1 Laatst bewerkt door Bulliebone (14-04-20 08:50:29)

Onderwerp: Hallo

Zo dan, mijn naam is Hanneke.

Zondag heb ik nog voor mezelf een marathon gelopen(best wel langzaam, ben niet zo snel), de corona crisis heeft wat roet in het eten gegooid betreft mijn marathon plannen, ik ben niet de enige die daar last van heeft natuurlijk. Van daar besloten zelf maar op pad te gaan.

Al bijna 2 jaar heb ik in mijn hoofd dat ik een hele triatlon wil gaan doen.
mijn plan is deze in juli 2021 te doen, mijn eerste. geen tijd in mijn hoofd maar finishen.
En dat zal al zwaar genoeg zijn. in de tussentijd wil ik wat 1/8 doen en 1/4.

Ik ben mij er van bewust dat je beter niet kan beginnen met een hele triatlhon, maar wat in het hoofd zit!

Met mijn 48 jaar en weinig tot geen ervaring met triatlons  word het een hele uitdaging!

Ik heb 3 keer 1/8 ste gedaan ongetraind, althans niet voor fietsen en zwemmen :-)
Bang om te trainen ben ik niet, het liefst ben ik bezig met wat dan ook maar.

mijn sporten momenteel:
Hardlopen
skeeleren
schaatsen( ben niet van de ijsbaan af te slaan :-) )

Op dit forum hoop ik veel te leren en adviezen te krijgen.

Ik Heb vorig najaar een Orbea fiets gekocht, deze bevalt me prima.

Ook heb gelijk een vraag, zijn er ook trainingsschema voor een hele triatlhon(beginner)?

Groeten,
Hanneke

Post's attachments

I144TTCC-AF-SIDE-ORDU_M20_gris.jpg, 84.68 kb, 1000 x 864
I144TTCC-AF-SIDE-ORDU_M20_gris.jpg 84.68 kb, 26 downloads since 2020-04-14 

2

Re: Hallo

Hoi Hanneke, welkom hier!
Op de site van de NTB vindje trainingsschema's voor elke afstand.

3 Laatst bewerkt door Louise (14-04-20 11:54:22)

Re: Hallo

Welkom!

Schema's voor een (eerste) hele zijn er zeker, maar voor ongeveer 0 (qua fietsen en zwemmen) naar een hele in één jaar zul je nergens een standaardschema vinden, want dat zullen trainers je altijd afraden. Bovendien is het lastige aan standaardschema's dat ze de drie sporten 'gelijkelijk' optrekken, en dus geen rekening houden met een groot verschil in ervaring, zoals bij jou. Je zult al helemáál geen schema's vinden waarin je ook nog skeeleren/schaatsen vind. Voeg daarbij nog de corona-beperkingen en het zal een hele puzzel worden. Onder normale omstandigheden zou ik nu vooral aanraden om een borstcrawlcursus te doen, maar uh....
 
Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

4

Re: Hallo

Tijd maakt niks uit maar hou er wel rekening mee dat elke wedstrijd met cutt-off tijden werkt. Dus als het voor jou niks uitmaakt daarom voor de organisatie wel.

5

Re: Hallo

Ik denk wel dat skeeleren en schaatsen goeie alternatieve sporten zijn voor het lopen, net zoiets als langlaufen. Minder belasting op de gewrichten, maar goede aerobic training.
Hoe is het zwemmen? Je weet wat een marathon is, je hebt er in ieder geval een gedaan. Fietsen moet je opbouwen, maar is te doen. Met zwemmen kun je veel energie verspillen of besparen afhankelijk van je techniek, en de techniek aanleren met zwemmen, zeker voor mensen die pas als volwassenen beginnen is zwemmen vaak lastig om redelijk onder de knie te krijgen.

6

Re: Hallo

Goh, bedankt voor alle tips! Ik ga zeker een borstcrawl cursus doen. die stond al op het programma.Nu even on hold. Fietsen is een redelijk nieuwe discipline.

Ik heb ongetraind 500 meter gezwommen in 11 minuten, ook denk ik dat ik hier meer uit kan halen, door de cursus te doen.

Mijn beste 1/8 zit momenteel op 1 uur 29. Let daarbij dat ik niet heb getraind triatlhon gericht.

Daarbij ga ik ook gericht wedstrijden doen om te zien waar ik sta, mocht het zo zijn dat het moment nog niet rijp is om een hele te ondernemen kan ik hem uitstellen.

Dat ik hem ga doen is vrijwel zeker :-) dan heb ik wel voornemens om hem in 15 uur te volbrengen.
Nog steeds zal het pittig zijn!

7

Re: Hallo

Welkom! Leuke fiets :-)

Ik zou nu afstanden gaan maken op de fiets, en het lopen proberen bij te houden. Je hebt best nog wat tijd maar die 180 km op de fiets wordt een dingetje vermoed ik. Meters maken dus.

Kijk wat je online kan vinden en probeer alles passend te maken in de tijd die je (er voor) over hebt.

Succes!

Jan

8

Re: Hallo

Bulliebone schreef:

Mijn beste 1/8 zit momenteel op 1 uur 29. Let daarbij dat ik niet heb getraind triatlhon gericht.

Daarbij ga ik ook gericht wedstrijden doen om te zien waar ik sta, mocht het zo zijn dat het moment nog niet rijp is om een hele te ondernemen kan ik hem uitstellen.

Dat ik hem ga doen is vrijwel zeker :-) dan heb ik wel voornemens om hem in 15 uur te volbrengen.
Nog steeds zal het pittig zijn!

Nog een tip dan: staar je niet blind op tijden, sowieso niet en al helemaal niet op kortere triathlons. Een hele triathlon is  niet 8 keer een 1/8e, en zelfs niet 2 keer een halve.  Een hele, zeker een eerste, is een ongewis avontuur.  Het is veel belangrijker om te kijken wat je er minimaal voor moet doen aan training om überhaupt aan finishen te kunnen denken, en daarvoor is inderdaad, wat PGN10T zegt, uren op de fiets maken belangrijk.

Bij gebrek aan wedstrijden ligt daar komende zomer bovendien een mooie kans. Ga kijken: vind je fietsen wel leuk genoeg om het, pak 'm beet, een aantal keer 6 uur lang te doen? Want daar moet je wel aan denken, en rustig naartoe opbouwen.

Ik ken een paar mensen die vanuit amper triathlonervaring zijn gaan trainen voor een hele, en die zijn daarop afgeknapt: dat ze zo veel trainen (en er dus zo veel andere dingen, ook andere sporten, voor opzij zetten) niet leuk genoeg vonden. Dat is trouwens helemaal prima - het 'moet' niet. Ik bedoel ermee te zeggen: de toewijding aan het trainen is de cruciale succesfactor.

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

9

Re: Hallo

Welkom Hanneke ...

Ik ben zelf ook pas met 48 jaar begonnen .

10

Re: Hallo

Welkom! En veel succes met je doelen. Ik heb zelf afgelopen zomer ook pas op mijn 48e mijn eerste voorzichtige triathlon stapjes gemaakt (1/8 en 1/4). Zou vorige week starten met een borstcrawl cursus maar deze is uitgesteld naar september.
Ik ben bang dat het triathlon seizoen sowieso heel kort wordt. Op 12/9 staat voor mij de 1/4 van Zwolle op het programma maar heb mijn twijfels of die nog wel doorgaat.
Ooit hoop ik ook een hele triathlon te volbrengen maar doel is eerst een halve in 2021.

11

Re: Hallo

Bedankt voor de reacties!!!

Ik zal mijn fietsen inderdaad opschroeven, naar veel kilometers. ik fiets nu 2x per week. maar dat zal wel meer worden.
Vandaag 80 gefietst. Alleen de snelheid komt maar niet. stug doorgaan!

Verder wens ik iedereen veel suc6 met de doelen en trainingen!

12

Re: Hallo

Wat bedoel je met de snelheid komt maar niet?
Als je nu de kilometers aan het opvoeren bent is het niet heel gek dat je snelheid niet mee groeit. Ook is het niet onlogisch om eerst een brede duurbasis op te bouwen voordat je aan snelheid gaat werken. En snelheid in trainingen is ook niet een heel erg betrouwbare maatstaaf.

13

Re: Hallo

Ikzelf vind het toch wel wat een misverstand dat je je snelheid moet laten verloederen om je kilometers op te voeren. Je kunt beide toch trainen ook? In een fietstraining van 100km kun je makkelijk enkele tempoblokken steken die toch je snelheid niet afstompen.

14

Re: Hallo

Snelheid 'verloedert'  niet als je bezig bent met het opbouwen van een duurbasis - helemaal niet als je, zoals TS, begint met trainen voor het fietsen. Het is eerder omgekeerd: je hebt een goede duurbasis nodig om snel te worden. Ik zou ook zeker niet in die situatie in één training én harder én langer fietsen dan voorheen. Dat is het recept voor blessures en overtraining.

Wat wel kan, is om één training per week in duur uit te breiden (en die dus echt rustig houden) en de andere qua duur ongeveer constant houden en daarin starten met intensievere intervallen.

Buus schreef:

En snelheid in trainingen is ook niet een heel erg betrouwbare maatstaaf.

Dat is ook een belangrijke, ja. Bij fietstrainingen is naar je (gemiddelde) snelheid kijken vrij zinloos - hangt enorm af van allerlei omstandigheden. En zeker niet streven naar altijd maar harder of altijd minstens een bepaald gemiddelde. Daar word je asociaal van naar anderen, maar ook rijd je dan voor jezelf al gauw te intensief.

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

15

Re: Hallo

Louise zoiets noemen ze periodisering als je ooit eens een triatlon trainer onder de arm neemt zal die jou dat wel eens uitleggen. Maar ook al ben je nog maar in opbouw bij het fietsen hoeft het er echt niet altijd heel rustig aan toe te gaan. Fietsen is geen hardlopen dus blessures zijn zeldzamer en recuperatie verloopt veel vlotter.

16

Re: Hallo

ronnyke schreef:

Louise zoiets noemen ze periodisering als je ooit eens een triatlon trainer onder de arm neemt zal die jou dat

Hilarisch. Die Louise heeft 15 jaar met een trainer gewerkt en nu meerdere trainersdiploma's op zak. Maar verstand heeft ze er niet van natuurlijk big_smile

ronnyke schreef:

Maar ook al ben je nog maar in opbouw bij het fietsen hoeft het er echt niet altijd heel rustig aan toe te gaan. Fietsen is geen hardlopen dus blessures zijn zeldzamer en recuperatie verloopt veel vlotter.

Dat eerste is precies wat ik ook schreef hierboven, en over het tweede: fietsen is misschien niet blessuregevoelig (al is het risico bepaald niet 0), maar wel tricky qua overtraind raken, al is het alleen maar vanwege de lange duur. Voor iemand die van niet gericht trainen naar een hele triathlon gaat, zou ik altijd zeggen: doe voorzichtig.

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

17

Re: Hallo

Louise schreef:

Snelheid 'verloedert'  niet als je bezig bent met het opbouwen van een duurbasis - helemaal niet als je, zoals TS, begint met trainen voor het fietsen. Het is eerder omgekeerd: je hebt een goede duurbasis nodig om snel te worden. Ik zou ook zeker niet in die situatie in één training én harder én langer fietsen dan voorheen. Dat is het recept voor blessures en overtraining.

Wat wel kan, is om één training per week in duur uit te breiden (en die dus echt rustig houden) en de andere qua duur ongeveer constant houden en daarin starten met intensievere intervallen.

Buus schreef:

En snelheid in trainingen is ook niet een heel erg betrouwbare maatstaaf.

Dat is ook een belangrijke, ja. Bij fietstrainingen is naar je (gemiddelde) snelheid kijken vrij zinloos - hangt enorm af van allerlei omstandigheden. En zeker niet streven naar altijd maar harder of altijd minstens een bepaald gemiddelde. Daar word je asociaal van naar anderen, maar ook rijd je dan voor jezelf al gauw te intensief.

Louise

Fiets eens een hele periode alleen maar rustige ritten (onder de aerobe drempel) en voer vervolgens eens je eerste snelle training (in de buurt van de anaerobe drempel of er boven uit) en je zal echt wel merken dat snelheid "verloedert".
Moet dat een probleem zijn in de opbouw naar een lange(re) triatlon? Misschien niet, zeker niet op recreatief niveau, maar ik volg Ronny wel in het feit dat je geen schrik mag hebben om relatief snel in het seizoen (of opbouw) al snelheidswerk (onder welke vorm dan ook) in te steken.
Hoe vaak is nogal afhankelijk van atleet tot atleet en moet je dus vooral zelf ondervinden door de jaren heen. Ik merk bijvoorbeeld dat ik op de fiets wel wat meer nodig heb, terwijl ik in het lopen enorm snel reageer op anaerobe prikkels.

Maar vooral, er lijden zoveel wegen richting Rome (Of Kona) dat je vooral ook moet doen waar jij je goed bij voelt. Ik ken zowel trainers die vanaf dag 1 (in november) stevige interval inbouwen en ik ken coaches die wachten tot de laatste 10-12 weken om interval in te voeren. En in beide gevallen heb ik al atleten zeer sterk zien presteren.

18

Re: Hallo

Er leiden inderdaad veel wegen naar Rome, en over het algemeen worden er volgens bij het fietsen meer op tempo en threshold gedaan dan bij het lopen omdat fietsen minder blessure gevoelig is. Ik ga vaker kapot in een fietstraining dan in een looptraining iig.
Maar snelheid verloedert ook weer niet echt. Ik merk juist vaak dat met een grotere basis, ik me makkelijker en sneller aanpas aan hogere intensiteit (en dus snelheid) als ik van de base phase naar de build phase ga.
Tempo blokken kun je wel makkelijk invoegen, maar dat zou ik dan weer niet doen in je lange rit in het weekend. Die doe ik liever in kortere intensieve trainingen. Je gaat toch ook niet in je lange duurloop kilometers op je threshold pace invoegen? Waarom zou je dat bij je lange duurritten wel doen? Daar zijn die lange ritten niet voor bedoelt toch?

19

Re: Hallo

MontanaMan schreef:

Ik merk juist vaak dat met een grotere basis, ik me makkelijker en sneller aanpas aan hogere intensiteit (en dus snelheid) als ik van de base phase naar de build phase ga.

+1

MontanaMan schreef:

Tempo blokken kun je wel makkelijk invoegen, maar dat zou ik dan weer niet doen in je lange rit in het weekend. Die doe ik liever in kortere intensieve trainingen. Je gaat toch ook niet in je lange duurloop kilometers op je threshold pace invoegen? Waarom zou je dat bij je lange duurritten wel doen? Daar zijn die lange ritten niet voor bedoelt toch?

En nogmaals +1. Te groot risico dat je te vroeg geparkeerd komt te staan.

Over die geringe blessuregevoeligheid van fietsen, dan heb ik nog een aanrader om te lezen voor jullie: https://www.bol.com/nl/f/pijn-in-het-pe … 091698534/ Leuk, interessant en mooi vormgegeven boek! Het gaat wel over fietsers, dus die maar één sport doen, dat is voor triatleten anders, maar fietsen heeft wel degelijk ook een paar tricky kanten.

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/