hier bij ons werden 2 i-phones als "babyphone" gebruikt. Dat vind ik (en gelukkig vele anderen ook) dus helemaal nergens over gaan. Maar goed das een hele andere discussie.

Iedereen moet vooral lekker doen wat hij/zij wil, met of zonder navigatie op de fiets. maar ik dacht toch dat ik, juist op een forum waar gediscussierd kan worden, moet kunnen zeggen dat IK het raar vind om met een GPS te gaan fietsen. Kom je dan elke week op een route die je niet kent? Rij je elke week meer dan 100 km op snelheid op een parcours dat je niet kent?

DAAR gaat het mij om. Als ik voor de 1e keer van A naar B moet en ken de weg daar niet dan kijk ik op een kaart, maak een briefje met de namen waar ik langs moet, briefje in een zakje en klaar. Tegenwoordig heb je daar GPS voor. Prima als je voor AL die ritten waar je de weg niet kent zo'n apparaat op je fiets gaat zetten. IK VIND dat dus overdreven en zeg dus niet DAT DAT OVERDREVEN IS !

Wellicht is mijn verhaal nu wat duidelijker. Ik ging er hier in de discussie van uit dat men ook aan het trainen was met een GPS (wat een aantal ook doen volgens mij) en dat zou dus betekenen dat je nergens de weg weet, zelfs niet na een paar jaar. Maar dan nog, als je het leuk vindt om er mee rond te rijden en te laten zien dat je een GPS op je fiets hebt.........gefeliciteerd. Op de ATB..........helemaal mee eens !

A+

34

Re: GPS op de fiets

Helder verhaal Arthur. Ik snap je verhaal nu inderdaad beter. Hiervoor kwam het, op mij, over alsof je falikant tegen was.
Ik kan me namelijk wel vinden in het verhaal Paul vinden dat de ANWB niet altijd de juiste informatie verschaft. Of niet volledig. of niet. en op die momenten kan GPS dus erg praktisch zijn, mijn inziens.
Verder denk ik dat hét verschil met een "GPS-rondje" en een trainingsrondje, hoe lang ook, is dat je dan op goede fietspaden en zonder stoplichten e.d. wil rijden. bij een GPS-rondje is dat van minder belang omdat je ergens voor de eerste keer bent en de kansen zijn voor de laatste keer... Als het trouwens al een rondje is...

Om dan nog even af te sluiten met een cliché; je bent zo oud als je je voelt!;)

35

Re: GPS op de fiets

@Juhroen...........pfff ben ik toch nog 25 :-)
Overigens heb ik makkelijk kletsen hier "en campagne" :-) Maakt niet uit wat en waar ik rij, nooit stoplichten, zelden een auto en zelden een drukke kruising.

Over borden..........daar kunnen de Fransen ook niet echt mee overweg hoor. Ze staan altijd daar waar je nog niet bent dan wel waar je ze niet verwacht (achter je dus)

A+

36 Laatst bewerkt door Flatfisher (05-10-10 14:46:17)

Re: GPS op de fiets

He jongens, wat een verhalen allemaal. Ik wil ook even een duit in het zakje doen: ik ga nooit meer op de fiets zonder mijn GPS. Maar dat komt ook door andere hobbies van me, zoals geocaching (schatzoeken met de GPS). Als je me gaat vragen wat een GPS kan toevoegen aan een (triathlon)training, dan denk ik toch dat je het vooral moet zien op het gebied van registratie. Thuis kan je goed nakijken waar je geweest bent en hoe hard je daar gefietst hebt. De fitness-modellen kunnen ook nog eens heel veel hartslaggegevens registreren, maar zelf heb ik daar geen ervaring mee. Sinds niet zo lang heb ik een nieuwe GPS, een Dakota 20. Hierop zou ik ook een hartslagmeter en een cadans/snelheidsmeter aan kunnen sluiten. Die laatste ga ik nog wel aanschaffen en dan heb ik een follow-up van mijn gewone fietscomputer. Voor een snelle training kan je eigenlijk niet veel meer.

Wél veel nuttiger is het navigatiegedeelte als je wat minder haast hebt en inderdaad onbekend terrein betreedt. Of dat nou op de weg als in het terrein is. Je kunt er de prachtigste fietsroutes mee maken, afhankelijk van het gebruikte kaartmateriaal. Maar de zichtbaarheid is altijd wat beperkt, de schermpjes zijn maar enkele centimeters groot en als je over wat oneffenheden heen fietst heb je echt wel wat tijd nodig om te zien waar en wanneer je links of rechts moet. Het werkt echt superprima, als je bijvoorbeeld van Enschede naar Groningen wilt. Met de juiste kaart is het een kwestie van het gewenste adres intypen en gaan. Mis je een afslag? De route wordt herberekend en je vervolgt je weg.

Een GPS kent dus heel duidelijk meerder gebruiksdoelen en is daarom juist zo'n mooi apparaat. Zorg wel altijd voor voldoende batterijen/stroom. Daarom zal ik nooit een Edge-model kiezen, zolang daar Li-ion-acccu's inzitten. Een paar reservepenlights nemen niet zoveel ruimte en gewicht in en dan kan je op zeker 20 uur fietsen/navigeren. Ook met de achtergrondverlichting aan.

Groet Bart

37

Re: GPS op de fiets

Fietsen zonder GPS en afhankelijk zijn van die grappenmakers van de ANWB? Nee, bedankt.

Could be worse, could be raining

38

Re: GPS op de fiets

Flatfisher schreef:

Zorg wel altijd voor voldoende batterijen/stroom. Daarom zal ik nooit een Edge-model kiezen, zolang daar Li-ion-acccu's inzitten. Een paar reservepenlights nemen niet zoveel ruimte en gewicht in en dan kan je op zeker 20 uur fietsen/navigeren. Ook met de achtergrondverlichting aan.

Groet Bart

Mijn langste training was iets meer dan 8 uur met de Edge 705 en toen had ie voldoende over.
Je zou er theoretisch ca 15h mee moeten kunnen doen tijdens alleen registreren.

Schermverlichting (die niet eens echt nodig is) verkort de duur natuurlijk en navigeren met daarbij steeds in en uitzoomen nog meer.
Zo heb ik een keer 6.45h rondgereden en dat ging nèt.

Voor de meesten ruim voldoende dus.

39

Re: GPS op de fiets

Sander B schreef:

Mijn langste training was iets meer dan 8 uur met de Edge 705 en toen had ie voldoende over.
Je zou er theoretisch ca 15h mee moeten kunnen doen tijdens alleen registreren.

Schermverlichting (die niet eens echt nodig is) verkort de duur natuurlijk en navigeren met daarbij steeds in en uitzoomen nog meer.
Zo heb ik een keer 6.45h rondgereden en dat ging nèt.

Voor de meesten ruim voldoende dus.

smile
Je hebt wel gelijk, het probleem is ook niet zozeer dat de li-ion accu niet voldoet, het probleem zit hem in de gebruiker... Ik weet van mezelf dat ik hem niet na elke training/gebruik aan de oplader zal leggen, vooral ook omdat ik niet zoveel trainingsuren maak, zeker niet achter elkaar.
Daarom ben ik er vrij zeker van dat het MIJ een keer zal overkomen dat de accu al bijna op is voor ik vertrek.'t Ligt dus niet aan de accu, maar toch zou ik penlights verkiezen!

40

Re: GPS op de fiets

Tja....

Toch nog even dit: Met zo'n Garmin ga je ook op de pc je logboek bijhouden. Tijdens het uploaden van je rit laadt het ding meteen op.
Je typt de overige gegevens van je training in en laat de Garmin er eventueel nog wat langer aan hangen en voila: accu weer helemaal vol in no-time.

wink