pannenkoek schreef:De problemen bij lekrijden zijn onzin, lek is lek, en bij 12Bar rij je absoluut minder snel lek dan bij 8.
Als je lek gereden hebt, potje pitstop erin, Co2 patroontje en je bent in een minuut weer weg. Lukt je met een draadband niet!
Met 12 bar in je banden laat je in een lange race waarschijnlijk al meer tijd liggen dan iemand die een clincher op 7,5 bar rijdt en een keer lek rijdt. Ik zou ook niet weten waarom die paar bar teveel zo'n effect op lek rijden hebben. Stootlek heb ik met draadbanden in 8 jaar tijd slechts één keer gehad en dat was met een bandje met veel te weinig lucht erin. Als ik een draadband oppomp tot de minimale luchtdruk heb ik nooit problemen.
Een voordeel is juist dat je tubes op lagere druk kan rijden en zodoende meer grip hebt op nat wegdek.
Pitstop als strategie tegen lek rijden is vooral gebaseerd op hoop. En hoop is geen strategie. Niet dat je verloren bent als de pitstop niet werkt. De tube eraf halen en er een nieuwe voorgelijmde tube opleggen zou sneller moeten kunnen gaan dan een binnenbandje wisselen. Het scheelt ook enorm dat je niet eerst de buitenband hoeft te controleren op de aanwezigheid van steentjes. Nadeel is wel, je moet daarna rustiger aandoen in bochten. En de rolweerstand van een slecht gelijmde tube is groter. Met een draadband is een geslaagde reparatie precies zo goed en betrouwbaar.
Volgens mij zijn er sowieso van pro, zipp, renn en fast forward discs te verkrijgen met alu remrand. Van pro moet je geloof ik wel de nieuwere disc hebben. De oude is een lomp zwaar ding als ik het goed heb. Renn is altijd vrij lomp. Van fast forward en pro kun je ook wel tweede hands vinden. Heb er zelf ook naar gezocht de afgelopen maanden en ik kwam die wel eens tegen maar ben uiteindelijk toch gevallen voor een tube wiel.
Er zijn ook disc covers verkrijgbaar waarmee je van een wiel met een redelijke velghoogte een disc kan maken. Dit is wel alleen via import van buiten de EU, maar er schijnen hele goede opties te zijn die heel goed rijdende discs opleveren.