26

Re: Voorstellen Peter

Ik zwem vanaf mei in een onverwarmd 50m bad en de klok liegt niet. Bij onder de 20 graden zwem ik langzamer, en bij onder de 18 graden wordt bij mij het verval echt heel groot. Kan zijn dat jij beter tegen de kou kan natuurlijk. Kan met de specifieke training te maken hebben big_smile

Dat van die pull buoy en wetsuit, het is mijn ervaring dat veel zwemmen met een pull buoy heel positief werkt voor wetsuit zwemmen. Natuurlijk is het niet helemaal hetzelfde, maar komt in de buurt geloof ik. Belangrijk verschil is dat je geen weerstand hebt van het stugge neopreen tijdens de herstelfase. En als je veel zwemt is dat geloof ik eerder een voordeel van de pull buoy. Uiteraard is wetsuit zwemmen ook belangrijk, maar dan voor mij liever tijdens een warming up in een warm bad dan in een steenkoude plas of kanaal.

27

Re: Voorstellen Peter

@thijs: Dat is wel een heel eenzijdige benadering: Dat je sneller bent op een training wil toch niet zeggen dat het dus een effektievere training is? Misschien zal trainen in koud water je juist BETER VOORBEREIDEN op het zwemmen van wedstrijden in 'echt' water en zal dan ook dat verval steeds kleiner worden?

Verder heb ik ook nog nooit golven en brekers gezien in het zwembad? Ga je dat ook simuleren? Verder is het niet alleen het peilen dat je moet oefenen, maar ook het feit dat je geen mooie lijnen op de bodem kunt zien liggen om recht te blijven zwemmen. Dat kun je natuurlijk weer simuleren door in het zwembad je ogen dicht te houden...

Ik zal als argument maar niet aandragen dat ik buiten zwemmen veel leuker vind en dat die extra motivatie een heel grote invloed heeft op het trainingsresultaat. Maar voor mij geen zwembaden als het met een beetje zonnebrand of vaseline buiten ook kan!

28

Re: Voorstellen Peter

Als je de regels doorleest van een zomertriathlon dan zie je dat het allerkoudste wat kan gebeuren is iets van anderhalve kilometer zwemmen in 16 graad water. Dat gaat prima zelfs als je traint zoals ik dat doe, 22 minuutjes op maximale intensiteit in 16 graad water word ik niet bang van. Voor een uurtje trainen op wat lagere intensiteit of intervalletjes met langere pauzes is me dat echter veel te koud.
Als ik in koud water train, ik doe het dus wel af en toe zoals je al had kunnen lezen, dan doe ik dat ook iets van een half uur zonder pauzes maximaal tempo om warm te blijven. En als dat je enige zwemtraining is, noem ik dat eenzijdig trainen.

29

Re: Voorstellen Peter

thijs schreef:

Ik zwem vanaf mei in een onverwarmd 50m bad en de klok liegt niet. Bij onder de 20 graden zwem ik langzamer, en bij onder de 18 graden wordt bij mij het verval echt heel groot. Kan zijn dat jij beter tegen de kou kan natuurlijk. Kan met de specifieke training te maken hebben big_smile

Naast het feit dat je spieren enzo af gaan koelen in koud water (en dus minder energie voor het zwemmen) beïnvloedt de temperatuur van het water ook je zwemtijden ivm (onder andere) de viscositeit van het water. Hoe warmer het water, hoe minder weerstand je van het goedje zal ondervinden.

30

Re: Voorstellen Peter

Geweldig opgemerkt, je zou het niet zeggen, maar water van 25 graden is ruim 10% 'vloeibaarder' dan water van 20 graden, dus het is veel makkelijker 'opzij te duwen'.