1

Onderwerp: Hamstring na Stevensloop

Zondag voor het eerst een halve marathon gelopen bij de Stevensloop. Genoten van het weer en de pijnvrije inspanning. Na de finish leek het wel of er iets in een klein gedeelte van m'n hamstring schoot. Nu weet ik niet of er iets kapot is of kramp. Las op het wereldwijde web dat een spierscheurtje ook moet na de finish zich kan openbaren. Maar er is geen zwelling of blauwe plek te zien. Herkent iemand dat je heerlijk zonder pijn loopt en dat het kort na het stoppen er in schiet? Wil graag verder trainen naar de halve van Nieuwkoop in mei maar niet overbelasten. Als het verkrampt is helpt rollen en masseren het beste lijkt mij maar als er iets kapot is moet je dat toch juist niet doen?

2 Laatst bewerkt door Jörgen (19-03-19 18:55:50)

Re: Hamstring na Stevensloop

Heb je na zondag nog last gehad? Als alles goed voelt en je pijnvrij kan sporten zou ik gewoon rustig training weer oppakken. Bij pijn niet forceren.

Voor training even rekken / strekken en voelen of er geen spieren vast zitten. Anders daar komende tijd aandacht aan besteden.

Disclaimer: ik ben geen fysio.

3

Re: Hamstring na Stevensloop

Jörgen schreef:

Heb je na zondag nog last gehad? Als alles goed voelt en je pijnvrij kan sporten zou ik gewoon rustig training weer oppakken. Bij pijn niet forceren.

Voor training even rekken / strekken en voelen of er geen spieren vast zitten. Anders daar komende tijd aandacht aan besteden.


Sorry voor de onvolledigheid, nu nog steeds gevoelig, voelt een beetje als een blauwe plek alleen zit die er niet en is het ook niet opgezwollen.

4

Re: Hamstring na Stevensloop

Ik heb al twee jaar last van mijn hamstrings .
Tijdens het hardlopen een beetje het gevoel alsof er geen “ rek “ in de achterste spieren zit .
Mij is het voor het gevoel ook wel eens ingeschoten tijdens loopscholingsoefeningen .
Kreeg een beetje een vage diagnose van fysio , sportarts en orthopeed .
Ben nu sinds vorig jaar zomer intensief bezig met stretching , massage gehad . Had echt verkorte hamstrings met veel knobbels .
Rollen doe ik op harde ondergrond met een kleine bal , met de foamroller kom ik niet diep genoeg .
En Five , weet niet of dat in NL bekend is .
Het gaat iig nu de goede kant weer op .

https://www.five-konzept.de/

5

Re: Hamstring na Stevensloop

Ik heb al twee jaar last van mijn hamstrings .
Tijdens het hardlopen een beetje het gevoel alsof er geen “ rek “ in de achterste spieren zit .
Mij is het voor het gevoel ook wel eens ingeschoten tijdens loopscholingsoefeningen .
Kreeg een beetje een vage diagnose van fysio , sportarts en orthopeed .
Ben nu sinds vorig jaar zomer intensief bezig met stretching , massage gehad . Had echt verkorte hamstrings met veel knobbels .
Rollen doe ik op harde ondergrond met een kleine bal , met de foamroller kom ik niet diep genoeg .
En Five , weet niet of dat in NL bekend is .
Het gaat iig nu de goede kant weer op .

https://www.five-konzept.de/

6 Laatst bewerkt door Stoelio (19-03-19 21:31:37)

Re: Hamstring na Stevensloop

@Jeanette schreef:

Ik heb al twee jaar last van mijn hamstrings .
Tijdens het hardlopen een beetje het gevoel alsof er geen “ rek “ in de achterste spieren zit .
Mij is het voor het gevoel ook wel eens ingeschoten tijdens loopscholingsoefeningen .
Kreeg een beetje een vage diagnose van fysio , sportarts en orthopeed .
Ben nu sinds vorig jaar zomer intensief bezig met stretching , massage gehad . Had echt verkorte hamstrings met veel knobbels .
Rollen doe ik op harde ondergrond met een kleine bal , met de foamroller kom ik niet diep genoeg .
En Five , weet niet of dat in NL bekend is .
Het gaat iig nu de goede kant weer op .

https://www.five-konzept.de/


Mein Deutsch ist nicht zo gut;-)
Is een kleine bal gewoon een kleine bal of een bal met massage tierlantijntjes?

7

Re: Hamstring na Stevensloop

Ik heb wel eens een spierscheuring in mijn hamstring gehad (voelde het klappen en kon ook gelijk niet door). Volgende dag naar arts van de universiteit gegaan en die constateerde dat het niet ernstig was, onder meer omdat er geen blauwe plek was, en dat er dus geen scheuring was. Die blauwe plek kwam een week later pas naar de oppervlakte, en was zo groot als mijn hand. Overigens viel de pijn na een paar dagen wel mee, maar hardlopen ging gewoon niet. Eigenlijk ben ik daardoor uiteindelijk triathlon ingerold. Mijn vriendin deed triathlon en na een aantal weken kon ik nog niet lopen, maar heb toen geprobeerd te zwemmen tijdens haar triathlon training en dat ging wel, en ik kon ook aardig meekomen.
Je kunt een scheurtje hebben of een spier of pees kan verrekt zijn, in beide gevallen is rust het devies. Van flinke kramp kun je ook een pijnlijke plek overhouden, maar die kramp lijkt me niet ongemerkt voorbij te gaan. Als rustig sporten zonder pijn is, dan zou ik rustig sporten (het lijkt me dat je sowieso nog een beetje moet herstellen van die halve marathon), maar ik zou bij pijn gelijk stoppen. Duurt het langer dan een paar dagen, dan eens de huisarts of fysio bellen lijkt me.

8 Laatst bewerkt door @Jeanette (20-03-19 07:46:03)

Re: Hamstring na Stevensloop

Stoelio schreef:

Mein Deutsch ist nicht zo gut;-)
Is een kleine bal gewoon een kleine bal of een bal met massage tierlantijntjes?

Sorry ....

Een kleine harde ( massive bal ) formaat tennis bal .
Bij Amazon ( sorry weer Duits )

https://www.amazon.de/Captain-LAX-Massa … B0161IDB7I

Een triggerpointbal dus .

9

Re: Hamstring na Stevensloop

@Jeanette schreef:
Stoelio schreef:

Mein Deutsch ist nicht zo gut;-)
Is een kleine bal gewoon een kleine bal of een bal met massage tierlantijntjes?

Sorry ....

Een kleine harde ( massive bal ) formaat tennis bal .
Bij Amazon ( sorry weer Duits )

https://www.amazon.de/Captain-LAX-Massa … B0161IDB7I

Een triggerpointbal dus .

Dank voor de tip, ga ik proberen.

@montanaman: dat is een beetje mijn angst. Dat ik nu denk het valt wel mee en ga masseren en dat dan over een week blijkt dat het wel ernstiger is. Eerst nog maar even rust pakken.

10

Re: Hamstring na Stevensloop

Hoe is het er nou mee? Een simpele verrekking en zelfs een klein scheurtje zou nu wel echt veel beter moeten zijn, en gaat dus ook vanzelf weer over.  Hopelijk is dat zo. Overigens zie je daarbij meestal geen verkleuring aan de buitenkant.

Louise

11

Re: Hamstring na Stevensloop

Louise schreef:

Hoe is het er nou mee? Een simpele verrekking en zelfs een klein scheurtje zou nu wel echt veel beter moeten zijn, en gaat dus ook vanzelf weer over.  Hopelijk is dat zo. Overigens zie je daarbij meestal geen verkleuring aan de buitenkant.

Louise

Alle tips hebben geholpen, ik heb vooral rust genomen. Gisteren voor het eerst weer gezwommen en vandaag korte afstand hardlopen. Ik moet zeggen dat ik in beginsel wat fatalistisch denk als ik indringende pijn voel na een wedstrijd. Ik zie mijn hele trainingsplan gelijk in duigen vallen. Dus goed leerpunt voor de toekomst om niet gelijk van het ergste uit te gaan.

12

Re: Hamstring na Stevensloop

Haha, ja, dat kan ik me heel goed voorstellen - ik ben zelf ook best wel een rampdenker en heb ook wel ervaring met voortslepende zaken die een boel sport- en trainingsplezier vergallen. Maar heel vaak gaan dingen toch echt met een beetje (of veel) rust en goede zorgen vanzelf probleemloos over!

Louise

13

Re: Hamstring na Stevensloop

En met dezelfde snelheid waarmee ik dit draadje opgooi maakte een interval afgelopen woensdag een einde aan een droom op 5:15 min/km op de marathon. Voorlopig dan.

Het hele jaar gaat goed. Niks overbelasten. Een PR op de 25k. Een fietstocht van 375km. Warming up, verantwoord trainen, herstelweken, core oefeningen, bloed en plasma gedoneerd, promotie gemaakt....

Afgelopen woensdag dus een interval, na een rustweek. Hetzelfde interval als twee, drie en vier weken geleden. Tuurlijk; afzien. Het is per slot van rekening de enige training in de week die vervelend is. Bij de 3e set is het binnen 20 seconden klaar. Alsof ik ineens spierpijn krijg en stijf wordt. In mijn hamstring. Ik vertrouw nooit op mijn gevoel. Maar nu direct wel! Maar huis gehobbeld en flink lopen balen.

Volgende week fysio. Maar ik heb een kort lijntje dus e.e.a. vandaag via de email gevraagd. Zwemmen mag en fietsen ook. Zonder pijnklachten natuurlijk. Ik ben nu al voor de tweede dag aan het peinzen waarom? Als jullie het leuk vinden om met mij mee te zoeken: stel een oorzaak voor en ik ga op zoek naar het antwoord. Heb ik wat te doen. Alle vragen zijn toestaan.

Je moet sneller dan de klos zijn.

14

Re: Hamstring na Stevensloop

Citeer: Ik vertrouw nooit op mijn gevoel. Maar nu direct wel!

Euh waarom eigenlijk niet? Magnesium tekort?

15

Re: Hamstring na Stevensloop

Magnesium tekort: ik slik elke dag magnesium (800 mg), kleine kans dat het daaraan ligt. En de reden dat ik nu wel gelijk stopte is dat de pijn groter was.

Je moet sneller dan de klos zijn.

16

Re: Hamstring na Stevensloop

Ok. Heb je een andere cadans met lopen van interval?
Met  andere woorden, maak je je passen groter?

17

Re: Hamstring na Stevensloop

Je spieren eerst op spanning te zetten een dag vantevoren alvorens je interval training?
Dus niet meteen erin te knallen na een rustweek?

18

Re: Hamstring na Stevensloop

hugo schreef:

Ok. Heb je een andere cadans met lopen van interval?
Met  andere woorden, maak je je passen groter?

Jazeker, mijn cadans ligt tijdens de intervallen veel hoger.

Je moet sneller dan de klos zijn.

19

Re: Hamstring na Stevensloop

hugo schreef:

Je spieren eerst op spanning te zetten een dag vantevoren alvorens je interval training?
Dus niet meteen erin te knallen na een rustweek?

Ja, maandag een vijfje, dinsdag rust en woensdag was de interval.

Je moet sneller dan de klos zijn.

20

Re: Hamstring na Stevensloop

Hou het ff in de gaten, of er een blauwe plek komt op de plek waar de pijn zit, kan ook pas na een week ofzo naar de oppervlakte komen. Als dat er is dan weet je bijna wel zeker dat er echt een scheur zit, anders kan het ook gewoon een verrekking zijn. Toen ik een scheur in mijn hamstring had, kon ik gelijk niet meer rennen. Niet zozeer door de pijn, maar doordat het gewoon niet meer werkte. De arts van de uni die er toen naar keek zei de volgende dag dat het wel meeviel, want geen blauwe plek. Maar een weekje later zat er dus wel een flinke blauwe plek.

21

Re: Hamstring na Stevensloop

Dankje montanaman. Ik denk nu ook dat het geen scheuring is. Vandaag op de tacx lage hartslag rit gedaan en nergens last van. En ik ben inderdaad gefocust op blauwe plekken. Tot op heden geen blauwe plekken.

Je moet sneller dan de klos zijn.

22

Re: Hamstring na Stevensloop

Hoe is het er ondertussen mee, mcguyver? Fysiotherapeut al gezien?

23

Re: Hamstring na Stevensloop

Morgen de fysio. Zwemmen en fietsen geen probleem. Maar rekken vand hamstring is gevoelig. Ik focus nu op mijn Engelse fietsweekend. Geen loopjes even nu.

Je moet sneller dan de klos zijn.