1

Onderwerp: Keuze Disc wiel

Goede morgen,

Ik ben mij aan het oriënteren op de aanschaf vaan een disc wiel,
Mijn voorkeur gaat uit naar een clincher met aluminium remrand.

Ik heb tot nu toe allen de FLO disc kunnen vinden, zijn er nog meer opties waar ik overheen heb gekeken?

Groet, Alex

2

Re: Keuze Disc wiel

is niet heel veel keuze in inderdaad, Campagnolo heeft de Ghibli.
Je zou een oud model Fulcrum disc of Mavic Comete kunnen zoeken, waren ook met alu remrand.
DT maakt een hele mooie full carbon clincher.

Mijn ervaring, als je de extra uitgave wil doen voor een disc, ga dan ook direct voor de beste optie, tube. Tubes zijn mooier rond en veel harder te blazen, waardoor het veel mooier loopt. De problemen bij lekrijden zijn onzin, lek is lek, en bij 12Bar rij je absoluut minder snel lek dan bij 8.
Als je lek gereden hebt, potje pitstop erin, Co2 patroontje en je bent in een minuut weer weg. Lukt je met een draadband niet!

3

Re: Keuze Disc wiel

12 bar in een band geeft wel weer meer weerstand dan 8 omdat de band minder oneffenheden in de weg kan absorberen.
En de extra snelheid van een tube valt ook wel weer mee.
geloof 3 of 4 jaar geleden werd Tony Martin nog wereldkampioen tijdrijden op clinhers.
Kijk ook eens bij HEDcycling. Die hebben met de JET serie een disc met alu remrand. Wat dus ook weer beter remt.

4

Re: Keuze Disc wiel

ffwd heeft of heeft dat toch gehad een disc met alu velgrand en bandjes. Zipp ook dacht ik maar kost wel iets meer.

5

Re: Keuze Disc wiel

pro had altijd een goed betaalbare disc, weet niet of dat nog zo is. Afgezien van het feit waarom je perse een alu disc wll hebben in deze tijd..

Als je veel moet remmen (draaien/heren/afdalingen) is een disc sowieso niet handig.

6

Re: Keuze Disc wiel

Vanzella schreef:

pro had altijd een goed betaalbare disc, weet niet of dat nog zo is. Afgezien van het feit waarom je perse een alu disc wll hebben in deze tijd..

Als je veel moet remmen (draaien/heren/afdalingen) is een disc sowieso niet handig.

Remblokjes wisselen... ik werd er helemaal @#$@# van omdat mijn wedstrijdwielen kurk nodig hadden en trainingswielen niet. Dus, nu ook alu remrand voor wedstrijdwielen smile

FLO is volgens mij een prima keuze, moet-ie wel in je frame passen, want dat zijn relatief brede wielen.

7

Re: Keuze Disc wiel

Bla1ke schreef:
Vanzella schreef:

pro had altijd een goed betaalbare disc, weet niet of dat nog zo is. Afgezien van het feit waarom je perse een alu disc wll hebben in deze tijd..

Als je veel moet remmen (draaien/heren/afdalingen) is een disc sowieso niet handig.

Remblokjes wisselen... ik werd er helemaal @#$@# van omdat mijn wedstrijdwielen kurk nodig hadden en trainingswielen niet. Dus, nu ook alu remrand voor wedstrijdwielen smile

FLO is volgens mij een prima keuze, moet-ie wel in je frame passen, want dat zijn relatief brede wielen.

smile dat is waar, ik ben vaak lui daarin. Laat ik de kurk blokjes erin zitten, maar dat remt voor geen meter en slijt als een idioot. Dus echt heel slim is het niet...

8

Re: Keuze Disc wiel

Vanzella schreef:
Bla1ke schreef:
Vanzella schreef:

pro had altijd een goed betaalbare disc, weet niet of dat nog zo is. Afgezien van het feit waarom je perse een alu disc wll hebben in deze tijd..

Als je veel moet remmen (draaien/heren/afdalingen) is een disc sowieso niet handig.

Remblokjes wisselen... ik werd er helemaal @#$@# van omdat mijn wedstrijdwielen kurk nodig hadden en trainingswielen niet. Dus, nu ook alu remrand voor wedstrijdwielen smile

FLO is volgens mij een prima keuze, moet-ie wel in je frame passen, want dat zijn relatief brede wielen.

smile dat is waar, ik ben vaak lui daarin. Laat ik de kurk blokjes erin zitten, maar dat remt voor geen meter en slijt als een idioot. Dus echt heel slim is het niet...

En dan krijg je metaalsplintertjes in je remblok, die daarna je carbon wielen opvreten..

9

Re: Keuze Disc wiel

pannenkoek schreef:

De problemen bij lekrijden zijn onzin, lek is lek, en bij 12Bar rij je absoluut minder snel lek dan bij 8.
Als je lek gereden hebt, potje pitstop erin, Co2 patroontje en je bent in een minuut weer weg. Lukt je met een draadband niet!

Met 12 bar in je banden laat je in een lange race waarschijnlijk al meer tijd liggen dan iemand die een clincher op 7,5 bar rijdt en een keer lek rijdt. Ik zou ook niet weten waarom die paar bar teveel zo'n effect op lek rijden hebben. Stootlek heb ik met draadbanden in 8 jaar tijd slechts één keer gehad en dat was met een bandje met veel te weinig lucht erin. Als ik een draadband oppomp tot de minimale luchtdruk heb ik nooit problemen.
Een voordeel is juist dat je tubes op lagere druk kan rijden en zodoende meer grip hebt op nat wegdek.

Pitstop als strategie tegen lek rijden is vooral gebaseerd op hoop. En hoop is geen strategie. Niet dat je verloren bent als de pitstop niet werkt. De tube eraf halen en er een nieuwe voorgelijmde tube opleggen zou sneller moeten kunnen gaan dan een binnenbandje wisselen. Het scheelt ook enorm dat je niet eerst de buitenband hoeft te controleren op de aanwezigheid van steentjes. Nadeel is wel, je moet daarna rustiger aandoen in bochten. En de rolweerstand van een slecht gelijmde tube is groter. Met een draadband is een geslaagde reparatie precies zo goed en betrouwbaar.

Volgens mij zijn er sowieso van pro, zipp, renn en fast forward discs te verkrijgen met alu remrand. Van pro moet je geloof ik wel de nieuwere disc hebben. De oude is een lomp zwaar ding als ik het goed heb. Renn is altijd vrij lomp. Van fast forward en pro kun je ook wel tweede hands vinden. Heb er zelf ook naar gezocht de afgelopen maanden en ik kwam die wel eens tegen maar ben uiteindelijk toch gevallen voor een tube wiel.

Er zijn ook disc covers verkrijgbaar waarmee je van een wiel met een redelijke velghoogte een disc kan maken. Dit is wel alleen via import van buiten de EU, maar er schijnen hele goede opties te zijn die heel goed rijdende discs opleveren.

10

Re: Keuze Disc wiel

daveke schreef:
Vanzella schreef:
Bla1ke schreef:

Remblokjes wisselen... ik werd er helemaal @#$@# van omdat mijn wedstrijdwielen kurk nodig hadden en trainingswielen niet. Dus, nu ook alu remrand voor wedstrijdwielen smile

FLO is volgens mij een prima keuze, moet-ie wel in je frame passen, want dat zijn relatief brede wielen.

smile dat is waar, ik ben vaak lui daarin. Laat ik de kurk blokjes erin zitten, maar dat remt voor geen meter en slijt als een idioot. Dus echt heel slim is het niet...

En dan krijg je metaalsplintertjes in je remblok, die daarna je carbon wielen opvreten..

Met kurk gebeurt dat eigenlijk niet, heb het uiteraard vaak gecheckt. Het remt gewoon voor geen meter...  wink

Even voor de duidelijkheid, op dit moment heb ik voor de tijdrijder netjes gele swiss stops voor mijn carbon wielen en normale campa rubbers voor de alu wielen. Als ik op mijn gewone fiets eens wissel naar carbon wielen zet ik er vaak de shimano kurkblokjes op die daarna blijven zitten. Ze slijten snel maar alu splinters zie ik er nooit in zitten.

11

Re: Keuze Disc wiel

thijs schreef:
pannenkoek schreef:

De problemen bij lekrijden zijn onzin, lek is lek, en bij 12Bar rij je absoluut minder snel lek dan bij 8.
Als je lek gereden hebt, potje pitstop erin, Co2 patroontje en je bent in een minuut weer weg. Lukt je met een draadband niet!

Met 12 bar in je banden laat je in een lange race waarschijnlijk al meer tijd liggen dan iemand die een clincher op 7,5 bar rijdt en een keer lek rijdt. Ik zou ook niet weten waarom die paar bar teveel zo'n effect op lek rijden hebben. Stootlek heb ik met draadbanden in 8 jaar tijd slechts één keer gehad en dat was met een bandje met veel te weinig lucht erin. Als ik een draadband oppomp tot de minimale luchtdruk heb ik nooit problemen.
Een voordeel is juist dat je tubes op lagere druk kan rijden en zodoende meer grip hebt op nat wegdek.

Pitstop als strategie tegen lek rijden is vooral gebaseerd op hoop. En hoop is geen strategie. Niet dat je verloren bent als de pitstop niet werkt. De tube eraf halen en er een nieuwe voorgelijmde tube opleggen zou sneller moeten kunnen gaan dan een binnenbandje wisselen. Het scheelt ook enorm dat je niet eerst de buitenband hoeft te controleren op de aanwezigheid van steentjes. Nadeel is wel, je moet daarna rustiger aandoen in bochten. En de rolweerstand van een slecht gelijmde tube is groter. Met een draadband is een geslaagde reparatie precies zo goed en betrouwbaar.

Volgens mij zijn er sowieso van pro, zipp, renn en fast forward discs te verkrijgen met alu remrand. Van pro moet je geloof ik wel de nieuwere disc hebben. De oude is een lomp zwaar ding als ik het goed heb. Renn is altijd vrij lomp. Van fast forward en pro kun je ook wel tweede hands vinden. Heb er zelf ook naar gezocht de afgelopen maanden en ik kwam die wel eens tegen maar ben uiteindelijk toch gevallen voor een tube wiel.

Er zijn ook disc covers verkrijgbaar waarmee je van een wiel met een redelijke velghoogte een disc kan maken. Dit is wel alleen via import van buiten de EU, maar er schijnen hele goede opties te zijn die heel goed rijdende discs opleveren.


Ik zou zeggen, pak een disc, doe `m in je TT-bike, en ervaar het verschil. Goede tube erop, die goed gelijmd is en je hebt nooit lekkerder gereden.

12

Re: Keuze Disc wiel

Dat is waarom ik een tube disc heb nu wink Lekker rijden en grip in bochten is zeker in het voordeel van tubes.

Maar een goeie clincher disc is eigenlijk net zo snel op de meeste triathlon parcoursen. Een goeie draadband is op het rechte stuk zeker niet langzamer dan een tube. En gewicht is nog een voordeel voor tube, maar als je een reserve tube meeneemt ben je het voordeel weer kwijt. Er zijn gewoon goeie opties voor beide. En het hangt naar mijn mening af van welke wedstrijden je doet, welke optie optimaal is. Ik heb jaren op draadbanden gereden en kan heel veel goeie argumenten voor draadbanden aandragen.

Maar het doet er trouwens niet toe. De originele vraag was, welke disc opties zijn er voor draadband. De bandenkeuze is al gemaakt wink

13

Re: Keuze Disc wiel

Ik kreeg net trouwens een mailtje dat planetecycle in frankrijk opruiming van wielen heeft.
Een Hed jet disc clincher voor € 880,00, zipp super9 clincher voor €1499

14

Re: Keuze Disc wiel

Bedankt voor alle info en suggesties.

In het verleden heb ik op full carbon wielen gereden, maar zodra het mistig wordt of gaat regenen remmen ze aanzienlijk minder goed. en zit ik niet meer lekker op mijn fiets vandaar mijn voorkeur voor een aluminium rem rand.
Wat betreft clincher/tube, met tubes heb ik geen ervaring en met clinchers wel maar na wat ik hier gelezen heb ga ik hier zeker nog een keer naar kijken.

Groet, Alex

15

Re: Keuze Disc wiel

Goeie reden voor aluminium! Ik ga met de minste kans op regen met een voorwiel met aluminium velg rijden. Ik heb het in de regen uitgeprobeerd en dat gaat prima, ook bij hoge snelheden. Carbon moet je even droogremmen voor het iets doet. Als je tijdens het droogremmen te hard in je rijmen knijpt, blokkeert daarna ineens de boel. Dat wil je zeker met het voorwiel voorkomen.
Voor heb je toch de meeste remkracht en met een aluminium voorwiel en carbon achter kun je echt wel hard remmen in de regen. Voor een carbon voorwiel in de regen ben ik een te grote schijterd. Ik zou zo vroeg gaan remmen voor iedere bocht dat ik alle voordelen van een "snel" wiel kwijt zou zijn. Ik vind mijn tube disc echt lekker rijden en deze is veel lichter dan met alu remranden. En bij droog weer kan ik altijd nog een carbon wiel voor steken.

Maar ik ken er die met carbon velgen gewoon waaierkoersen in de regen hebben gereden in een peloton van 200 man. Lijkt me echt doodeng, maar als je goed voor je uitkijkt en denkt, zou het goed moeten gaan... Maar mij niet gezien!

16 Laatst bewerkt door pannenkoek (30-07-15 12:11:27)

Re: Keuze Disc wiel

thijs schreef:

Goeie reden voor aluminium! Ik ga met de minste kans op regen met een voorwiel met aluminium velg rijden. Ik heb het in de regen uitgeprobeerd en dat gaat prima, ook bij hoge snelheden. Carbon moet je even droogremmen voor het iets doet. Als je tijdens het droogremmen te hard in je rijmen knijpt, blokkeert daarna ineens de boel. Dat wil je zeker met het voorwiel voorkomen.
Voor heb je toch de meeste remkracht en met een aluminium voorwiel en carbon achter kun je echt wel hard remmen in de regen. Voor een carbon voorwiel in de regen ben ik een te grote schijterd. Ik zou zo vroeg gaan remmen voor iedere bocht dat ik alle voordelen van een "snel" wiel kwijt zou zijn. Ik vind mijn tube disc echt lekker rijden en deze is veel lichter dan met alu remranden. En bij droog weer kan ik altijd nog een carbon wiel voor steken.

Maar ik ken er die met carbon velgen gewoon waaierkoersen in de regen hebben gereden in een peloton van 200 man. Lijkt me echt doodeng, maar als je goed voor je uitkijkt en denkt, zou het goed moeten gaan... Maar mij niet gezien!

Laatste categorie ben ik:)
maar ik denk dat bovenstaande een hele goede samenvatting is, je bent het snelst met hetgeen waar je het maximale vertrouwen in hebt. Ik persoonlijk durf harder door de bochten met een tube of 12bar, en heb het gevoel dat ik dan vlieg. Of het zo is? geen flauw idee, maar de moraal die ik ervan krijg doet wonderen

17

Re: Keuze Disc wiel

Op mijn nieuwe racefiets komen schijfremmen dan ben ik van al dat gedoe vanaf. Ik vertrouw mijn carbon wielen ook niet in de regen hoor, ik heb zo eens xentis wielen gehad als het nat was mocht je zo hard in je remmen knijpen dan je wilde die bleven gewoon bollen. Ikzelf heb eens een disc van pro gehad dat was ook een tube wiel en dat werkte prima alleen ik reed niet graag met een vol wiel dus heb ik het terug verkocht.

18 Laatst bewerkt door daveke (30-07-15 13:05:57)

Re: Keuze Disc wiel

Ik rij heel het jaar door op carbon, met een stel gele swissstop blokken remt dat eigenlijk nog best prima.
Koersen rij ik geen, dus je kan in praktisch alle gevallen anticiperen, ook in de regen. Als er dan die ene keer een gevalletje komt waar je niet op kan anticiperen, ben je met alu ook te laat. Ja, het remt zeker minder, maar mij hindert het niet. Voorwiel, achterwiel, alles carbon smile

19

Re: Keuze Disc wiel

Ik rij banden op 9 bar, en tubes op (afhankelijk van wegdek) op 9-11 bar. Voordeel is niet alleen bescherming tegen stootlekken maar ook dat je de troep gewoon wegschiet tongue

remblokken wilsen: bij reguliere brakes valt dat best mee, alleen als ze onder bij de bracket zitten verstopt....dan heb je een uitdaging...

Ik heb gelukkig een ideaal voorwiel, oude HED.3 met alu remrand en tube big_smile

gewoon MP in de gaten houden, en kijk ook even hoe de lagers voelen. mijn vorige PRO disc liep zelfs met nieuwe lagers slechter dan een oude HED.3 . nu een Zipp 900 en die loopt wel mooi

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

20

Re: Keuze Disc wiel

In de maart sale van Flo wil ik eindelijk eens een Flo disc aan gaan schaffen. Waarschijnlijk koop ik daar een 60mm voorwiel bij. Ga ik spijt krijgen dat ik geen 90mm voorwiel koop of is de enige reden om daarvoor te kiezen dat het mooier staat?

21 Laatst bewerkt door Dennis Florussen (19-01-16 11:45:57)

Re: Keuze Disc wiel

Maca944 schreef:

In de maart sale van Flo wil ik eindelijk eens een Flo disc aan gaan schaffen. Waarschijnlijk koop ik daar een 60mm voorwiel bij. Ga ik spijt krijgen dat ik geen 90mm voorwiel koop of is de enige reden om daarvoor te kiezen dat het mooier staat?

Maca,

Mooie combinatie!! maar ik zou geen 90mm nemen ikzelf rij op 80mm voor en bij veel wind ben je behoorlijk "windgevoelig".

Maar persoonlijk zou ik voor achter een FLO 90mm kiezen en dan met disc (http://www.wheelbuilder.com/aerodisc.html) http://triathlon.competitor.com/2015/05 … ond_115881
je hebt dan hetzelde principe als een FLO Wheel (spaakwiel met disc) alleen kan je bij veel wind de disc's eraf laten.

Maar als je dan echt een disc wiel wil hebben zou ik een ander merk nemen, maar die zijn over het algemeen duurder.

Pijn is maar voor even, roem voor eeuwig

22

Re: Keuze Disc wiel

Dennis Florussen schreef:

Maca,

Mooie combinatie!! maar ik zou geen 90mm nemen ikzelf rij op 80mm voor en bij veel wind ben je behoorlijk "windgevoelig".

Maar persoonlijk zou ik voor achter een FLO 90mm kiezen en dan met disc (http://www.wheelbuilder.com/aerodisc.html) http://triathlon.competitor.com/2015/05 … ond_115881
je hebt dan hetzelde principe als een FLO Wheel (spaakwiel met disc) alleen kan je bij veel wind de disc's eraf laten.

Maar als je dan echt een disc wiel wil hebben zou ik een ander merk nemen, maar die zijn over het algemeen duurder.

Dank. Ik zit op Slowtwitch alles door te spitten. Met Pays d'Aix, Nieuwkoop, Maastricht en Almere als voornaamste wedstrijden komend seizoen lijkt een 60mm de juiste keuze. Achter moet het gewoon een disc worden, ik heb zelf geen zin om met een wheelcover te werken (nee, daar heb ik geen rationele argumenten voor). Ik heb ook naar andere merken gekeken, maar die zijn inderdaad duurder en ik denk niet dat ik dat terugkrijg in snelheid. Maar goed, mijn mening kan nog volledig veranderen voor de maart sale.

23

Re: Keuze Disc wiel

Idd 90mm vooraan is waardeloos zeker bij wedstrijden zoals Almere enz. Disk iedereen denkt dat dit windgevoellig is maar daar voel je weinig of niks van vind ikzelf. Ik heb zelf èèn van pro gehad maar zou nu geen disk meer moeten hebben voor mezelf als je tijdens een wedstrijd plat valt is het gedaan met je race want een bommetje of die anti lek vloeistof krijg je er volgens mij nooit in op die moment.

24

Re: Keuze Disc wiel

hmm een vraagje, waarom een 60mm voorwiel? Je hebt toch al 58mm mavic's? Of ga je naar tubes toe?

25

Re: Keuze Disc wiel

Vanzella schreef:

hmm een vraagje, waarom een 60mm voorwiel? Je hebt toch al 58mm mavic's? Of ga je naar tubes toe?

Klopt, dat van die Mavics. Ik ga niet naar tubes, wil bij draadbanden blijven (voornamelijk omdat ik dat ken). Die Mavics zijn alweer 4 jaar oud, kan denk ik geen kwaad om een nieuwer voorwiel te hebben. Aan de andere kant kan ik ook alleen een disc erbij kopen natuurlijk en mijn budget daar volledig aan besteden...