26

Re: Trainingservaringen richting een volledige triatlon

Ik zat gister naar deze video van Talbot Cox met David McNamee(3e in Kona in 2017 en 2018) te kijken: https://www.youtube.com/watch?v=ZtMRs1OzKfg. Die lijkt heel weinig variatie in zijn training te hebben. 5x per week dezelfde set met zwemmen, en het hele jaar door eigenlijk 3x dagen hard trainen, 1 dag rustig, 2 dagen hard, 1 dag rustig. Minder volume dan andere pros, maar meer intensiteit (volgens hem). Geen idee wat 'rustig' voor hem inhoud, maar dat zou inderdaad ook een aanpak kunnen zijn. 3 Dagen hard trainen, 1 dag rustig trainen of rust, 2 dagen hard, 1 dag rust.
Cameron Wurft draait veel meer volume, maar doet niks op zondagen (behalve als er een race is).

David McNamee: "A key session, 2-3 weeks out is a 30-32k run, with 4x5k at 3:40-3:45 pace, a hard honest workout, but nothing special" yikes

27

Re: Trainingservaringen richting een volledige triatlon

Louise schreef:

Uh, zo zit het volgens mij precies niet. Dat eerste punt, dat zie ik precies andersom, anders is de belasting in tijd (t.o.v. wat je verder nog moet/wil in je leven) net zo groot en is het op dat punt dus geen rustweek - het gaat niet alleen om je fysieke herstel (daar blijf ik op hameren wink  ).
En punt 2 is strijdig met elkaar: kwalitatief goed trainen en herstellen zijn elkaars tegenovergestelde. Daar moet je dus juist een heldere keuze in maken. 

Ik ben wel benieuwd of het lukt zonder of met heel weinig herstelweken. Dat soort dingen zijn heel individueel. Maar ik weet ook dat er een heleboel ambitieuze sporters (zoals triatleten die er echt wat mee willen) te veel trainen - te veel uren,  te zwaar. Goed trainen is niet zo veel mogelijk doen, maar precies dat doen wat jij nodig hebt om je doel te bereiken.

Ik ben het met je eens voor wat betreft mijn eigen trainingsopbouw.
Maar schijnbaar zijn er velen die veel en dan ook hard willen trainen.

het gaat niet alleen om je fysieke herstel (daar blijf ik op hameren wink

Daar herken ik mijzelf helemaal in, ik moet af en toe ook een beetje afstand nemen van trainingen.
Het mag geen moeten of "werk" worden.

Ik doe 3-1, 3 weken opbouw in volume/intensiteit, 1 week easy

28 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (04-10-19 17:15:38)

Re: Trainingservaringen richting een volledige triatlon

Merkte vooral in de laatste twee maanden dat ik die rustweek echt wel nodig had. Dan had ik bijv. steeds meer kleine pijntjes en zoooo moe. Het helpt ook wel om andere dingen in je leven een beetje handig in te kunnen plannen. Voor die tijd vond ik het nogal overbodig, en zat ik steeds net lekker in een ritme.

MontanaMan schreef:

3:1 is gangbaar in triathlon. Dat is dan niet zozeer dat je lichaam went aan bepaalde trainingen (zoals jij beschrijft) maar 3 weken lang elke week wat meer trainen (elke week hogere TSS) en dan 1 week herstel (relatief minder trainen, lagere TSS). Inderdaad vanwege vermoeidheid.

TSS = Training Stress Score, een metric die de impact van duur en intensiteit van trainingen berekend. Op dit moment heb ik het idee dat er wel een trend die meer naar vermoeidheid kijkt dan naar TSS. Veel mensen hebben goede ervaring (goede respons van trainingen) door de vermoeidheid (ATL in trainingpeaks) in een bepaalde range te houden, is de vermoeidheid te groot dan is er kans op overtraining, is de vermoeidheid te laag, dan had je eigenlijk eerder weer kunnen trainen is heel kort door de bocht het idee.

ATL in trainingpeaks is echter ook gebaseerd op TSS:
"Fitness (CTL) is a rolling 42 day average of your daily TSS.

Fatigue (ATL) is a 7 day average of your TSS that accounts for the workouts you have done recently."

Form is dan het verschil tussen die twee. Ik werk er nu een tijdje mee en merk achteraf wel dat die combi van CTL en ATL veel zegt over je vorm op een wedstrijddag. Alleen een hoge CTL zegt dan niets, en alleen uitgerust zijn maar niet getraind helpt ook niets wink

29

Re: Trainingservaringen richting een volledige triatlon

Klopt! Als ik kijk in de elevate app (gratis extensie in Chrome) dan zie ik dat mijn  fitness de afgelopen 24 maanden vooral steady vooruit gegaan is als de Form (zoals ze het daar noemen) tussen de -10 en -20 zat. Ik denk dat ik dat volgend seizoen eens iets beter in de gaten ga houden.

30

Re: Trainingservaringen richting een volledige triatlon

Ik zou die getallen van TrainingPeaks enzo altijd wel met een korrel zout nemen, en vooral ook heel goed blijven voelen hoe je lijf voelt. Er is een boel dat niet meetbaar is en wel van invloed. Daar is een leuke anecdote over van Louis Delahaye, over hoe die experimenteerde met meten aan herstel, en uiteindelijk tot de conclusie kwam dat 'hoe voel je je?' vragen aan z'n sporters de beste methode was. Of ook wel de yoghurt-test: als je haar bij je ontbijt in je yoghurt hangt, wordt het tijd voor extra rust. Ik weet niet van wie dat is.

Arnoutdv schreef:

Maar schijnbaar zijn er velen die veel en dan ook hard willen trainen.

Ja, dat is stoer en geeft status en soms ook een soort houvast. Er is onder triatleten wel eens zo'n sfeertje van 'als je niet twee keer per dag traint, ben je lui' - heb ik er wel eens een letterlijk horen zeggen.
En komt nog bij dat er ook wel wordt opgeschept wink

Louise

31

Re: Trainingservaringen richting een volledige triatlon

Je moet idd zeker niet alles geloven wat je hoort of leest :-) daarom heb ik me ook een tijdje teruggetrokken van sociale media groepen je leest zoveel dat je aan jezelf en je schema gaat twijfelen. Altijd veel en zwaar trainen kun je periodiek natuurlijk dat doe ik zelf ook maar dat kun je niet blijven doen want dan eindig je in de blessureleed en ook mentaal is het niet vol te houden. Met de wildgroei van coaches zie je er meer en meer die hun mensen gelukkig trachten te maken maar niet echt een lange termijn visie hebben.

32

Re: Trainingservaringen richting een volledige triatlon

TrainingPeaks kijk ik eigenlijk bijna nooit en (nog) geen zin om voor te betalen. Garmin schat wel TSS in maar niet voor het zwemmen, want ik doe geen hartslagband om met zwemmen. En een zware zwemtraining hakt er behoorlijk in. Maar als ik terugkijk naar mijn fitness trend, dan valt wel op dat die het meest constant toennam in tijden dat ik rond de -10 en -20 voor 'vermoeidheid' zat. Maar ik mijn hoofd relateer ik het altijd aan gevoel, zelfde met power op de fiets en hartslag. De ene dag trap je gewoon iets makkelijk een bepaald wattage, of loop je iets makkelijker met een bepaalde hartslag. En ik heb inderdaad ook wel eens een interview gelezen/gezien met een zwemtrainer. Die bepaalde de trainingsschemas van de dag pas nadat hij een atleet 's ochtends had gezien, dan hing het af van hun houding, uitstraling en groet. Daaruit kon hij afleiden hoe moe ze waren.

33

Re: Trainingservaringen richting een volledige triatlon

Ondertussen zit ik in mijn 6de week van mijn opbouw en ik wou hier toch nog even een update geven om jullie gelijk te geven.
Mijn plan met 6 weken trainen, 1 week rust ligt alweer in de vuilbak.

In de 4de week voelde ik aan alles in mijn lichaam dat ik nood had aan een rustweek.
De combinatie van de oplopende (bijna uitsluitend) aerobe trainingen met een paar (te) korte nachten maakten mij al snel duidelijk dat ik in die laatste twee weken meer slecht dan goed zou doen.

Ik heb dus ondertussen mijn schema herbekeken en plan nu in de winter 4 weken trainen, 1 week rust en eenmaal de trainingen specifieker gaan worden schakel ik over op 3 weken/1week.

Ondanks de aangepaste duur van het eerste trainingsblok wel heel tevreden van de eerste periode waarin het lopen de focus volledig op de aerobe uithouding lag, in het fietsen er zowel aeroob als aan de kracht werkt gewerkt en in het zwemmen we blijven werken aan de techniek.

Vooral in het lopen gemerkt dat die aerobe (drempel)trainingen enorm efficiënt zijn en ik zag mijn aerobe drempel met bijna 10"/km verbeteren op die 4 weken!
Ook mooi om te zien (tijdens de eerste veldloop) was dat de anaerobe drempel weinig wordt beïnvloed door al dat aeroob trainen en ik liep dan ook beetje voorspelt tegen de muur halfweg die eerste wedstrijd. Maar ik had tegelijk aan een dikke minuut aan een wat lager tempo en dus lagere hartslag alweer genoeg om te herstellen wat ik dan weer een mooi bewijs vond van die sterke aerobe basis.

De komende weken blijven we hetzelfde patroon aanhouden van 3 keer zwemmen, 3 keer lopen en 3 keer fietsen. Waarbij er in het lopen wat aan de anaerobe drempel zal worden gewerkt. Op de fiets en in het zwemmen blijven de doelstellingen hetzelfde waarbij op de fiets de duur stilletjes aan omhoog gaat. Vandaag voor het eerst sinds lang nog eens 3u gefietst bijvoorbeeld.

Hoe gaan de trainingen (en volgens welk stramien) van de andere forumleden die in 2020 richting een volledige triatlon werken?

34

Re: Trainingservaringen richting een volledige triatlon

Trainingen bij mezelf gaan goed.

35

Re: Trainingservaringen richting een volledige triatlon

Wanneer is je eerste wedstrijd? Ik zou niet te lang vantevoren beginnen met veel anaeroob werk bij het lopen. Ik merk bij mezelf altijd dat ik dat vrij snel oppik, maar heb het gevoel dat het plafond wordt beinvloed door de basis.

36

Re: Trainingservaringen richting een volledige triatlon

MontanaMan schreef:

Wanneer is je eerste wedstrijd? Ik zou niet te lang vantevoren beginnen met veel anaeroob werk bij het lopen. Ik merk bij mezelf altijd dat ik dat vrij snel oppik, maar heb het gevoel dat het plafond wordt beinvloed door de basis.

Ik plan deze winter gewoon een tussentijds looppiekje om de wintertrainingen wat te doorbreken.
Ik loop tot half februari dus een paar crossen. Daarna gaat de riem er weer even af om dan vanaf begin maart weer op te bouwen richting het grote triatlondoel.

En inderdaad, ik reageer ook zeer goed en snel op anaerobe prikkels. Maar het is iets dat je maar beperkt in tijd kan doen.

37

Re: Trainingservaringen richting een volledige triatlon

Aha, zo kan het natuurlijk ook!

38

Re: Trainingservaringen richting een volledige triatlon

ruben_vandenberghe schreef:

Ondertussen zit ik in mijn 6de week van mijn opbouw en ik wou hier toch nog even een update geven om jullie gelijk te geven.

Hahaha, dank je wel! Altijd fijn om gelijk te krijgen!
Maarre... klinkt verstandig, hoor, inderdaad beter eerder rust nemen dan kwalitatief slecht gaan trainen.

Louise

39

Re: Trainingservaringen richting een volledige triatlon

in alle trainingen die ik nu de laatste jaren doe zit meer hersteltraining en rust dan ik ooit wilde doen.

Gek genoeg ga ik daarmee vooruit en niet achteruit zoals ik dacht.  Dit kan gaan van een ingekorte fietstraining met kleine versnelling trappen tot een looptraining met veel kleinere passen of stretch tussendoor. Zelfs wandelen tussendoor.

Soms zoals ik ergens las is het gewoon oké om één van de geplande trainingen te skippen, vroeger mijn bed in te kruipen en dit gedurende een aantal avonden , en snel te herstellen.
(Ook afhankelijk van hoeveelheid werk en kinderen).

Wie herkent zich hierin ; in teveel te zwaar willen trainen en daar niet van bekomen/herstellen?

in ieder geval was het zo, dat als ik te zwaar en te lang trainde, niet meer goed sliep.

40

Re: Trainingservaringen richting een volledige triatlon

Als je voor een volledige traint en je bent wat ambitieus dan ga je wel eens momenten hebben waar je even van moet bekomen. Dat is ook wel de bedoeling om met opgebouwde vermoeidheid te trainen zodat je lichaam dit ook gaat leren en herkennen. Natuurlijk als je op wil bouwen moet je ook herstellen het ene kan niet zonder het andere.

41

Re: Trainingservaringen richting een volledige triatlon

Ik ben 2 jaar geleden al teruggegaan van 6-7 dagen trainen naar max 4-5. Werkt veel beter voor mij.
Ik heb die totale rustdagen echt nodig.

En gisteren liep ik als een malle, nadat ik dat een weekje niet had gedaan. Dus ja. Ik train liever minder vaak dan vaker.
Maar ik zorg er wel voor dat wat ik doe dan ook wel van kwaliteit is. Veel in D1 overigens, met soms wat versnellinkjes...

42

Re: Trainingservaringen richting een volledige triatlon

Hedcandy schreef:

En gisteren liep ik als een malle, nadat ik dat een weekje niet had gedaan. Dus ja. Ik train liever minder vaak dan vaker.

Dat merk ik nu ook, ja, vooral bij de intervallen, die komen eruit knallen. Effect van veel meer fysieke rust dan anders en soms ook wat stress, denk ik.

Maarre - ja, ik heb wel degelijk ook de ervaring van te veel doen.  Ik denk wel, net als Ronnyke, dat dat onvermijdelijk is als je lange dingen doet en/of ambitieus bent. Als je dan nooit eens over je grenzen gaat, ben je wel heel erg voorzichtig, en dat is zonde - je weet dan  niet eens waar je grenzen liggen. Er eens overheen gaan is helemaal niet erg, als je er maar geen gewoonte van maakt, en als je er maar van leert.   

Voor mij is het duidelijkste voorbeeld hardlopen. Ik heb een paar jaar structureel te veel gedaan, o.a. door de - voor mij - te belastende manier van trainen bij een atletiekvereniging. Toen ik in de gaten kreeg dat ik in een opbouwperiode niet meer vooruit ging,  ben ik me gaan bezinnen.

Ik train nu weer voor mezelf: gedoseerder, gepolariseerder, geperiodiseerder/doelgerichter, met meer aandacht voor m'n techniek. Alles bij elkaar loop ik gemiddeld veel minder uren/kilometers.  Vorig jaar heb ik zo, op m'n 53e verjaardag, een PR op de 15 kilometer gelopen.

Ik heb moeten leren dat ik lopen heel anders aan moet pakken dan fietsen, en ook heel anders dan m'n echtgenoot - dat is een getalenteerde marathonloper die heel veel omvang aankan. Die was het verkeerde voorbeeld voor me wink

Louise