26

Re: Hartslag piek

Louise schreef:

Dat bij elkaar optellen en/of de hartslag van de buurman bij spinning, dat had ik vroeger ook regelmatig ja, dus bij m'n vorige horloge. Dus dat klinkt mij erg 2014 in de oren smile

Dit was inderdaad vroeger veel voorkomend. Maar met de huidige ANT+ en Bluetooth banden is die kans wel heel klein.

27

Re: Hartslag piek

Thanks voor de vele reacties.

Afgelopen zaterdag 1u30 gefietst met een gemiddelde van 32 en de hartslag was netjes rond de 150 slagen per minuut.
Zojuist stukje wezen hardlopen en daar kroop die weer naar de 190+.

Ik heb ondertussen ook contact gehad met smamiddennederland.nl. Zij adviseren een sportmedisch onderzoek echter met de huidige corona prikkelen nemen ze deze momenteel niet af wat natuurlijk geheel begrijpelijk is. De wachtlijst is nu tot half juni vol dus even kijken wat er ergens anders nog mogelijk is. Daarnaast adviseren ze bij klachten contact op te nemen met de huisarts. Op mijn vraag wat hun als klachten zien omschrijven ze het als volgt:
"Met klachten bedoel ik pijn op de borst, duizeligheid, flauwvallen. Dat soort klachten. Op zich zijn de meeste ritmestoornissen vrij onschuldig en zien we vaak storingen in de meetapparatuur."

De klachten zoals ze omschrijven herken ik niet dus dat is in ieder geval al positief! Dit neemt niet weg dat ik deze week contact met de dokter opneem en het geheel even voorleg om te kijken wat hij adviseert. Verder gaan we een sportmedisch onderzoek in gang zetten echter is de vraag natuurlijk wanneer dit kan plaatsvinden.

Tot die tijd goed in de gaten houden.

28

Re: Hartslag piek

Louise schreef:

Nog iets wat ik bedacht: is er mogelijk ook nog een verschil in alleen of samen? Mijn hartslagmeter doet het feilloos, op één uitzondering na: aan het begin als er veel andere meters om hem heen zijn, zoals rond de start van een drukke loop. Dan loopt-ie soms ook gek hoog op. Sowieso kunnen andere signalen storen.

Louise

In deze hoek had ik het nog niet gezocht, echter train ik eigenlijk altijd alleen dus dit kan het niet zijn.
Wel interessant hoe dit mogelijk is, goed om rekening mee te houden als ik weer mee ga doen met een event tzt.

29

Re: Hartslag piek

Als je zonder hartslagmeter zou lopen, zou je dan iets gemerkt hebben?

30 Laatst bewerkt door Louise (22-04-20 13:43:15)

Re: Hartslag piek

Ik kom hier nog even op terug want ik moest er net aan denken - ik had fikse hartkloppingen tijdens het trainen net, dat heb ik een heel enkele keer, onschuldig, maar zo kun je zien hoe dat eruit ziet (of kan zien dus): zie hier. Even scrollen naar de grafiek en die met de knoppen eronder op hartslag zetten.

Mijn normale maximale hartslag bij fietsen is onder de 160, en de bedoeling van deze training was onder de 150 blijven. Je ziet de twee gekke uitschieters: een grote in het eerste interval en een kleine in het tweede.

Ik heb er bijna nooit last van bij het sporten, en 'last' is ook een groot woord, maar ik heb dit wel gevoeld. Ik kan dan gewoon doorfietsen, zonder krachtsverlies of wat dan ook, maar ik voel wel een soort gebonk. Dat voelt niet fijn, maar dat is ook alles. En het komt altijd snel weer goed. Het is ook typerend dat het gebeurt aan het begin, van training of interval. Het heeft iets te maken met het op gang komen.

Maar goed, als het dus zoiets is, moet je wel even naar de dokter toch.

Louise

31

Re: Hartslag piek

Daarmee zou ik sowieso even overleggen met je huisarts... Om te voorkomen dat je een krantenkop wordt "athlete overleden na hartaanval tijdens triathlon". Die zijn er mij iets te veel als je het mij vraagt.

32

Re: Hartslag piek

esrem schreef:

Daarmee zou ik sowieso even overleggen met je huisarts... Om te voorkomen dat je een krantenkop wordt "athlete overleden na hartaanval tijdens triathlon". Die zijn er mij iets te veel als je het mij vraagt.

Dat zou ik ook doen. Je bent wel met interval bezig.
-Let op je begin : je opwarming. Is die lang genoeg?
-Heb je vorige trainingen gehad waar je naar je gevoel nog niet van hersteld bent?
-zijn deze hartslagen onregelmatig of gewoon regelmatig.
-heb je in rust ook een aantal hartslagen gevoeld de voorbije weken zoals “hupjes” “dansjes” zoals ik ze noem.

Dit geef ik aan om maar te zien of je gewoon moe bent en daardoor hartritme ziet variëren of krachtiger aanvoelen.

Ik had het eens zoals jij beschrijft in de fietsgroep waar ik mee rijd, die “zeer vlot” rijd, en mijn interval meer dan prikkelt ,omdat er in periodes gekoerst word, en we achtervolging doen.
Ik merkte ook een niet gewone hartslag op. Was een zware werkweek en minder slaap.
Ben na 25 km omgedraaid en lekker rustig naar huis gepeddeld. Voelde ook minder vermogen  .
Was hele goede beslissing.
Weet niet of je hier iets mee bent; maar kan je misschien de verklaring geven ....

33 Laatst bewerkt door Louise (22-04-20 16:09:31)

Re: Hartslag piek

Ja, ik ben binnenste buiten gekeerd door de cardioloog, hoor - hier kan ik honderd mee worden, zei zij, en groen licht om (door) te sporten. Het is niet iets wat in hartaanvallen resulteert, mijn hart is hartstikke gezond, alleen krijgt het af en toe wat warrige signalen in de aansturing. Wat dat af en toe veroorzaakt, is onverklaarbaar.

Ik zit er verder ook niet zo mee. Het was echt bedoeld als voorbeeld, niet omdat ik zelf advies nodig heb. Wat ik hierboven eerder al schreef: daarvoor moet je naar de dokter.

Louise

34

Re: Hartslag piek

Ook een plaatje van mij, ter voorbeeld.
Bij mij is het eigenlijk altijd zo.

35

Re: Hartslag piek

Ah, ja, inderdaad herkenbaar! Ik heb het tijdens het sporten wel maar heel af en toe, vanochtend was 3/4 jaar geleden.

Louise

36

Re: Hartslag piek

Louise schreef:

Ik kom hier nog even op terug want ik moest er net aan denken - ik had fikse hartkloppingen tijdens het trainen net, dat heb ik een heel enkele keer, onschuldig, maar zo kun je zien hoe dat eruit ziet (of kan zien dus): zie hier. Even scrollen naar de grafiek en die met de knoppen eronder op hartslag zetten.

Mijn normale maximale hartslag bij fietsen is onder de 160, en de bedoeling van deze training was onder de 150 blijven. Je ziet de twee gekke uitschieters: een grote in het eerste interval en een kleine in het tweede.

Ik heb er bijna nooit last van bij het sporten, en 'last' is ook een groot woord, maar ik heb dit wel gevoeld. Ik kan dan gewoon doorfietsen, zonder krachtsverlies of wat dan ook, maar ik voel wel een soort gebonk. Dat voelt niet fijn, maar dat is ook alles. En het komt altijd snel weer goed. Het is ook typerend dat het gebeurt aan het begin, van training of interval. Het heeft iets te maken met het op gang komen.

Maar goed, als het dus zoiets is, moet je wel even naar de dokter toch.

Louise

bedankt voor het delen van je ervaring en plaatje. Fijn ook voor jou dat alles goed doorgelicht is en de dokter groen licht heeft gegeven.! Hou je nu met trainen nog rekening ermee of neem je de pieken voor lief?

als ik jou grafiek bekijk zie je duidelijk de verhoging die een aantal minuten volhoudt. Neemt die daarna uit zichzelf weer af of zie ik iets over het hoofd? Je snelheid blijft redelijk constant namelijk.

chrisbakker schreef:

Dat zou ik ook doen. Je bent wel met interval bezig.
-Let op je begin : je opwarming. Is die lang genoeg?
-Heb je vorige trainingen gehad waar je naar je gevoel nog niet van hersteld bent?
-zijn deze hartslagen onregelmatig of gewoon regelmatig.
-heb je in rust ook een aantal hartslagen gevoeld de voorbije weken zoals “hupjes” “dansjes” zoals ik ze noem.

Dit geef ik aan om maar te zien of je gewoon moe bent en daardoor hartritme ziet variëren of krachtiger aanvoelen.

Als ik deze vragen voor mijzelf beantwoord:
- Opwarming kan beter als ik eerlijk moet zijn
- niet het gevoel dat ik nog niet voldoende hersteld ben voor een nieuwe training. Volg ook het 80/20 principe waar ik erg tevreden over ben!
- als hij omhoog schiet is die regelmatig hoog. In rust is mijn hartslag ook regelmatig en geen rare pieken en/of dalen.
- Geen hupjes, alles vrij constant

Hedcandy schreef:

Ook een plaatje van mij, ter voorbeeld.
Bij mij is het eigenlijk altijd zo.

Ook bedankt voor het delen van het plaatje. Inderdaad een korte piek. Als ik dat met mijn ervaring vergelijk dan is het een lange 'piek'

---

Update 22-4-2020
Afgelopen week contact gezocht met de dokter. De eerste stap was bloed prikken en een ECG te laten maken. Vandaag naar de poli geweest voor een ECG maar hier was volgens de cardioloog niets geks op te zien. Dit was ook wel te verwachten aangezien ik in rust geen problemen ervaar, hartslag normale hoogte is en geen klachten heb. Morgen ga ik de resultaten bij de dokter afgeven en vragen of er bijvoorbeeld een fietstest mogelijk is of bijv. een holter voor een aantal dagen.

Verder was ik afgelopen zaterdag op de spinningfiets binnen bezig, normale intensiteit en alles ging prima. na 40 minuten merkte ik opeens dat mijn hart een stuk sneller ging en toen ik op mijn horloge keek was die inderdaad van ong. 140 naar 194 geschoten. Dit een aantal minuten volgehouden, even gestopt om vervolgens een aantal minuten rust te houden. Hartslag zakte wel iets maar na langzaam weer opstarten ging die weer omhooog naar 180-190. Dit was de eerste keer dat ik het echt goed ervaarde en ook met de vingers aan me nek kon controleren.

Bijgevoegd weer wat screenshots met korte tekst. Deze ga ik ook aan morgen meegeven ter info.

Zoals eerder vermeld: wordt vervolgt en verder voel ik me nog steeds goed!

37 Laatst bewerkt door Louise (23-04-20 08:32:29)

Re: Hartslag piek

BMillerW schreef:

Hou je nu met trainen nog rekening ermee of neem je de pieken voor lief?

Nee-ja: ik houd er geen rekening mee, hoeft ook niet. Ik ben er zelf eerlijk gezegd ook heel erg laconiek over - vooral omdat ik me er gewoon helemaal goed bij voel verder. Ik zou ook niet weten waar ik verder rekening mee zou moeten houden, want het is onverklaarbaar: het is er af en toe, maar meestal niet.

BMillerW schreef:

als ik jou grafiek bekijk zie je duidelijk de verhoging die een aantal minuten volhoudt. Neemt die daarna uit zichzelf weer af of zie ik iets over het hoofd? Je snelheid blijft redelijk constant namelijk.

Klopt, ik kan er gewoon mee doorfietsen, mijn benen merken er niks van - aan de slagkracht van mijn hart verandert het niks.
En dan gaat het vanzelf weer over inderdaad. 2 minuten is tijdens het sporten wel lang, misschien de langste ooit, meestal zijn het van die kleine piekjes zoals de tweede en die van Hedcandy.
Het gaat bij het sporten vanzelf over, in rust niet, maar die kan ik juist laten stoppen door mijn hartslag op te voeren. Dus het gaat dan juist over door inspanning.

Die hartkloppingen in rust, daarvoor heb ik een officiële diagnose: boezemfibrilleren. Dat kan alleen met een ECG gemaakt worden, en dat is inderdaad een keer gelukt. Want dat is lastig inderdaad, wat jij ook schrijft: mijn hartslag is ook 99,9 % van de tijd regelmatig, dus 'zomaar' naar de dokter gaan voor een ECG, daarvan is de kans dat het wat oplevert bijna 0. Ik heb ook 24 uur een holter gehad - zelfde verhaal: niks bijzonders op te zien. Het hele verhaal over mijn diagnose staat op mijn blog.

Een hartslagmeter kan trouwens onregelmatigheid niet meten of laten zien, dat is echt ECG-werk. Je kan dat zelfs niet helemaal goed voelen aan je eigen lichaam, er kunnen kleine 'tussenslagen' wegvallen.

Maarre - goed dat je actie onderneemt! Wat mij het meest opvalt aan jouw plaatjes is dat je hartslag na die piek langzaam afneemt. Dat herken ik niet: bij mij is het echt een piek, het is in één klap weer normaal.
Ik zou zeggen: houd ons op de hoogte, en hopelijk is het ook iets onschuldigs!

Louise

38 Laatst bewerkt door Lennart73 (31-10-23 14:27:34)

Re: Hartslag piek

Sinds dit jaar heb ik een soort gelijke afwijking in mijn hartslag als BMillerW. Bij zware intensiteit kan mijn hartslag in een aantal seconden naar maximaal springen. Maximaal is die een paar seconde en valt dan weer terug. Waarna dit patroon zich herhaalt.

@BMillerW: Had jij nog uitgezocht wat de oorzaak bij jouw was?

Tijdens mijn 1e triathlon(Terneuzen) van het jaar gebeurde het voor het eerst tijdens het fietsen. In 20 minuten tijd was de een keer of 20 gestuiterd. Tijdens het hardlopen kwam ik het ook voor. Ik ontdekte het pas achteraf, tijdens de race niets gemerkt. Behalve dat ik minder kon leveren dan verwacht.

Uit onderzoeken bij de cardioloog kwam niets. Hij dacht aan boezem fibrilleren. Ook kreeg ik nog een vurig betoog van de cardioloog dat je boven de 50 niet mag duursporten... 

Wel ben ik blijven trainen alleen voornamelijk in de Z2/Z3 zones. Ook voorzichtig een wedstrijdje meegepakt. Tijdens een FTP test had ik het weer, maar minder heftig. Naar aanleiding daarvan een inspanningstest bij de sportarts gedaan. Resultaat weer niets vreemd. Hij dacht aan overtraining.

Na die test nog een aantal triathlons meegedaan, die gingen allemaal goed. Wel mijn intensiteit lager gehouden dan normaal. Alleen tijdens de laatste(Zierikzee) was het tijdens het lopen weer terug. Weer niets gevoeld.

Aangezien ik nu de oorzaak wel eens wou weten heb ik een holteronderzoek gedaan. Met de holter aan heb ik een FTP test gedaan, met een 5k voluit hardlopen erachteraan. Gelukkig trad het nu ook op. Vorige week kreeg ik de uitslag, het signaal was tijdens de test niet goed. Waarschijnlijk door de trillingen van mijn lijf. Dus nog geen uitsluitsel.   

Het lijkt erop dat als ik in een zware inspanning zit en er een schepje bovenop wil doen, dat die dan van slag raakt. Zeg maar in je Z4 inspanning naar Z5 gaan of Z4 lang vasthouden. Het zijn allemaal korte pieken en komen meerder keren voor. Net zo lang totdat de intensiteit daalt dan wordt die weer gewoon.

Zijn er hier mensen die dit bekend voorkomen? Of een manier weten om de afwijking vast te leggen?

39 Laatst bewerkt door Louise (31-10-23 20:03:50)

Re: Hartslag piek

Sowieso vervelend natuurlijk, om te hebben en ook dat het nog niet goed genoeg meetbaar is.

Lennart73 schreef:

Of een manier weten om de afwijking vast te leggen?

ECG-horloge? Alleen is dat wel een aardige investering. Ik ben dit voorjaar naar een bijeenkomst voor patiënten geweest van AFIP, stichting voor boezemfibrilleren, en daar ging het toen over. Er zijn veel mensen met ritmestoornissen die zo'n horloge hebben om precies te kunnen bijhouden hoe vaak en hoe lang hun hart van slag is. Die voor de I-phone zijn het beste, begreep ik toen, maar de details heb ik toen niet meegeschreven (ik moet er voor mezelf niet aan denken).

Enne: die cardioloog roll (Ik denk ook nog: alsof je onder de 50 nooit problemen met je hart kan krijgen als sporter, nou.... )

Edit, nou het er toch over gaat: ik heb al maandenlang geen ritmestoornis mee gehad, na een paar jaar boezemfibrilleren. Daar kunnen verschillende verklaringen voor zijn, en het is daarom ook nog afwachten of het weg blijft, maar ik ben er wel heel blij mee!

Louise

40

Re: Hartslag piek

Ik heb ook al jaren last van boezemfibrileren.
Het treedt op tijdens hardlopen in de hoge zonez, of bij extreem lange duurloop.
Hij schiet dan echt naar de 240 en ik hap even naar adem.
Ik voel hem aankomen, alsof hij wordt afgeschoten in mn borst.

Hoe beter getraind, hoe meer last ik er van heb.
Nu is mijn sportarts ook carioloog en die heeft me gerustgesteld.
Evt kan een ablatie, maar ik wil liever geen ingreep. Natuurlijk is het balen als ik tijdens een wedstrijd moet wandelen, maar ik eindig niet op het podium en verdien er ook de kost niet mee.
Zo lang het hierbij blijft, prima.

41

Re: Hartslag piek

Goed om te lezen dat er met boezemfibrilleren gewoon gesport kan worden. Ondanks dat het natuurlijk vervelend blijft om te hebben.

Het ECG horloge ga ik eens verder onderzoeken. Nu heb ik een Garmin alleen die heeft een optische sensor en geen ECG sensor.

Het verhaal van de cardioloog had ik ook mijn twijfels bij. Het was nogal gebaseerd op aannames en zijn werkelijkheid. De volgende keer ga ik naar een andere cardioloog.

42

Re: Hartslag piek

Lennart73 schreef:

Het verhaal van de cardioloog had ik ook mijn twijfels bij. Het was nogal gebaseerd op aannames en zijn werkelijkheid. De volgende keer ga ik naar een andere cardioloog.

Tsja, de grote ambivalentie rond sporten en ouderen. We 'moeten' allemaal (meer) bewegen, maar zodra je dan wat hebt en je bent boven de 50 gaan ze van alle kanten roepen: kalm aan!

Mijn cardioloog zei juist: vooral doorsporten. Vanwege de positieve gezondheidseffecten. Bij mij wordt het niet door (te veel) sporten veroorzaakt, wat wel kan, en dat schijnen ze dan te kunnen zien op een echo van je hart. Althans, zo heb ik het begrepen.

Louise

43

Re: Hartslag piek

Het valt wel op dat er tegenwoordig veel sporters kampen met hartproblemen, al een heel aantal prof renners hebben dit jaar de fiets aan de haak moeten hangen.

44 Laatst bewerkt door Louise (03-11-23 10:50:16)

Re: Hartslag piek

Ja, of erger. En het treft niet alleen wielrenners. Sowieso opmerkelijk, misschien ook zorgelijk, maar het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk of het echt meer is dan vroeger, statistisch gezien. Ik heb er een paar dingen over gelezen, en het ver door-ontwikkelde, precieze en strenge trainingsregime wordt wel als boosdoener aangewezen (zie hier), maar ook covid. Ik blijf het volgen.

Al die gevallen bij topsporters laat ook wel zien dat zo'n uitspraak als 'boven de 50 moet je geen duursport meer doen' nergens op slaat. Dat zijn jonge mensen. Leeftijd is maar één van de vele factoren bij hartkwalen.

Van boezemfibrilleren val je trouwens niet zomaar om, laat staan dood neer, en het is ook nog vaak te verhelpen met een ablatie (heeft Robert Gesink bijvoorbeeld gehad). Problemen in de kamers zijn veel ernstiger.

Louise